سیاسی

برگزاری مراسم تشییع پیکرهای شهدای فاجعه منا در تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین به نقل از ایسنا اولین گروه از جانباختگان فاجعه منا در سپیده‌دم دهمین روز شهادت به وطن بازگشتند و در اوج عزت و احترام توسط عالی‌ترین مقامات لشکری و کشوری مورد استقبال قرار گرفتند و امروز نیز پیکرهای شناسایی شده بی‌جان‌شان بر دوش مردم شهیدپرور و غم‌دار از دانشگاه تهران به سمت چهارراه ولی‌عصر تشییع شد.

 

 

مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای فاجعه منا – دانشگاه تهران

 

 

در این مراسم مقامات کشوری و لشکری از عالی‌ترین سطح تا کارکنان ادارات و دستگاه‌های قوای سه گانه و اصناف و طبقات مختلف جامعه، هم نوا با ندای غربت قربانیان این فاجعه تلخ برای تشییع بدن‌های بی‌جان عزیزانشان به دانشگاه تهران آمده بودند.

 

براساس اعلام مسئولان قرار است حجاج تهرانی فاجعه منا در قطعه ۵۰ (قطعه شهدای بهشت زهرا) به خاک سپرده شوند.

 

 

مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای فاجعه منا – دانشگاه تهران

 

 

 

جنایت آل سعود در منا بدتر از جنایت صهیونیست‌ها در غزه

 

آیت‌الله ری شهری به عنوان سخنران این مراسم گفت: جنایاتی که حکومت ننگین آل سعود انجام می‌دهد ،از جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه کردند بدتر است چون آنها ادعای خادم‌الحرمین بودن و مسلمانی نداشتند و دشمن بودند.

 

به گزارش ایسنا، آیت‌الله ری شهری در مراسم تشییع پیکر عده‌ای از جانباختگان حادثه منا در مصلای دانشگاه تهران با بیان اینکه بی تردید سهل انگاری مسئولین رده بالای سعودی در فاجعه دردناک منا سبب این حادثه شده است اظهار کرد: مساله‌ این نیست که چند مامور رده چندم تخلف کرده باشند و به آن رسیدگی کرده باشند بلکه موضوع سهل انگاری مسئولین رده بالاست.

 

وی با اشاره به این که از قبیل این حوادث در حجم کوچکتر را هر ساله در طریق جمرات که مسیری حادثه خیز است شاهد هستیم تصریح کرد: مسئولین حکومتی باید با توجه به حادثه خیز بودن این منطقه پیش بینی‌های لازم را انجام می‌دادند و سوال ما از مسئولان دولت سعودی این است که چرا پیش بینی‌های لازم را نداشتند و چرا در طول حکومت ننگین خود افراد با تجربه تربیت نکردند تا جلوی این حوادث گرفته شود.

 

ری شهری با بیان این که جای سوال است که چرا مسئولان پس از حادثه ، به مصدومان رسیدگی نکردند و این طور با جان باختگان رفتار کردند گفت:‌اگر هشدار مقام معظم رهبری نبود هنوز هم جان باختگان به کشور بازنگشته بودند.

 

وی با بیان این که این ها افرادی مستکبرهستند که برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستند خاطر نشان کرد: اگر برای جان انسان‌ها ارزش قائل بودند آن همه کشتار در یمن انجام نمی‌دادند و اخیرا شنیده‌ایم که ۵۰۰ کودک در یمن به دست این رژیم سفاک کشته شده است.

 

وی افزود: کمترین مسئولیت حکومت آل سعود این است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با تشکیل کمیته حقیقت یاب همکاری و موافقت کنند تا با حضور ایران و کشورهای اسلامی این حادثه ریشه یابی شود و از تکرار آن جلوگیری گردد.

 

ری شهری با بیان این که حکومت آل سعود هر کاری کند و هر تصمیمی بگیرد این ننگ تا ابد از دامن این خاندان پاک نخواهد شد، افزود: با جنایاتی که دولت سعودی در یمن و در فاجعه دردناک منا انجام داد، به پایان راه خود به اذن خدا نزدیک است و در این رابطه روایتی در منشور حکومت مصر از بیان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر آمده است که هیچ چیز مانند ستم‌گری عاقبت وخیم ندارد.

 

وی همچنین با تسلیت به خانواده‌های عزاداران به آیاتی از قرآن کریم در سوره نساء و سوره حج که کشته شدگان در زیارت خانه خدا را بشارت می‌دهد استناد کرد وگفت: در روایات معتبر مختلفی از شیعه و سنی نیز آمده است که کسی که در راه مکه از دنیا برود در روز قیامت غم و غصه ندارد و یک سره او را به بهشت می‌برند و گرچه این عزیزان دچار فاجعه‌ای دردناک شدند اما چنین سرنوشت زیبایی را خداوند برای آنها پیش بینی کرده است.

 

 

مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای فاجعه منا – دانشگاه تهران

 

 

 

بهترین پیشنهاد برای پیگیری فاجعه منا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است

 

 

سیدرضا اکرمی گفت: حادثه منا یک فاجعه حتمی و قطعی است و باید علت این حادثه که منجر به کشته شدن حجاج مظلوم شده است برای دنیا روشن شود.

 

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی صبح امروز با حضور در مراسم تشییع پیکر حجاج جان‌باخته در فاجعه منا در جمع خبرنگاران با تسلیت این فاجعه به ملت ایران، اظهار کرد: حادثه منا یک فاجعه حتمی و قطعی است و باید علت این حادثه که منجر به کشته شدن هزاران حاجی خانه خدا شده است برای دنیا روشن شود.

 

 

وی افزود: بهترین پیشنهاد، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است و همه کشورهایی که در این حادثه شهید دادند باید نماینده‌ای از آنان در این کمیته حضور داشته باشد و تکلیف این شهدا و بازماندگان را روشن کنند تا مشخص شود این حادثه از سر قصور بوده یا تعمداً اتفاق افتاده است.

 

وی ادامه داد: این بی‌تفاوتی‌ها و بی‌اعتنایی‌هایی که به خون حجاج بیت‌الله الحرام می‌شود قطعاً مقبول کسی نیست.

 

 

مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای فاجعه منا – دانشگاه تهران

 

 

 

دولت درباره فاجعه منا موضع مناسبی را اتخاذ کرد

 

 

دبیرکل حزب موتلفه ایران اسلامی گفت: رئیس جمهور و اعضای دولت موضع خوبی را درباره فاجعه منا اتخاذ کردند و در این خصوص مطالب مناسبی را بیان نمودند.

 

به گزارش ایسنا، محمدنبی حبیبی صبح امروز با حضور در مراسم تشییع پیکر قربانیان حادثه منا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اتفاقی که در منا افتاد گواه بی‌کفایتی دولت سعودی است، این اولین بار نبود که حج برگزار می‌شود و باید طی این سال‌ها تجربه بیشتری را اندوخته می‌کردند.

 

وی اضافه کرد: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند ابعاد این حادثه را بررسی و مشخص کند.

 

حبیبی با بیان اینکه در این حادثه نباید به اظهارات خام و عجولانه سعودی‌ها اعتماد و اکتفا کرد، گفت: رئیس جمهور و اعضای دولت در خصوص فاجعه منا موضع مناسبی را اتخاذ کردند و مطالب مناسبی را در این‌باره بیان نمودند.

 

وی ادامه داد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا مسائل خانواده‌های داغدار حل شود و آلام آنان تسکین یابد و بعد به مسائل دیگر بپردازند.

 

 

صحبت‌های رهبری موجب همکاری سعودی‌ها با هیأت ایرانی شد

 

 

رئیس عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: صحبت‌های مقتدرانه رهبری در مورد حادثه منا مبنی بر برخورد سخت و خشن با مسببان آن باعث شد سعودی‌ها که تا پیش از آن همکاری لازم را با ایران نداشتند رفتار خود را تغییر دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در حاشیه مراسم تشییع تعدادی از شهدای فاجعه منا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم ایران مردمی بصیر و آگاه بودند و همواره در همه برهه‌ها با حضور خود این را نشان دادند و امروز نیز این حضور را به ظهور رساندند.

 

وی افزود: حادثه منا حادثه‌ای جانکاه و تأثربرانگیز و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری این فاجعه مهم و حیاتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا