شورای شهر

واکنش اعضا به گزارش معاون مالی شهرداری تهران درباره وضعیت مالی مترو

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین و به نقل از مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش وضعیت مالی مترو از زبان معاون مالی شهردار در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه سخنانی را ایراد نمودند.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران بعد از استماع گزارش مالی مترو اظهار داشت: فایناس ۳ خط مترو از لولویت های اول روی میز دولت بود اما بانک مرکزی آن را جز اولویت‌های سه و چهار فاینانس قرار داده است.

 

وی افزود: مشکل دیگری که در فاینانس‌ها وجود دارد پرداخت ۵۰ درصد آن توسط دولت است و چون این اتفاق نیافتاده است بانک برای فاینانس‌های جدید شرکت مترو را بده کار اعلام می‌کند و تا این بده کاری که که همان تعهدات دولتی است پرداخت نشود فاینانس جدید تحقق پیدا نمی‌کند.

 

وی در خصوص ساخت واگن در داخل نیز گفت: تنها ۶۰ درصد این تجهیزات در داخل تأمین می‌شود و مابقی موارد مورد نیاز باید از خارج تأمین شود.

 

چمران در ادامه با اشاره به استفاده از روش‌های دیگر در تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های شهری گفت: این روش‌ها خوب است اما قیمت بلیت را برای مصرف کننده بالا می‌برد این در حالی است که مترو جز حمل ونقل عمومی است و نباید از نظر هزینه بار مالی مضاعفی را به مردم تحمیل کنیم.

 

احمد مسجد جامعی پس از استماع گزارش معاون مالی شهرداری تهران از وضعیت مالی مترو از مدیریت مترو به واسطه توان جذب همه اعتباراتی که در اختیار داشته تشکر و از شهرداری درباره عدم تخصیص کامل اعتبارات سؤال کرد.

 

وی افزود بخشی از منابع مترو از طریق فایناس تأمین و راه آن هم عموماً به چین ختم می‌شود.

 

او ادامه داد: در این سال‌ها به ناچار خیلی "چین زده" شده‌ایم، ولی با توجه به تحرک سیاست خارجی و بهبود مناسبات بین المللی که برای کشور ایجاد شده می‌توانیم راههای دیگری برای تأمین نیازهای مترو و استفاده از ظرفیت‌ها و تکنولوژی‌های جدید، رقیب و برتر پیدا کنیم. این تفاوت در تکنولوژی برای کسانی که در سال‌های طولانی از مترو استفاده کرده و امکانات چینی و غیر چینی را از نزدیک دیده‌اند به خوبی محسوس است.

 

مسجد جامعی همچنین با اشاره به حضور رییس جمهور و چند تن از وزرا و نمایندگان مؤثر مجلس در مراسم بهره برداری از خط سه مترو اظهار داشت: این حضور در نظام قانون گذاری و اجرایی بایستی نتایجی را در بر داشته و مقدمه شراکت مؤثر دستگاه اجرایی باشد و اگر از آن بهره ای نبریم امکان بالقوه ای را از دست داده‌ایم و حیف است چنین اقدامی در حد یک مراسم تشریفاتی باقی بماند.

 

وی همچنین به کمیسیون تهران و کلان شهرها که محصول چهارمین دوره شورای شهر و دولت است اشاره داشت و خاطر نشان کرد: نیاز به ساختار جدیدی -در دولت و شورا- برای پیگیری این کار نیست و می‌توان از ظرفیت این کمیسیون جدید در دولت برای هماهنگی موثرتر و افزایش بیشتر مشارکت دستگاه اجرایی در طرح‌های مترو و حمل و نقل شهری استفاده کرد، تا آنچه در برنامه پنجم شهرداری تهران در خصوص توسعه و تجهیز مترو پیش بینی شده است تحقق یابد. وی گفت: برای پیگیری این کار در شورا هم نیاز به تصمیم جدیدی نیست و همان کمیسیون حمل و نقل شورا بهترین گزینه برای این کار است؛ که از طریق کمیسیون هشتم دولت و با همکاری شهرداری، زمینه تصویب طرح‌ها در مجلس و دولت را فراهم سازد.

 

مسجدجامعی افزود: توجه به حمل و نقل ریلی برای نمایندگان مردم در شورای شهر به اندازه ای اهمیت داشت که پس از تدوین اعتبارات مورد نیاز برنامه، سهم جدیدی فقط برای سرعت بخشیدن به کار مترو در آن سر جمع گنجانیده شد و قرار بود که برخی خطوط مترو تا انتهای سال گذشته به پایان برسد، ولی این مهم تحقق نیافت و هم اکنون، از برنامه عقب هستیم.

 

 

محسن سرخو نیز در واکنش به این گزارش گفت: نکته ای که در این گزارش به چشم می اید آن است که طبق برنامه ۵ ساله دوم شهردایر تهران، می‌بایست خطوط ۳،۶ و ۷ تا پایان سال ۹۵ یعنی ۳ سال اول برنامه به بهره برداری کامل برسند و دو سال پایانی به خطوط ۸ و ۹ تعلق گردد. در حالی که در گزارش ارائه شده اشاره شد خط ۶ در سال ۹۶ به بهره برداری می‌رسد که البته این تاریخ نیز بر طبق پیش بینی‌ها است و باید دید در عمل چه زمانی به بهره برداری می‌رسد.

 

وی ادامه داد: نکته‌ی دیگر مربوط به بندهای بودجه است، در بودجه بازپرداخت‌های وام ۱۱۶ درصد بوده یعنی از وام‌هایی که باید به مترو داده می‌شده ۱۶ درصد هم اضافه تر داده شده و نیز در کمک سرمایه فروش بلیت هم ۱۰۶ درصد پرداخت شده است.

سرخو افزود: با این حال شاهدیم در خود پرداخت کمک سرمایه ای به شرکت مترو که باید مستقیماً از سوی شهرداری تزریق شود تنها ۶۸ درصد تخصیص داده شده است.

 

رییس کمیته حمل و نقل شورا تصریح کرد: اتفاقی که افتاده این است که در بخش معوقات مالی هزینه‌هایی صورت گرفته که موجب تأخیر در بهره برداری خطوط شده چرا که خط ۳ می‌بایست در سال ۹۳ و خط ۷ در امسال به بهره برداری می‌رسیدند.

 

سرخو ادامه داد: در گزارش‌های مالی ما ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش تخصیص به مترو از سوی شهرداری تهران داشتیم و همین امر کفایت می‌کند که بهره برداری خط ۳ از سال ۹۳ به سال ۹۴ موکول شود. بنابراین با این روند همین برنامه ارائه شده از سوی شهرداری هم محقق نمی‌شود.

 

رحمت الله حافظی نیز با اشاره به برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران گفت: ما انتظار داشتیم که این گزارش بر مبنای برنامه ۵ ساله دوم باشد.

 

وی با طرح چند سؤال افزود: من چند سؤال دارم که می‌تواند در مشخص شدن ابعاد موضوع به ما کمک کند؛

۱- نخست آنکه در حال حاضر سهم قطار شهری از تمام جابجایی‌های درون شهری چقدر است؟

۲- طول خطوط قطار شهری که تا به امروز به بهره برداری رسیده چه میزان است؟

۳- تعداد ایستگاه‌های بره برداری شده قطار شهری چه تعداد است؟

۴- مجموع واگن‌های مورد نیاز جهت فاصله زمانی ۲.۵ دقیقه و ۴.۵ دقیقه چه تعداد می‌باشد؟

حافظی سپس افزود: براساس گزارش ارائه شده سهم شهرداری در اعتبارات مترو ۲۰۲۹ میلیارد تومان بوده در حالی که در رقم تخصیص یافته ۸۰ میلیارد تومان کاهش به چشم می‌خورد این در حالی است که در پایان سال ۹۲ ما مصوبه ای برای جابجایی بودجه و کمک ۷۰۰ میلیارد تومانی به مترو داشتیم.

 

اسماعیل دوستی نیز گفت: من معتقدم شهرداری تهران در موضوع مترو دریغ نمی‌کند اما با اعتبارات موجود و کمک اندک دولت که البته دولت هم دستش خالی است نمی‌توان انتظار داشت که خطوط طبق برنامه تکمیل شوند.

 

ابوالفضل قناعتی نیز گفت: بر اساس گزارش ارائه شده مبلغ مورد نیاز مترو برای راه اندازی خطوط اولویت دار بالغ بر ۶۰۶۰ میلیارد تومان بوده که برای تکمیل و راه اندازی خطوط ۶ و ۷ تا سال ۹۶ پیش بینی شده است.

 

وی افزود: سؤال من این است که آیا در پیش بینی این رقم تورم سالانه و فهرست بها لحاظ شده است یا نه اگر این رقم نهایی است پس نباید انتظار افزایش آن را در سال‌های بعد داشته باشیم. بنابراین درخواست من این است که این ارقام به طور دقیق و با پیش بینی‌های لازم در نظر گرفته شوند.

 

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز خاطر نشان کرد: درتوسعه و تجهیز مترو کارهای زیادی توسط شهرداری تهران صورت گرفته است اما از آقای قالیباف انتظارکمک بیشتری در مباحث مترو دارم.

 

وی به چگونگی کارسازی ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اشاره داشت و خواستار ارئه گزارشی در این زمینه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا