سیاسی

دیدار ظریف و کری در نیویورک

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و فرانک والتراشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز یک‌شنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر در برلین در یک کنفرانس خبری مشترک بر لزوم یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران کنونی سوریه با مشارکت ایران تاکید کردند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، اشتاین مایر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که به حصول یک توافق جامع منجر شد گفت: ما به آن روزها فکر خواهیم کرد، به لحظات تاریخی انجام توافق در وین من یاد دارم که تمام طرف‌ها در این لحظات تاریخی به اهمیت آن واقف بودند اما آنچه اکنون از آن اطمینان نداریم این است که آیا این لحظات به یک نقطه تحول در خاورمیانه آنگونه که ما امید داریم نتیجه‌ای همانند توافق وین در پی داشته باشد منجر خواهد شد یا نه. ما وارد مرحله‌ای شده‌ایم که باید اطمینان یابیم آیا تمام طرف‌ها در این توافق بعلاوه ایران به تعهدات خود عمل می‌کنند.

وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: اما آنچه باعث شده امروز در اینجا گرد هم جمع شویم. ایران نیست. اگر کشوری در خاورمیانه وجود داشته باشد که باید اقدامی برای آن انجام شود، سوریه است. وقتی به گزارشات پناهجویان توجه می‌کنیم متوجه عمق تراژدی سوریه می‌شویم که نشان دهنده لزوم اتخاذ یک راهکار سیاسی مناسب برای این کشور است و این تنها زمانی محقق می‌شود که همه ما یک تلاش دیپلماتیک را به کار گیریم.

وی تاکید کرد:‌ ما تنها زمانی در این مسیر موفق می‌شویم که تمام جامعه بین‌الملل به علاوه با مشارکت ایران، ترکیه عربستان و روسیه یک رویکرد مشترک و موضع مشابه اتخاذ کنند . این هدفی است که ما خواهان آن هستیم و امروز درباره‌اش صحبت کردیم.

در ادامه این کنفرانس خبری، وزیر امور خارجه آمریکا، با استقبال از صحبت‌های اشتاین مایر درباره‌ی همکاری دو کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بیان کرد: توافق هسته‌ای حاصل یک تلاش چند جانبه واقعی بود. همه ما از حجم زمانی که در وین صرف کردیم متعجب بودیم اما نتایج رایزنی‌ها برای جهان بسیار حائز اهمیت است و اکنون با توجه به ورود به مرحله اجرای توافق از پیشرفت در این مسیر خرسند خواهیم شد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هیچ کس به سادگی قصد ندارد روی برگرداند و بگوید کار تمام شده است. کار تمام شده نیست، بلکه در بسیاری از جهات در حال آغاز شدن است.

کری همچنین با اشاره به دیدار اخیرش با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در لندن گفت که دو طرف همانند آنچه در رایزنی‌هایش با وزیر امور خارجه آلمان مطرح شده است، درباره‌ی موضوعات مختلف بین‌المللی به ویژه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) گفت‌وگو کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما در مذاکرات هسته‌ای متحدان بسیار نزدیکی بودیم و قصد داریم این همکاری را در اجرای توافق نیز ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که واشنگتن چگونه می‌خواهد ایران را متقاعد کند که بشار اسد رئیس جمهور سوریه را بر سر میز مذاکره بیاورد و این که آیا قرار است مساله سوریه را درسازمان ملل با دیگر کشورها مطرح کند یا نه گفت: خب، قرار است دیدارهایی داشته باشیم، بله پاسخم بله است. قطعا دیدارهایی در نیویورک خواهیم داشت. علاوه بر این ، من قرار است با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار داشته باشم که ایران و دیگر مسائل از موضوعات مورد بحث خواهد بود. فکر می‌کنم با تک تک بازیگران دیدارهایی در موقعیت‌های مختلف داشته باشیم. بنابراین نشست نیویورک کاملا به موقع است و فرصتی فوق‌العاده فراهم می‌کند تا همه برای یافتن راهکاری رو به جلو تلاش کنیم. بسیار امیدوارم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا