شورای شهر

سهم اندک دولت در اعتبارات مورد نیاز مترو/ خطوط ۳، ۶ و ۷ طبق پیش بینی‌ها تا نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری می‌رسند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین قدرت الله گودرزی معاون مالی شهرداری تهران در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورا که به دلیل حضور اعضا شورا درمراسم تشیع پیکرهای جانباختگان منا در دانشگاه تهران از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده بود به ارائه گزارش عملکرد مالی شرکت مترو پرداخت.

 

گودرزی در ابتدای سخنان خود گفت: اگر بخواهیم عملکرد مترو را بررسی کنیم باید آن را به دو بازده زمانی تقسیم کنیم از سال ۶۶ تا ۸۴ به مدت ۱۸ سال و در بازده دوم از سال ۸۴ تا ۹۴ به مدت ۱۰ سال.

 

وی ادامه داد: طبق گزارش‌ها از سال ۶۶ تا سال ۸۴ تنها ۷۹ کیلومتر خطوط مترو به بهره برداری رسیده در حالی که از سال ۸۴ تا سال ۹۴ یعنی به مدت ۱۰ سال ما شاهد بهره برداری ۱۳۶ کیلومتر خطوط مترو بوده‌ایم.

 

گودرزی افزود: تعداد ایستگاه‌های بهره برداری شده از سال ۶۶ تا ۸۴، ۳۶ باب بوده در حالی که از سال ۸۴ تا ۹۶،۶۲ باب ایستگاه احداث و بهر برداری شده و نیز تعداد واگن‌های مورد استفاده از سال ۶۶ تا ۸۴، ۲۷۸ عدد بوده در حالی که از سال ۸۴ تا ۹۴، ۹۹۶ عدد رسیده است.

 

وی تصریح کرد: میزان جابجایی مسافران در ۱۸ سال اول ۶۰۰ هزار نفر بوده در حالی که در ۱۰ سال دوم به دلیل تکمیل وبهره برداری از خطوط جدید به ۳ میلیون نفر رسیده است. بنابراین با توجه به آثار مؤثر توسعه مترو در کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست می‌توان گفت در ۱۰ سال دوم این امر به خوبی صورت گرفته است.

 

گودرزی در ادامه ارائه گزارش خود به اعتبارات دریافتی مترو اشاره و اظهار کرد: از سال ۶۶ تا ۸۳ دریافتی مترو از شهرداری تهران ۱۹۴ میلیارد تومان و دولت ۱۰۷ میلیارد تومان بوده در حالی که این دریافتی از سال ۸۴ تا ۹۳ شهرداری ۳۹۶۰ میلیارد تومان و دولت ۱۶۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. اگر سهم مشارکت‌های مدنی هم در نظر بگیریم در طول تمام این سال‌ها ۶۲۳۷ میلیارد تومان دریافتی مترو بوده است.

 

معاون مالی شهرداری تهران به اعتبار سال ۹۳ مترو نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ اعتبار نقد مترو ۱۵۹۶ میلیارد تومان و غیر نقد ۴۶۲ میلیارد تومان که جمعاً ۲۰۵۸ میلیارد تومان بوده و این مبلغ عیناً تحقق یافته است.

 

وی به موارد مصارف این ۲۰۵۸ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: از این مبلغ برای خط ۳ به صورت نقد ۱۱۴۶ میلیارد و تملک املاک مورد نیاز ایستگاه‌ها که غیر نقد بوده ۳۳۱ میلیارد تومان هزینه شده است. خط ۷ به صورت نقد ۳۷۵، خط ۶ هم ۵۰ میلیارد تومان و خط ۴ هم ۲۲ میلیارد تومان که البته هزینه‌های جاری هم به این مبالغ اضافه می‌شود.

 

گودرزی همچنین به مبالغ هزینه شده به تفکیک خطوط ۳، ۶ و ۷ اشاره کرد و گفت: مبالغ هزینه شده در خط ۳ از سال ۸۷ تا کنون ۲۲۸۹ میلیارد تومان بوده، در خط ۶ ۲۲۶۲ میلیارد تومان که در سال ۹۴ تا به امروز ۲۴۵ میلیارد و در خط ۷، ۳۷۸۴ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۴ تا به امروز ۱۴۴۰ میلیارد تومان بوده است.

 

معاون مالی شهرداری تهران همچنین به اعتبارات و پرداخت‌های سال ۹۳ و ۹۴ اشاره کرد و گفت: اعتبار مصوب شهرداری تهران در سال ۹۳ بالغ بر ۲۰۲۹ میلیارد تومان بوده که ۱۹۴۹ میلیارد تومان آن تحقق یافته در حالی که سهم مصوب دولت ۱۹۰ میلیارد تومان بوده و تنها ۱۰۹ میلیارد تومان تحقق یافته یعنی در مجموع بالغ بر ۹۳ درصد.

 

وی ادامه داد: در سال ۹۴ اعتبار مصوب شهرداری تهران ۱۹۹۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۴۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافته حال آنکه سهم مصوب دولت ۱۹۸ میلیارد تومان بوده و تنها ۴۸ میلیارد تومانان تخصیص یافته یعنی بالغ بر ۶۹ درصد. در مجموع می‌توان گفت از ۴۴۰۷ اعتبارات مصوب شهرداری و دولت در دو سال ۹۳ و ۹۴، ۳۵۶۲ میلیارد تومان یعنی بالغ بر ۸۱ درصد تخصیص یافته است.

 

گودرزی همچنین به اعتبارات مورد نیاز برای اولویت‌های راه اندازی خطوط اشاره کرد و یاد آور شد: برای بهره برداری کامل خط (۳) ۸۸۰ میلیارد تومان، خط (۶) ۱۴۰۰ میلیارد تومان و خط (۷) ۲ هزار میلیارد تومان یعنی جمعاً ۴۳۴۱ میلیارد تومان مورد نیاز است که باید تأمین شود که با در نظر گرفتن خط فرود گاه مهر آباد و نیز هزینه‌های دیگر این رقم به ۶۰۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 

وی افزود: بر اساس پیش بینی‌ها تمامی خطوط ۳، ۶ و ۷ تا نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری می‌رسند که خط ۷ در سال ۹۵ و خط ۶ در اسل ۹۶ به بهره برداری می‌رسند.

گودرزی همچنین گفت: در سال ۹۴ مصارف خطوط مترو به شرح ذیل بوده؛ خط ۳ دویست و چهل میلیارد تومان، خط ۴ سیزده میلیارد تومان، خط ۶، ۷۷۷ میلیارد تومان و خط ۷،۴۰۵ میلیارد تومان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا