سیاسی

مراقب نفوذ آمریکا از طریق برجام در کشور باشیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین آیت‌الله سید احمد خاتمی صبح روز پنجشنبه در خطبه‌های نماز عید قربان با بیان این‌که «عید قربان و مناسک حج یادآور مناسک حضرت ابراهیم (ع) در روز عید قربان است»، اظهار کرد: حضرت ابراهیم (ع) از کسانی است که قرآن او را حق‌گرا ، امین، مومن، عبد صالح و دارای قلب صبور ذکر کرده است. از ویژگی‌های خاص ایشان صداقت و درستی او در ایمانش بود.

 

وی با بیان این‌که «در قرآن سه نفر به عنوان صدیق شناخته شده‌اند» ادامه داد: یکی از صدیقینی که در قرآن از ایشان یاد شده است، ابراهیم خلیل الرحمان است و در کنار او حضرت ادریس، حضرت مریم(س) به عنوان صدیق و صدیقه شناخته می‌شود.

 

وی با طرح این پرسش که «صدیق چه کسی است؟» خاطرنشان کرد: صدیق و صدیقین به معنای مبالغه در صداقت و راستی است. بعضی‌ها صدق کلی دارند ولی صدق عملی ندارند ولی صدیق کسی است که هم صادقانه سخن می‌گوید و هم صادقانه عمل می‌کند و مومن کسی است که صدیق باشد.

 

خطیب نماز عید سعید قربان در تهران حضرت ابراهیم (ع) را تجلی صداقت و صدیق بودن توصیف کرد و افزود: حضرت ابراهیم (ع) صداقت در ایمانش را با پذیرفتن امر خدا نشان داد.

خاتمی در ادامه سخنانش با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس و آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خاطر نشان کرد: شما مردم نیز در طول هشت سال دفاع مقدس صداقت خود را در ایمانتان نشان دادید و خانواده های شهدا نیز صبر و استقامت خود را در برابر بلایا و مصیبت هایی که به جانب آن‌ها وارد شد، نشان دادند و جانبازان نیز با بصیرتی که دارند همین موضوع را اثبات کردند.

 

وی تصریح کرد: این ملت، ملتی صادق است و پای جمهوری اسلامی ایستاده است و هر کس کوچکترین تعرضی به این نظام اسلامی داشته باشد سیلی محکمی از ملت ایران خواهد خورد.

 

وی در خطبه دوم نماز عید قربان نیز با اشاره به روز عرفه اظهار کرد: روز گذشته شما ملت پر ایمان با برگزاری مراسم دعای عرفه در جای جای این کشورفضایی روحانی بوجود آوردید و ایمان خود را نشان دادید.

 

خاتمی همچنین با اعلام این‌که «در روزهای آتی ولادت امام هادی (ع) و عید غدیر در پیش است» اظهار کرد: با توجه به فضایی که در روز گذشته و مراسم دعای عرفه در کشور حاکم شد مطمئنم که در روز ولادت امام هادی(ع) نیز شما مردم سنگ تمام خواهید گذاشت و در روز عید غدیر نیز به همین شکل رفتار خواهید کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به میراثی که از امام هادی(ع) برای شیعیان باقی مانده است، اظهار کرد: از این امام بزرگوار دو میراث جاودان برای شیعیان و مسلمانان باقی مانده است که یکی از آن‌ها زیارتنامه جامعه کبیر است که می‌توان آن را یک مجموعه کامل از امام‌شناسی شیعی به شمار آورد و نیز زیارت امیرالمومنین(ع) در روز عید غدیر که از دیگر آثار به جا مانده از این امام همام است می‌توان برای شناخت بهتر و کامل حضرت علی(ع) از آن استفاده کرد و هیچ متنی برای شناخت امیرالمومنین(ع) از این زیارتنامه بهتر نیست.

 

وی در ادامه سخنانش با یادآوری روز شهادت عبدالکریم هاشمی‌نژاد و نیز شهیدان دفاع مقدس اظهار کرد: در روزهای گذشته شهادت عبدالکریم هاشمی‌نژاد را طبق تعبیر امام خمینی(ره) شهید جوانمردی بود و با سخنانش لرزه بر اندام طاغوت می‌انداخت را داشتیم و نیز سالروز شهادت شهیدان نامجو، فکوری، فلاحی و جهان‌آرا را که پدر ارجمند ایشان نیز چند روز پیش به دیار باقی شتافتند. یاد این شهدا همواره در خاطر ما خواهد بود و راه‌شان نیز ادامه خواهد داشت.

 

خطیب نماز عید سعید قربان در تهران همچنین به درگذشت آیت‌الله خزعلی نیز اشاره کرد و افزود:‌ آیت الله خزعلی فقیهی مجاهد بود و علاقه بسیاری به امیرالمومنین (ع) و کتاب الغدیر داشت. او از جمله کسانی بود که تجلی تبری و تولی به شمار می‌روند.آیت‌الله خزعلی نسبت به رهبری احساس تکلیف می‌کرد و در نخستین روزهایی که مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه انتخاب شدند با وجود این‌که سنی بیشتر از ایشان داشت همواره در کنار رهبری قرار می‌گرفت و می‌گفت می‌خواهم همه بدانند که این مرد مورد تائید روحانیت است.

 

وی ادامه داد: آیت‌الله خزعلی همان عشقی را که به امام(ره) داشت به مقام معظم رهبری منتقل کرد و در زمینه تبری نیز از الگوهای بنام و شناخته شده به شمار می‌آید.

 

وی با اشاره به بازگشایی مدارس و حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نیز گفت:‌ انتظار مردم ما از آموزش و پرورش و وزارت علوم این است که از درون محیط های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها گل‌هایی وارد جامعه شوند و این مهم عملی نمی‌شود مگر آن‌که محیط مدارس و به خصوص دانشگاه‌ها محیط فضایل و ارزش‌های علمی باشد نه این‌که سیاست زده شوند و تبدیل به باشگاه این حزب و آن حزب گردند.

 

خاتمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز گفتند که دانشگاه‌ها باید سیاسی باشند نه سیاست‌زده و این موضوع مهمی است؛ چراکه اگر دانشگاه‌ها سیاست‌زده شوند هم علم به انزوا می‌رود و هم دین.

 

وی در ادامه به هتک حرمت رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی اشاره کرد و گفت:‌ حضور نظامیان گستاخ رژیم غاصب و جلاد صهیونیستی در مسجدالاقصی کار زشت و ناپسندی بود، اما در جهان اسلام صدایی از کسی برنیامد؛ چراکه آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی با گروهک‌های تروریستی مثل داعش مسلمانان را به خود مشغول کرده‌اند تا به این توجه نکنند که در گوشه‌ای از جهان اسلام چه می‌گذرد.

 

وی ادامه داد: تاکیدی که مقام معظم رهبری به ایجاد وحدت در جهان اسلام دارند به همین دلیل است و امیدوارم تذکر رهبری گوش شنوایی نیز داشته باشد.

 

این عضو مجلس خبرگان در ادامه به مسأله بررسی برجام در مجلس نیز اشاره کرد و افزود: در مورد مسأله برجام تاکید بر برخی نکات ضروری است و مهمترین نکته این است که روح مسأله برجام و آن‌چه ستون فقرات آن است رفع تمام تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران است نه تعلیق آن‌ها.

 

وی ادامه داد: اگر این مهم تحقق پیدا کرد و تمام تحریم‌ها رفع شد برجام مورد تائید همه مردم قرار می‌گیرد و اگر نه، آن‌چه در شان این ملت است صورت نگرفته است.

 

وی با بیان این‌که «مهمتر از اصل مسأله برجام مسائل بعد از آن است»، اظهار کرد: آمریکا می‌خواهد چنین تلقی کند که با مسأله برجام یخ‌های بین دو طرف آب شده است اما چنین نیست. ما ۱۸۰ درجه با آمریکا و همپیمانانش اختلاف داریم.

 

این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان به برخی از این موارد اختلافی اشاره کرد و گفت: آمریکا دشمن جهان اسلام است ، از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، به گروهک‌های تروریستی جان می‌دهد و نیز با حمایت از جنایت‌هایی که در یمن،‌سوریه، عراق و بحرین صورت می‌گیرد هرگز نمی‌تواند به فکر از بین رفتن اختلافات خود با ایران باشد.

 

وی با تاکید بر این‌که «آمریکا لحظه‌ای از خدعه و نیرنگ برعلیه ایران دست برنمی‌دارد»، تصریح کرد: اگر تحریم‌های هسته‌ای پایان پذیرد، آمریکا به دنبال تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران می‌رود و لحظه‌ای از خدعه و نیرنگ دست بر نمی‌دارد.

 

وی اظهار کرد: باید مراقب بود که آمریکا از روزنه برجام دست نفوذ اقتصادی،‌سیاسی و بدتر از این‌ها نفوذ فرهنگی را به کشور نداشته باشد.

 

خاتمی با تشکر از فعالیت‌های کمیسیون ویژه برجام در مجلس اظهار کرد: کمیسیون ویژه برجام در مجلس زحمات زیادی را متقبل شده است و به بررسی برجام پرداخته است که قانون نیز این اختیار را تنها داده است و رهبری نیز گفته‌اند که نمی‌شود مجلس را از این موضوع دور نگهداشت.

 

وی ادامه داد: کسانی که در خصوص بررسی برجام، مجلس را نیز می‌کوبند، ضد قانون اساسی و ضدرهبری عمل می‌کنند.

 

وی در پایان با بیان این‌که «شعار مرگ بر آمریکا همواره ماندگار خواهد ماند»، اظهار کرد: در یک کلمه، دل ما از آمریکا خون‌ است؛ چرا که از ۲۸ مرداد سال ۳۲ تا امروز آمریکا لحظه‌ای از توطئه علیه ما کوتاهی نکرده است و به همین خاطر است که شعار مرگ بر آمریکا ماندگار خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا