شورای شهر

گزارش جلسه یکصدو هشتاد و چهارم شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورا با اشاره به حادثه آتش سوزی درختان باغ اراج در منطقه ۱ گفت: بر طبق گزارش های ارائه شده این باغ به متراژ ۲۷۰۰ متر مربع بوده که ۸ بار دچار آتش سوزی شده و با اطلاع مردم و حضور به موقع اتش نشانان آتش مهار شده است. 


وی ادامه داد : در عرض ۴ دقیقه ماموران آتش نشانی به محل رسیده و آتش را خاموش کردند ولی با این حال تعداد زیادی از درختان باغ از بین رفته بودند.

چمران با بیان اینکه این حادثه به نوعی از قبل طراحی شده بوده گفت: اگر به محیط پیرامون باغ نگاهی بیاندازیم می بینیم که درختان سبز هستند و قطع نشده اند ولی درختان داخل باغ یا خشک شده اند و یا با حوادثی که از پیش طراحی شده اند از بین رفته اند. 

رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: شهرداری تهران شکایت خود را رسما به دادگاه اعلام داشته و ما امیدواریم حکم مصادره به نفع شهر از سوی دادگاه صادر شود. 

چمران اظهار داشت: امیدواریم این بار به مانند گذشته چشمانمان به در دادگاه سفید نشود و رای دادگاه به نفع شهر و شهروندان و در حمایت و صیانت از فضای سبز و درختان باشد. 

وی افزود: اگر مالکان تمام درختان این باغ را قطع کنند این مکان باز باغ خواهد بود. 

چمران یاد آور شد : شهرداری چند بار برای تملک این باغ اقدام کرده اما با مالک که سازمان اوقاف است نتوانسته اند به توافق برسند. 

آل سعود شایستگی اداره حریمن شریفین را ندارد 

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به تورق تاریخی ایام هفته پرداخت و گفت : امروز یکشنبه ۶ ماه ذی حجه مصادف است با سالروز شهادت مظلومانه مسلمین توسط حکام ال سعود که در سال ۱۴۰۷ هجری قمری تعداد زیادی از مسلمین از جمله هموطنان ما در مکه مکرمه و در مراسم برائت از مشرکین به وحشیانه ترین وجهی به شهادت رسیدند و آل سعود با این اقدام نمونه ای از ظالمانه بودن حکومت خودشان را نشان دادند.

وی ادامه داد : چند روز پیش هم حادثه سقوط جرثقیل موجب شهادت تعداد زیادی از مسلمانان شد ، حادثه ای که مسئولان سعودی احتیاط های لازم را به کار نبرده بودند و تعداد زیادی به شهادت رسیدند. همه ی اینها حاکی از مدیریت ضعیف و نابخردانه ی آل سعود است که نشان می دهد آنان شایستگی اداره حرمین شریفین را ندارند. 

چمران افزود: فردا نیز مصادف با سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) است که شهادت این امام همام را حضرت ولی عصر (عج) ، رهبر معظم انقلاب و مردم مسلمانان تسلیت عرض می کنم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین درگذشت آیت الله خزعلی را نیز تسلیت گفت و افزود: آیت الله خزعلی همواره پشت امام و رهبری بودند و دوران طولانی مبارزات وی زبانزد همه است.

 

چمران همچنین درگذشت پدر شهیدان جهان آرا را نیز تسلیت گفت. 

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به وضعیت مرتضی طلایی اشاره کرد و گفت: حال عمومی اقای طلایی رو به بهبود است و به بخش منتقل شده اند. برای وی آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم هر چه زودتر به صحن شورا باز گردند. 

 

 

حافظی:ارائه ادله شهرداری به شورا درباره نحوه واگذاری املاک شهر تهران 

رحمت اله حافظی در یکصدو هشتاد وچهارمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران، اظهار کرد: بر اساس گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران، قرارداد خرید اتوبوس با شرکتی در سال ۹۰منعقد شده است که بر اساس آن ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین و سه کابین خریداری شود و تا پایان سال ۹۱ تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان قرارداد با این شرکت در پایان سال ۹۱ خاتمه یافته است، افزود: بر اساس قرارداد موجود، حدود ۴۹ میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت به شرکت مربوطه پرداخت شده و با وجود اینکه دو سال از زمان اتمام قرارداد گذشته است، در این مدت تنها یک دستگاه اتوبوس تحویل داده شده و با این نحوه عملکرد پرداخت های دیگری به شرکت صورت گرفته است. از شهردار تهران درخواست می شود که در مورد این قرارداد توضیحات لازم را ارائه کند.

وی همچین در تذکر دیگری به شهردار به موضوع واگذاری های سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران تعدادی ملک توسط سازمان املاک و مستغلاث شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است که در زمان واگذاری قیمت گذاری و ارزیابی ملک صورت نگرفته و ملاک واگذاری ها، گزارش ارزیابی مربوط به چند سال قبل بوده همچنین برای این واگذاری ها بین ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف اعمال شده است و تشریفات قانونی لازم(برگزاری مزایده) نیز اعمال نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه اعمال تخفیف و ترک تشریفات این املاک به مصوبه شورای شهر تهران نیاز داشته است، تاکید کرد: برای مشخص شدن دلیل این واگذاری ها شهردار توضیحات لازم را به شورا ارائه دهد.

 

 

مسجدجامعی:خانه موزه اخوان ثالث نشانی از موزه ندارد

 احمد مسجد جامعی در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورا با اشاره به قرائت قرآن توسط مختاباد ،گفت: امروز بر حسب اتفاق آقای مختاباد قرائت قرآن برای آغاز جلسه را انجام دادند که سبک قرائت وی در دستگاه شور ایرانی بود. 

وی ادامه داد : ما ایرانیان در قرائت قرآن همانند خوشنویسی دارای سبک هستیم و باید این سبک ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

مسجد جامعی افزود: در حال حاضر فضای قرائت قران تحت الشعاع قرائت قاریان عرب زبان و مصری است در حالی که ما تجربیات گران بهایی در قرائت قران داریم. 


وی اضافه کرد: از اینرو من از آقای مختاباد می خواهم که بر اساس یک تعهد اخلاقی مجموعه ای از قرائت های خود را همانند مجموعه ترانه های وصال که در نعت و منقبت امام زمان بوده را در اختیار مردم قرار دهد. 
مسجد جامعی در ادامه سخنان خود به خانه موزه اخوان ثالث اشاره کرد و گفت: ما در دوره سوم شورای اسلامی شهر پیشنهاد خرید خانه اخوان ثالث را داده بودیم که به واسطه جایگاه این شاعر بزرگ می بایست این کار ارزشمند را می کردیم و این اقدام توسط شهرداری تهران انجام شد اما متاسفانه این خانه هیچ نشانه ای از اخوان ثالث ندارد. 


وی افزود: طراحی خانه به جای الهام گرفتن از موزه ها بر اساس تیپ خانه های مسکونی بوده و محیط داخل خانه هیچ قرابتی با یک خانه شاعر ندارد و تغییراتی در ظاهر ایجاد شده که به زعم دوستان ، خدمت ، اما در اصل نوعی اجحاف است. 


مسجد جامعی تصریح کرد: کارکنان این مجموعه هیچ شناختی از فضای فرهنگی ادبی کشور و شاعر ندارند و هیچ عکس ، کتاب و یا اثری از مهدی اخوان ثالث در این خانه وجود ندارد. 
وی اظهار داشت: می طلبد لایحه ای در جهت تملک ، بازسازی ، نوسازی و بهره برداری از خانه مشاهیر و خانه موزه های شهر تهران تنظیم شود. 

 

 

مجمع عمومی عادی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تشکیل شد 

در جریان برگزاری یکصدو هشتاد چهارمین جلسه شورا با تصویب اعضای شورا، مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به ریاست مهدی چمران، ابولفضل قناعتی به عنوان منشی، ولی اله شجاع پوریان و محسن پیرهادی به عنوان ناظرین مجمع تشکیل جلسه داد.

بر اساس این گزارش با تشکیل جلسه مجمع واحد اتوبوسرانی تهران و حومه استماع گزارش بازرس و حسابرس شرکت اتوبوسرانی از عملکرد مالی منتهی به سال ۹۳ و انتخاب بازرس قانونی و علی البدل و نیز حسابرس شرکت برای اسال ۹۴ در دستور کار این مجمع قرار گرفت.

علیرضا دبیر در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه شورای دوم اختیاراتش در حوزه مجمع شرکت واحد را به شهرداری تهران واگذار کرده؛ اظهار داشت: گزارشی که توسط حسابرس به شورا ارائه می شود باید برای بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ارائه شود. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: این گزارش بدون اینکه در کمیسیون ها بررسی شود به تصویب رسید در حالی که این روال باید تغییر کند.

وی همچنین درباره معرفی بازرس توسط شهرداری گفت: بازرس شرکت واحد باید توسط مجمع یعنی شورای شهر معرفی شود و شهرداری نمی تواند بازرس را معرفی کند.

دبیر یادآور شد: تعیین حسابرس شرکت واحد نیز باید با انتخاب حسابرس برای سایر شرکت های شهرداری بر اساس ضوابط و مقررات باشد.

احمد حکیمی پور نیز خواستار روشن شدن ابهام واگذاری اختیارات مجمع عمومی شرکت واحد به شهرداری تهران که در سال ۸۴ اتفاق افتاده بود شد.

وی نیز تاکید کرد طبق قانون شورای شهر تهران مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است.

مهدی چمران در خصوص چرایی واگذاری برخی اختیارات مجمع عمومی شرکت واحد به شهردار تهران گفت: در سال ۱۳۸۴ به دلیل مشکلات مالی و مباحث پرسنلی که در شرکت واحد به وجود آمده بود شورای شهر تهران مصوبه ای را گذراند که طبق آن تعیین مدیرعامل شرکت و کارهای اجرایی و مالی شرکت بر عهده شهردار باشد اما شورا از نظر قانونی مجمع شرکت است و تعیین حسابرس و بازرس را بر عهده دارد.

در ادامه دکتر قاسمی حسابرس مستقل شرکت نیز به ارئه گزارش حسابرسی از شرکت پرداخت و اظهار داشت: گزارش شامل دو بخش حسابرسی وبازرسی قانونی بر اساس ماده ۱۴۸ است که اظهار نظر حسابرس بر صورت های مالی یاد شده ، سودو زیان و گردش وجوه نقدی تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ و عملکرد مالی و جریان های نقدی آن از تمام جنبه های با اهمیت طبق بند های حسابرسی مطلوب نشان می دهد.

وی همچنین گفت: در کنترل عملکرد بودجه ای شرکت نیز نکته عدم خلافی مشاهده نشده است.

قاسمی در ادامه به تشریح وضعیت مالی شرکت واحد پرداخت و افزود: در سال ۹۳ شرکت ۵۸۶ میلیارد تومان درآمد داشته است که از این میزان ۴۵۸ میلیارد تومان توسط شهرداری، ۴۴ میلیارد تومان توسط دولت و ۶۲ میلیارد تومان نیز در غالب فروش بلیت، تبلیغات و ردیف های دیگر درآمدی تامین شده است.

وی اظهار داشت: هزینه های شرکت ۶۷۰ میلیارد تومان است که ۶۰ درصد آن معادل ۴۵۴ میلیارد تومان جز هزینه های جاری است و ۱۳ درصد آن در ردیف هزینه های استهلاک درج می شود که به صورت هزینه های غیر نقدی محسوب می شود. که در اسناد مالی به عنوان زیان انباشته در نظر گرفته می شود در صورتی که باید مابه التفاوت باشد. 

حسابرس شرکت واحد اتوبوسرانی در ادامه اظهار داشت: در حسابرسی سالهای قبل ۳۲ بند اظهار نظر شده حسابرسی بود که طی دو سال گذشته نسبت به رفع این مشکلات که عمدتا در زمینه های بدهی مالیاتی ، بیمه و بدهی به وزارت کشور بوده است اقداماتی صورت گرفته و در حال حاضر گزارش حسابرس از شرکت کلین است.

احمد حکیمی پور نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه این جلسه با اشاره به سخنان حسابرس شرکت اتوبوسرانی اظهار داشت: با استناد به مباحث مطرح شده مشخص می شود که شرکت واحد اتوبوسرانی کاملا غیر اقتصادی است که مجمع باید برای رفع این مشکل تصمیماتی را لحاظ کند.

رحمت اله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا نیز گفت: شورای شهر تهران باید مصوبه سال ۸۴ خود را ابطال کند تا مجمع بتواند به راحتی در مورد مشکلات شرکت تصمیم گیری کند. 

وی از ریاست مجمع خواست اعلام تنفس شود تا اعضا مجمع مسائل مالی و گزارش حسابرس را مورد مطالعه قرار دهند و نیز نسبت به معرفی بازرس و حسابرس جدید اقداماتی را انجام دهد.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: حسابرسی شرکت توسط یک شرکت حسابرسی صورت می گیرد که این یک اقدام قابل تقدیر است از سوی دیگر در سال ۸۴ بنا به شرایط موجود تصمیمی مدیریتی گرفته شده است که برای برگشت به آن وضعیت شرایط لازم را نداریم.

دنیامالی با شاره به اینکه روند خوبی در شرکت واحد در خصوص تنوع ارائه خدمات حمل و نقلی به شهروندان در حال وقوع است اظهار داشت: شاهد راه اندازی خطوط برقی ، مباحث ایمنی ، نصب فیلتر دوده در اتوبوس ها هستیم از کارکد های خوب است و امیدواریم ادامه پیدا کند به خصوص ورود اتوبوس های هیبریدی که حدود ۳۳ دستگاه پیش بینی شده امسال به ناوگان وارد شود.

وی در ادامه گفت: سرجمع مردم از اتوبوسرانی رضایت دارند اما انتقاداتی هم دارند ازجمله تفاوت خدماتی که بخش خصوصی ارائه می دهد از نظر کیفیت ناوگان به مراتب پایین تر و از نظر دریافت و کرایه بسیار بالاتر است. این تفاوت ها باید حل شود. مردم استفاده از این خطوط را با خطوط بی .آر.تی مقایسه میکنند ضمن انکه در بخش خصوصی علی رغم حمایت های که داریم ولی دلیل بر این نیست که کیفیت ارائه خدمات در این اتوبوس ها کاهش داشته باشد. 

دنیامالی در خصوص غیر اقتصادی بودن فعالیت شرکت واحد اظهار داشت: یک شرکت خدماتی با این حجم کار نیاز به حمایت های بیشتری دارد قرار بود که بخشی از نیازهای این بخش توسط دولت تامین شود این در شرایطی است که شاهد کاهش کمک های دولتی هستیم و این موجب شده تا شهرداری تهران بیش از ۷۵ درصد نیازهای مالی این شرکت را تامین می کند.

چمران یاد آور شد: دستور جلسه امروز این مجمع انتخاب بازرس است و برای جلسات بعدی می توانیم گزارشات بازرس مجمع را به کمیسیون های تخصصی شورا ارائه کنیم و سپس در جلسه رسمی شورا مشکلات و مسائل مالی شرکت واحد اتوبوسرانی را بررسی کنیم.

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز یادآورشد: نباید انتظار سوددهی را از شرکتی داشته باشیم که قرار است با کمک دولت ، شهرداری و مردم اداره شود.

وی افزود: بر اساس اعلام شرکت حدود ۸۴ درصد بودجه نوسازی ناوگان که قرار بوده توسط شهرداری صورت گیرد محقق نشده است همچنین در بخش مینی بوسرانی نیز حدود ۸۸درصد کمتر محقق شده است . سهم دولت نیز در بخش اتوبوسرانی صفر بوده و در نوسازی ناوگان مینی بوسرانی نیز ۴۱ درصد کاهش یافته است.

مهدی چمران در این خصوص یادآور شد: شما به همراه اقایان دوستی و تقی پور باید شرایط دریافت کمک های دولتی به بخش حمل و نقل عمومی و مترو را فراهم می کردید.

سرخو نیز افزود: ما تنها مذاکره کننده بودیم نه مامور وصول اعتبار که مذاکراتی را نیز با بدنه دولت انجام داده ایم مابقی کار بستگی به پیگیری های مدیریتی این شرکت دارد.

رییس کمیته حمل و نقل شورا در ادامه پیشنهاد تا شهرداری تهران مکلف شود طی ۳ ماه راهکارهای مناسب برای جبران عقب ماندگی برنامه های شهرداری را در حوزه حمل و نقل تهیه و به شورا ارئه دهد.

مهدی چمران نیز افزود: این پیشنهاد در جلسه شورا باید مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت اعضا مجمع عمومی شرکت واحد تعیین بازرس پیشنهادی برای سال ۹۴ شرکت واحد اتوبوسرانی را به رای گذاشتند که در پی آن مرتضی لطفی بازرس این شرکت که از سال ۷۲ این سمت را بر عهده داشت رای کافی را کسب نکرد و مقرر شد موضوع معرفی و پیشنهاد بازرس شرکت توسط اعضا در جلسه آتی مجمع بررسی شود.

 

 

اتوبوس های هیبریدی از مهر ماه در تهران

پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت واحد تهران در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورا به ارائه گزارش عملکرد یکساله این شرکت پرداخت. 

سنندجی در ابتدای سخنان خود گفت: موضوع شرکت واحد از جمله موضوعات حساس در مدیریت شهری است که همواره مورد توجه شخص شهردار و نیز اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران بوده است. 

وی ادامه داد : یکی از اقداماتی که در این شرکت به عنوان یک اقدام بنیادی انجام شده تغییر رویکرد در خصوصی سازی بوده که منجر به بروز ناوگان جدید شده است که اگر همان روند سابق جریان داشت امروز بسیار بیشتر از اعتبار جاری ۵۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز بود. 

سنندجی افزود: در حال حاضر ما از ۱۸ هزار نفر پرسنل به ۸ هزار دویست نفر رسیده ایم که اگر همان ۱۸ هزار را دارا بودیم تصور کنید چه اعتبار جاری مورد نیاز بود؟

مدیر عامل شرکت واحد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد اتوبوس ها و نیز بیش از ۸۵ درصد خطوط به بخش خصوصی واگذار شده است و ما هیچ اتوبوس تک کابینی در اختیار خودمان نداریم.

سنندجی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات شرکت واحد نصب برنامه زمان بندی اتوبوس ها در تمام ایستگاه ها بوده است. 

مدیر عامل شرکت واحد همچنین تصریح کرد: امروز صورت های مالی این شرکت نشان می دهد که ما هیچ بدهی نه به پرسنل و نه به سازمان امور مالیاتی و بیمه ها و غیره نداریم. سازمانی که از سال ۷۹ بیش از ۵۵ میلیارد تومان بدهی داشت و امروز بدهی های این سازمان صفر است. 

سنندجی همچنین خاطر نشان کرد: موضوعی که ما را ناراحت می کند عدم نوسازی ناوگان است به گونه ای که سال گذشته ما ۷هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم و امروز ۶۴۵۰ دستگاه داریم یعنی یک هزار دستگاه کمتر از سال قبل و این در حالی است که در مدل خصوصی سازی اتوبو سهای با سن بیش از ۸ سال باید از رده خارج شوند. 

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین یورو ۴ وارد تهران شده که البته در این مورد هم ما فقط ۶ ماه مشکل ترخیص از گمرک را داشتیم .

سنندجی سپس اظهار داشت: ما هم اکنون در حال راه اندازی دو خط اتوبوس برقی هستیم و همچنین در راستای مصوبه شورا در بحث نوسازی، توانسته ایم تا همین امروز ۳۵۰ دستگاه اتوبوس از ۴۰۰ دستگاه مقرر را نوسازی کنیم.


وی افزود: سال قبل نیز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را نوسازی کردیم که در همین زمینه ۸۴ دستگاه اتوبوس هم در مهر ماه بازسازی کردیم که با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی گام بزرگی بوده است. 

وی ادامه داد : در کنار این ما راه اندازی اتوبوس های هیبریدی را نیز در دستور کار داریم که از مهر ماه شروع به کار می کنند. 

مدیر عامل شرکت واحد همچنین با اشاره به موضوع تست مخازن اتوبوس های گاز سوز بیان داشت: بر اساس مصوبه شورا تمام اتوبوس های گاز سوز تست شد و مخازن سی ان جی بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس با هزینه شرکت واحد تعویض شد اما برای مابقی بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. 

سنندجی تصریح کرد: این در حالی است که اعتبارات تست و تعویض مخازن سی ان جی بر عهده دولت است که به شهرداری مجبور شد تقبل کند .

 

وی گفت: در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین بخش خصوصی نیاز به جابجایی مخازن سی ان جی دارد. 


نوسازی مینی بوسهای فرسوده نیاز به تعهد دولت دارد
پیمان سنندجی همچنین به موضوع مینی بوس های فرسوده اشاره کرد و گفت: امروز هزار دستگاه مینی بوس در تهران در حال تردد هستند که نه نوسازی می شوند و نه می توان آنها را حذف کرد در حالی که نه دولت ، نه سازمان محیط زیست و نه ستاد مدیریت سوخت به تعهدات خود عمل نکردند و تنها شهرداری تهران بوده که بر اساس مصوبه شورا ۲۰ میلیون تومان برای نوسازی هر دستگاه مینی بوس اعتبار تخصیص داده اما آیا با ۲۰ میلیون تومان می شود مینی بوس نوسازی کرد؟

وی در پایان یاد آور شد : شرکت واحد از سازمانی با ۳۰ بند ۳۰ ساله حسابرسی در سنوات گذشته به سازمانی با یک بند ماده ۱۴۱ تبدیل شده و این یکی از افتخارات شورای اسلامی شهر تهران است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا