اجتماعی و فرهنگی

ضرورت افزایش حمایت‌های بیمه‌ای از بیماران اعصاب و روان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه بازدید از مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود تخت ویژه بیماران اعصاب و روان و با بیان اینکه متاسفانه به بیماران اعصاب و روان کم توجهی شده است، گفت: با وجود ۴۰ هزار بیمار اعصاب و روان در کشور متأسفانه تنها امکان بستری کمتر از ۱۰ هزار نفر از این تعداد را داریم و این در حالیست که ۵۰ درصد این بیماران از بیماری خود مطلع نیستند یا اصلا برای درمان مراجعه نمی‌کنند.

 

وی با بیان اینکه باید بیمارستان‌های جدید روانپزشکی برای رفع کمبودها در کشور ساخته شوند، عنوان کرد: اگرچه این امر در کوتاه مدت میسر نیست، اما دولت درخصوص توجه ویژه به حوزه روانپزشکی و سوختگی اهتمام ویژه‌ای دارد و از هیچ نوع حمایتی دریغ نخواهد کرد.

 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه چندین برابر تعداد تخت فعلی نیازمند ایجاد تخت جدید برای بیماران اعصاب و روان هستیم، گفت: برای رفع کمبودها همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.

 

وی همچنین با قدردانی از موفقیت‌های علمی و کسب رتبه‌های برتر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و اساتید این بیمارستان از آغاز اجرای ارائه مشاوره‌های سلامت روان برای هشت میلیون نفر جمعیت کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با اهتمام جدی دولت در مسئله اشتغال و رفع مشکل بیماری به عنوان یکی از بروز بیماری‌های روانی، شاهد کاهش تعداد این بیماران در کشور باشیم.

 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماران اعصاب و روان مظلوم واقع شده‌اند، عوامل مؤثر فراوانی را در بوجود آمدن اختلالات روانی مؤثر دانست و از آن جمله به مسئله بیکاری، تغییر سبک زندگی، کم شدن صله رحم، بالا رفتن سطح توقعات و تجمل گرایی و …. اشاره کرد.

 

بنابر اعلام وب‌دا، وی با بیان اینکه نشاط عمومی و افزایش آن در جامعه می‌تواند از بروز چنین بیماری‌هایی کم و به درمان بیماران کمک کند نیز گفت: امروز در طب نوین تمامی این بیماری‌ها قابل درمان است و اگرچه ۵۰ درصد مبتلایان به این نوع بیماری‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند و یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند به نظر می‌رسد باید در حوزه بهداشت عمومی بیماریابی صورت گیرد تا با شناسایی زودهنگام چنین بیماری‌هایی نسبت به درمان آن نیز اقدام شود.

 

وی در خصوص دارو و هزینه‌های درمانی بیماران اعصاب و روان نیز گفت: این بیماران باید دوره طولانی دارو مصرف کنند، داروهایشان بسیار پر هزینه است، حمایت‌های بیمه از آنها کم است و اخیرا بیمه‌ها تسهیلاتی را ایجاد کرده‌اند و امیدواریم حمایت‌ها در این بخش افزایش یابد.

 

 

لزوم استانداردسازی فضای بیمارستان‌های روانپزشکی

 

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از بیمارستان آموزشی روانپزشکی ایران بر لزوم استانداردسازی فضای بیمارستان‌های روانپزشکی و رفع کمبودها تاکید کرد.

 

وی ضمن قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته، کسب رتبه‌های برتر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران را موفقیتی قابل توجه برشمرد و در بازدید از بخش‌های مختلف این بیمارستان خواهان انجام کار کارشناسی برای بررسی تناسب مکان و فضاهای فعلی موجود در بیمارستان جهت توسعه یا انتقال آن به مکان دیگری شد.

 

هاشمی همچنین با درخواست بیمارستان درخصوص گسترش فضای فیزیکی کلینیک ویژه و امکان افزوده شدن رشته‌های جدید، ایجاد مرکز تحقیقات و نیز تأمین اعتبار اضافه شدن ۸۰ تخت بیمارستانی به این مجموعه موافقت کرد.

 

وی با تاکید بر لزوم استانداردسازی فضاها و توجه به تمامی نکات ایمنی در معماری و تجهیزات خاص بخش‌های بیماران اعصاب و روان، گفت: باید در ساخت فضاهای جدید حتما به این نکات توجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا