شورای شهر

الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  بررسی طرح " الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و شهادت" تنها موضوع جلسه امروز شورا بود که پس اعمال اصلاحات لازم از جمله تغییر بخشی از عنوان مصوبه به فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به تصویب رسید.


مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران که مسئولیت تهیه این طرح را برعهده داشت، گفت: این طرح با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر اساس ابلاغیه ۱۲ بندی مقام معظم رهبری در سال ۸۹ در این حوزه تهیه شده است تا شهرداری ملزم شود با دقت نظر در این ابلاغیه برنامه عملیاتی و برنامه یک ساله خود را جهت تصویب به شورا ارائه کند.

وی از توجه طرح به همکاری با سایر دستگاههای مرتبط با این حوزه خبر داد و اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم این فرهنگسازی را در محلات شهر تهران به خوبی انجام دهیم پیشنهاد شد تا در تمامی محلات خانه ای به این موضوع اختصاص داده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسات مستمر در این حوزه با دستگاههای مرتبط تاکید کرد: این طرح زمینه جمع آوری جمع بندی های انجام شده در این جلسات را برای اعمال اصلاحات و اجرایی شدن در اختیار قرار می دهد.

شاکری با اشاره به حرکت های نقطه ای در حوزه شهادت و ایثار اظهار داشت: عدم وجود چنین لایحه ای سبب می شود که به روزمرگی در حوزه ایثار و شهادت دچار شویم.

عبدالحسین مختاباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم عدم نگاه سیاسی به حوزه ایثار و شهادت گفت: طرح هایی که در این حوزه ارائه می شود باید از حالت کلی و شعاری فاصله گرفته و به صورت کاربردی تر ارائه شوند.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اسناد و قوانین موجود در حوزه ایثار و شهادت گفت: با توجه به وجود قوانین متعدد در این حوزه باید پیش از ایجاد قانونی جدید، قوانین گذشته و میزان اجرای آنها را مورد توجه قرار داده و با شناسایی مشکلات ، اقدام به کارهای لازم کنیم.

وی اظهار داشت: باید از شهرداری خواسته شود تا گزارشی در این خصوص ارائه دهد و سپس اگر برای برطرف کردن مشکلات نیاز به مصوبه جدیدی بود، مصوبه را بر اساس نیاز ایجاد کنیم.

وی همچنین بر لزوم ایجاد ساختار پیش از تشکیل خانه های ایثار در محلات شهر تهران تاکید کرد.

پرویز سروری، رییس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با مثبت ارزیابی کردن نگاه کمیسیون فرهنگی مبنی بر ارائه لایحه توسط شهرداری برای اجرایی شدن این موضوع، گفت: امروز مجموعه دستگاهها به صورت جزیره ای عمل می کنند و اگر شهرداری بتواند برنامه جامعی را در حوزه ایثار و شهادت ایجاد کند می تواند زمینه ساز هم افزایی جدی در این حوزه شود.

وی اظهار داشت: آنچه مشخص است این است که شهرداری می تواند به راحتی حوزه سخت افزاری را ایجاد کند اما برای موضوع نرم افزاری می توان با ایجاد این هم افزایی خلاء های موجود را پر کرد.

اسماعیل دوستی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم نگاه جزئی تر و به دور از کلی گویی در این طرح تاکید کرد و گفت: باید در این حوزه بیشتر به فکر اجرا باشیم و بهتر است آئین نامه اجرای این ابلاغیه را تهیه کنیم.

احمد حکیمی پور، دیگرعضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بسیار جلوتر از سایر دستگاهها است، گفت: بهتر است از شهرداری بخواهیم که کاستی های موجود در این زمینه را مشخص و به شورا گزارش دهد تا شورای شهر در خصوص ارائه قانون جدید و یا ساماندهی وضع موجود تصمیم گیری کند.

اقبال شاکری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران با تقدیر از عملکرد شهرداری تهران در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر لزوم ارائه گزارش توسط شهرداری و همچنین ساماندهی وضع موجود تاکید کرد و گفت: بهتر است که مصوبه جدیدی توسط شورا ایجاد نشود و لایحه ارائه شده، همان سیاست های کلی نظام باشد.

وی همچنین بر لزوم ارائه شاخص ها برای ایجاد قابلیت اندازه گیری عملکرد در این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: باید ایجاد خانه های ایثار با ظرافت و دقت ویژه ای مورد بررسی قرار گیرد.

معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نهادهای مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: تمامی دستگاهها به نوعی در حال تبلیغ فرهنگ شهادت هستند ولی در این حوزه کار تعمیقی صورت نمی گیرد و شهرداری از ظرفیت های خوبی برای ورود به این حوزه برخوردار است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم دوری از جنبه های شعاری و نزدیک شدن به نگاه عملیاتی در تدوین این لایحه ،گفت: حتما باید کمیته ای مشترک با حضور نمایندگان تمامی دستگاهها با هدف جلوگیری از موازی کاری تشکیل شود تا در نتیجه آن از صرف وقت و هزینه جلوگیری شود.

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران معضل کنونی خانواده شهدا را مباحثی همچون مددکاری اجتماعی و حقوقی دانست و اظهار داشت: می بایست در این حوزه توجه ویژه ای به خانواده شهدا بشود.
محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار داشت: این سند بر ۸ اصل از جمله مباحث فرهنگی، کرامت ورزی، اجتماعی، خدمات رسانی، تعالی و خود اتکایی و گفتمان سازی تاکید دارد و شورا در نظر دارد شهرداری را ملزم به ارائه لایحه ای با در نظر گرفتن این محورها کند.

وی در ادامه با بیان اینکه شهادت نقطه تعالی فرهنگ جهاد است، پیشنهاد داد تا در عنوان سند به جای واژه "فرهنگ ایثار و شهادت" از واژه "فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت" استفاده شود.

محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص اظهار داشت: شهرداری باید به مانند نخ تسبیح عامل پیوند بین دستگاههای مختلف که در این حوزه فعالیت می کنند باشد تا این موضوع عامل ایجاد هم افزایی بین دستگاههای مرتبط شود و در نتیجه کارهای موثرتری در این حوزه انجام شود.

مجتبی شاکری، به عنوان تهیه کننده طرح در پاسخ به نظرات اعضای شورای اسلامی شهر تهران ،گفت: ۱۲ بند ابلاغیه مقام معظم رهبری در واقع عصاره تمام نیازهای فرهنگ ایثار و شهادت است و به عنوان غنی ترین منبع برای شهرداری به شمار می آید.

وی ادامه داد: حرکت کنونی شهرداری در این حوزه به صورت نقطه ای است و هدف ما از ایجاد این سند ،هماهنگ کردن کارها در این حوزه است.

شاکری با اشاره به صحبت های اعضای شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر لزوم توجه به میراث های انسانی زنده ،گفت: در تمامی نقاط شهر از جمله در شورای شهر برخی از افراد وجود دارند که مملو از تجربیات و خاطرات ایثارگرانه در حوادث هستند و هدف از ایجاد خانه های ایثار شناساندن این چهره ها در محلات است.

امرودی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران نیز در جریان بررسی این دستور جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و تصریح کرد: امروز شهر تهران تبدیل به نمایشگاه مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت شده است ضمن اینکه مهمترین نمایشگاهها در این حوزه، نامگذاری ها در شهر، ایجاد و عملکرد باغ موزه دفاع مقدس، بازدید سالانه ۱۵ هزار خانواده شهید از جمله کارهایی است که شهرداری تهران به عنوان بزرگترین دستگاه که در این حوزه در حال فعالیت است، انجام می دهد.

وی با اشاره به سه موضوع ابلاغی مبنی بر زنده نگه داشتن نام شهدا، ترویج فرهنگ ایثارگری و ارائه خدمات به ایثارگران پیشنهاد داد تا دو حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و موضوع ارائه خدمات از هم تفکیک شده و در صورت لزوم لایحه ای در حوزه موضوعات خدمت رسانی ارائه شود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این دستور جلسه با بیان اینکه جلب مشارکت دستگاهها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت از وظایف تعریف شده برای سایر دستگاهها است، اظهار داشت: شهرداری تهران باید در این حوزه با این دستگاهها همکاری کند ضمن اینکه می بایست برای جلب همکاری مطلوب و اجرای این برنامه ایثارگران شاغل در شهرداری به کارگیری شوند.

وی همچنین اظهار داشت: آنچه به عنوان محور برای شهرداری مشخص شده است ۱۲ بند ابلاغی است واز شهرداری خواسته شده است که در این خصوص آئین نامه را هم برای شهر و هم برای شهرداری تهیه کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به اقدامات جزیره ای دستگاهها در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و لزوم هماهنگ سازی آنها اشاره کرد گفت: در واقع کار شورای شهر همین است تا با جمع کردن تمامی سازمانهایی که در شهر کار می کنند اقدام به ایجاد هم افزایی کند.

چمران بر لزوم ایجاد خانه های ایثار با همکاری بسیج و مسجد تاکید کرد و گفت: در واقع پایه ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت مساجد بودند.

وی همچنین اظهار داشت: می توان به قوه قضائیه پیشنهادی مبنی بر ایجاد شعبه ای ویژه خانواده های شهدا و ایثارگران را برای رسیدگی به موضوعات آنها ارائه کرد. 

در نهایت این طرح با اعمال اصلاحات لازم با رای اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا