مدیریت شهری

بازنگری اساسی در ساختارهای شهرداری‎ها اتفاق خواهد افتاد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد حسن‎آبادی در حاشیه نشست شهرداران استان که با مشارکت جهاد دانشگاهی واحد لرستان و به همت دفتر امور شهری و شوراهای استانداری لرستان برگزار شد، بیان کرد: اخیراً بخش‎نامه‎ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و وزارت کشور مبنی بر اصلاح ساختار سازمانی شهرداری‎ها ابلاغ شده و در این بخش‎نامه اختیاراتی از وزارت کشور به استانداری‎ها تفویض شده است.

 

حسن‎آبادی بیان کرد: طبق این بخش‎نامه تهیه، تنظیم و تأیید ساختار سازمانی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر از وزارت کشور به استانداری‎ها تفویض شده و استانداری‎ها در قالب ضوابط تشکیلاتی ابلاغی، ساختار سازمان شهرداری‎ها با توجه به اصول و سیاست‎های جدید را بازنگری و بعد به شهرداری‎ها برای اجرا ابلاغ می‎کنند.

 

وی با بیان اینکه شهرداری‎ها باید به سمت تخصصی شدن، کاهش نیروی انسانی غیرمتخصص و افزایش نیروی انسانی که دارای مدارک تحصیلی مرتبط با مدیریت شهری هستند، پیش روند، افزود: همچنین باید از توان بخش خصوصی و نهادها و تشکل‎های حرفه‎ای و تخصصی برای ارائه خدمات شهری استفاده کنند و از ورود به مسائل اجرایی پرهیز کنند.

 

حسن‎آبادی شهرداری را مرجعی دانست که باید مسئول حوزه سیاست‎گذاری، برنامه‎ریزی کنترل استانداردگذاری و ضابطه‎گذاری باشد و وظایفش را محدود به این مسائل کند و از طریق بخش خصوصی مسائل اجرایی را دنبال کند.

 

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور تصریح کرد: ساختارهای سازمانی طوری باید تنظیم شوند که به عنوان یک ابزار قدرتمند در اختیار مدیران شهری و شهرداران باشند و بتوانند شهرداران به وظایف قانونی خود که در ماده ۵۵ قانون شهرداری نوشته شده بیش از پیش یاری کنند.

 

وی یادآور شد: در حال حاضر لایحه‎ای به هیأت وزیران فرستاده شده که در آن مدیریت شهری به دنبال افزایش اختیارات و وظایف شهرداران به تمام مسائل مربوط به حوزه شهری هستیم.

 

حسن‎آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر براساس قوانین فعلی شهردارها مسئول وظایف و خدمات حوزه خدمات شهری هستند. خدماتی که با تصویب لایحه در مجلس شورای اسلامی بسیاری از امور مانند کتابخانه‎ها، درمانگاه‎ها و مدارس و مسائلی از این دست به شهرداری‎ها واگذار خواهد شد و حیطه وظایف شهرداری‎ها گسترش می‎یابد.

 

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‎ها دهیاری‎های کشور بیان کرد: بعد از تصویب این لایحه بازنگری اساسی در ساختارهای شهرداری‎ها اتفاق خواهد افتاد.

 

وی افزود: به دلیل اینکه شهرداری ها در سال های دور امورات اجرایی را خود تصدی‎گری می‎کردند و بخش خصوصی قدرتمند برای انجام وظایف نبود برای انجام وظایف اجرایی لازم بود که کارگر استخدام کند و همین باعث شد که تعداد نیروی انسانی موجود در شهرداری‎ها افزایش پیدا کند و حجم بسیار زیادی از آنها به دلایل حجم بالای کارهای اجرایی نیروی انسانی کارگری بکار گیرند.

 

وی اظهار کرد: در سا‎ل‎های گذشته پست‎های کارگری که در تشکیلات سازمانی شهرداری‎ها بوده با هدف برون‎سپاری این کارها به بخش خصوصی از درون ساختار سازمانی آنها حذف و پست‎ها محدود به پست‎های تخصصی و کارشناسی به بالا شده است. بر این اساس بعد از خروج طبیعی نیروهای کارگری از شهرداری‎ها در سال‎های آینده تعداد کارشناسان تخصصی افزوده خواهد شد.

 

حسن‎آبادی یادآور شد: بدین ترتیب ترکیب نیروی انسانی شهرداری‎ها تغییر خواهد کرد و تعداد نیروهای انسانی شهرداری‎ها که دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر هستند افزایش خواهد یافت. نیروهای کارگری تا پایان زمان بازنشستگی در شهرداری‎ها مشغول به کار هستند؛ اما بعد از بازنشسته شدن نیروی کارگری جایگزین آنها نمی‎شود و بدین ترتیب به صورت طبیعی از داخل شهرداری‎ها خارج و نیروی کارشناس جایگزین آنان می‎شوند.

 

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور در پاسخ به این سوال که چرا درآمد شهرداری‎ها ۱۰۰ درصد محقق نمی‎شود، گفت: برای تأمین منابع درآمدی شهرداری‎ها در قوانین و مقررات پیش‎بینی‎هایی از جمله اخذ قسمتی از مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته است. همچنین عوارضی که به طور متمرکز یا غیرمتمرکز وصول می‎شود جزو درآمد شهرداری‎ها تلقی می‎شود.

 

وی اظهار کرد: در سال‎های گذشته ترکیب درآمدی شهرداری‎ها طوری بوده که درآمد ناشی از صدور پروانه‎های ساختمانی سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است که با رونق و رکود مسکن در شهرها بخشی از درآمد شهرداری‎ها که تابع درآمد ناشی از پروانه‎های ساختمانی است افزایش یا کاهش خواهد یافت.

 

حسن‎آبادی یادآور شد: در سال‎های گذشته با توجه به رکود در حوزه ساخت و ساز کشور به تبع درآمدهای ناشی از صدور پروانه نیز در بخش ساخت و ساز کاهش پیدا کرده و به همین دلیل شهرداری‎ها در تحقق درآمدهایشان با مشکل روبرو هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با علم به این موضوع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به دنبال ایجاد تعادل از طریق منابع قانونی که در اختیار دارد بین درآمدها و هزینه‎ها شهرداری‎ها است، اما کاری که در بلندمدت باید انجام دهد این است که درآمدهای شهرداری‎ها را به منابع درآمدی پایدار متکی کنیم و به سمتی پیش رویم که بخش عمده درآمدها به منابعی از جنس عوارض و مالیات متکی شوند.

 

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور گفت: لایحه‎ای را به وزارت کشور با عنوان لایحه درآمدهای پایدار ارائه کرده‎ایم تا بعد از تصویب در مجلس باعث تغییر در وضعیت درآمدی شهرداری‎ها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا