شورای شهر

چرایی اتفاقات اخیر تهران از زبان اعضای شورا/ ضعف نظارت حلقه گمشده پایتخت

ایمنی در مدیریت شهری از مهم‌ترین ارکان است. چرا که امنیت جمعیت میلیونی یک شهر درمیان است. شهر تهران بستر بسیاری از اتفاقات است؛ از حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و .. تا معضلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک، ایمن نبودن ساختمان‌ها و ..

کارشناسان همواره برای شهر تهران نگرانی‌هایی دارند و هشدار می‌دهند برای وقوع یک اتفاق غیرمترقبه ..

«علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» این ضرب‌المثل فارسی سالیان دراز به ایرانیان احتیاط، آینده‌نگری و .. گوشزد کرده است. مسئولان شهری و شهروندان نیز مسئولیت متقابلی برای شهر دارند که با فرهنگ‌سازی، تدوین قوانین مبتنی بر استانداردهای ایمنی به همراه نظارت دقیق جوابگو خواهد بود. از جمله اتفاقات اخیر  که یکبار دیگر زنگ خطر را برای پایتخت نشین ها بصدا در آورد، سقوط جرثقیل در خیابان خیام بود که بعد از وقع واکنش های مختلفی را در پی داشت.

 

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در واکنش به این اتفاق گفت:چهار سازمان باید بر جرثقیل های برجی در سطح شهر تهران نظارت کنند که حوادثی مشابه رخ ندهد.

 

اقبال شاکری در خصوص اینکه این چهار سازمان چه سازمان هایی هستند گفت:چهار سازمان درگیر این موضوع هستند که سازمان ملی استاندارد،معاونت معماری وشهر سازی،سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی نیز مسولیت کنترل ایمنی جرثقیل های برجی را برعهده دارند.

 

وی ادامه داد:۱۰۵۰ جرثقیل برجی در حال استفاده است که ۹۰۰ عدد آن فعال است و حدود ۱۵۰ عدد آن متروکه است  که در این بین و در ساخت و سازهایی که در شهر تهران انجام می شود فقط ۱۰ درصد این دستگاه ها دارای گواهینامه ایمنی هستند که این موضوع واقعا نگرا ن کننده است.

 

شاکری در خصوص اینکه نظارت بر این پروژها وظیفه کدام سازمان است گفت:این نظارت وظیفه ناظر فنی پروژه است گه تمامی این موارد را از لحاظ فنی مراعات کند.

 

وی ادامه داد:سوار کردن و مستقر کردن این نوع جرثقیل ها نیاز به مهارت خاصی دارد که ناظران فنی پروژه نباید به راحتی از کنار این موضوع بگذرند.

 

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در خصوص اینکه ضعف کدام سازمان باعث بروز چنین حوادثی می شود و آیا شهرداری تهران را هم می توان مقصر قلمداد کرد یا خیر گفت:بروز چنین حوادثی مربوط به نظام مهندسی می شود و ربطی به شهرداری ندارد. سازمان نظام مهندسی باید نظارتش را چندین برابر کند تا دیگر کاهش چنین اتفاقاتی نباشیم.

 

اقبال شاکری در خصوص اینکه شورای شهر تهران چه راهکاری دارد تا بتواند جلوی چنین حوادثی مانند سقوط جرثقیل،وقوع سیل،وقوع زلزله و … گرفت گفت:حادثه که همیشه در تهران اتفاق می افتد و ما بنا داریم با برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم این حوادث حداقل شود و کاهش پیدا کند. 

 

مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران در خصوص سقوط جرثقیل گفت:در جلسه امروز شورا که اقای پشمچی زاده هم حضور داشتند در این مورد بحث شد. معاون شهردار تهران طی گزارشی که به اعضای شورا داد یادآور شد که این موضع ربطی به شهرداری تهران ندارد و نظام مهندسی و مهندس ناظری که از طرف این سازمان برای این پروژه معرفی شده اند مقصر بروز این حادثه بودند.

 

عضو شورای شهر تهران در خصوص اینکه آیا اعضای شورای شهر تذکری در این بابت داده اند یا خیر گفت:بله حتما چنین بوده است.هم در تماس های تلفنی که به صورت مستقیم اعضای شورای شهر تذکرات خودشان را داده اند و هم در صحن علنی شورای شهر و هم در مصاحبه ها اعضای شورا تذکرات خودشان را به گوش مسولین رسانده اند.

 

شاکری در خصوص اینکه این اتفاقات در این چند سال گذشته بیش از قبل در تهران رخ داده است و این برای شهر تهران خوب نیست گفت:در۴ سال گذشته ۸۰ مورد مشابه داشتیم که این موضوع اصلا خوب نیست و باید دقت بیشتری بشود تا چنین اتفاقای در تهران کمتر رخ بدهد.

 

وی ادامه داد:در ۶ ماه گذشته هم یک جرثقیل در پارک جنگلی چیتگر سقوط کرد. همه این ها نشان می دهد که نظارت درستی در پروژه ها صورت نمی گیرد و باید این موضوع را پیگیری کرد تا دیگر کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا