اجتماعی و فرهنگی

تنها راهکار شکست چالش آلودگی هوا از نگاه شهردار تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری توضیحاتی را درخصوص بهره برداری از بخش شمالی خط ۳ مترو بیان کرد و گفت: امروزه موضوع ترافیک نه تنها در تهران بلکه در تمام شهرهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه ترافیک مقوله‌ای سخت و پیچیده است که همراه همیشگی کلان‌شهرها است گفت: در شهرهای بزرگ دو راهکار اقدامات ایجابی و سلبی برای بهبود وضعیت ترافیک در نظر می‌گیرند.

 

شهردار تهران در تشریح اقدامات سلبی گفت:‌ در برخی از شهرهای دنیا محدودیت‌های زیادی را برای تردد خودروها در شهر درنظر می‌گیرند به گونه‌ای که در سنگاپور قیمت پلاک ماشین بیشتر از قیمت خود خودرو است.

 

وی با بیان اینکه در تهران تنها طرح ترافیک اجرا می‌شود گفت: روزانه حدود ۱۲۰۰ خودروی جدید وارد تهران می شود و این درحالی است که پروسه خروج خودروها پیچیده و سخت است.

 

قالیباف در تشریح اقدامات ایجابی کاهش آلودگی هوا نیز با بیان اینکه مدیران دلسوز عمدتا اقدامات ایجابی را در دستور کار قرار می‌دهند گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به آن یکی از اقدامات ایجابی است.

 

شهردار تهران توسعه حمل و نقل عمومی را حق مردم پایتخت دانست و گفت: علاوه بر مسایل اقتصادی، حمل و نقل عمومی به محیط زیست و شهر کمک می‌کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد شهرداری تهران به توسعه مترو بی‌توجه است گفت: این موضوع را رد می‌کنم چرا که در شهرداری تهران ۳۰ درصد بودجه صرف هزینه و ۷۰ درصد صرف توسعه امور می‌شود و در سال ۸۴ که مدیریت شهرداری تهران را بر عهده گرفتم تنها ۳۴ کیلومتر تونل در عرض ۲۰ سال ساخته شده بود اما از سال ۸۴ تاکنون ۱۷۰ کیلومتر تونل به بهره برداری رساندیم و حدود ۶۰ کیلومتر تونل نیز در مرحله نهایی قرار دارد.

 

قالیباف با بیان اینکه مترو اولویت اول شهرداری تهران است گفت: مردم همان گونه که شتاب ساخت پل صدر و بزرگراه امام علی (ع) را دیده‌اند قطعا شاهد پیشرفت ساخت مترو نیز خواهند بود.

 

شهردار تهران با بیان اینکه خط ۳ مترو با سرلوحه قراردادن شعار اقتصاد مقاومتی ساخته شده گفت: ۴ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت مترو شده است اما اگر بخواهیم با فهرست بهای ۹۴ محاسبه کنیم باید ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر می‌گرفتیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳۰ واگن در مترو تهران وجود دارد که حدود ۳ میلیون مسافر را جابجا می‌کند گفت: در هر سه دقیقه یک قطار برای جابجایی مسافران می‌آید و اگر اعتبارات خرید واگن تخصیص یابد می‌توانیم ظرفیت جابجایی مسافران را چندبرابر کنیم.

 

قالیباف با بیان اینکه براساس توافقات و مقررات کشوری ۵۰ درصد هزینه ساخت و توسعه وسایط حمل و نقل عمومی باید توسط دولت تامین شود گفت: مشکلات دولت را درک می‌کنیم اما می‌توان راهکارهایی را نیز درنظر گرفت.

 

وی با بیان اینکه در دولت قبل امکان کمک به مترو وجود داشت اما کمک نمی‌کردند گفت: در دولت فعلی نیز دولت پول ندارد اما می‌تواند با امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد مشکل را حل و فصل کند و اگر ۱۵۰۰ واگن به مترو تحویل داده شود می‌توان هر ماه شاهد افزایش جابجایی مسافران با مترو بود.

 

شهردار تهران با رد سخنانی مبنی بر غیراستاندارد ساخته شدن مترو به دلیل کمبود اعتبارات گفت: مترو محلی نیست که بتوان آن را غیراستاندارد ساخت و پس از ساخت ایستگاه‌ها آن‌ها را به طور کامل به مردم می‌دهیم و حتی اگر پله برقی نداشته باشد آن را افتتاح نمی‌کنیم.

 

قالیباف درخصوص ویژگی‌های خط سه گفت: این خط جنوب غرب و شمال شرق تهران را به یکدیگر متصل می‌کند و با عبور از مرکز شهر با خط یک، چهار و شش دارای تقاطع است و مردم می‌توانند به راحتی از این خطوط استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه امروزه هیچ راهکاری به غیر از توسعه حمل و نقل عمومی و محدودیت‌سازی برای خودروها نمی‌تواند با چالش آلودگی هوا روبرو شود گفت: باید چاره‌ای برای آلودگی هوا اندیشیده شود.

 

قالیباف در پاسخ به این سوال که دوست دارید تا چه زمانی شهردار بمانید گفت: این مساله دوست داشتنی نیست و تا دو سال آینده در خدمت مردم هستم اما در طول تاریخ شهر تهران ۵۷ شهردار تغییر کرده که متوسط عمر مدیریت آن‌ها ۱۴ ماه بوده است.

 

شهردار تهران با اشاره به تاثیر ثبات مدیریتی گفت:‌ ثبات در مدیریت یک ضرورت است و اگر به شهرهایی که دارای تحول عظیم بودند نگاه کنیم متوجه می‌شوید که شهردار آن منطقه سابقه کاری بیشتری داشته است چرا که شهردار دوساله نمی‌تواند برای کلان‌شهرها برنامه‌ریزی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا