اجتماعی و فرهنگی

شرایط و نحوه ثبت‌نام اتباع غیرمجاز در مدارس اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا کمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،درباره وضعیت ثبت نام اتباع غیرمجاز ایرانی اظهار کرد: شهرستان‌های استان تهران یکی از مناطق پرتراکم به لحاظ حضور اتباع خارجی به‌ویژه اتباع افغان هستند.

وی افزود: ۲۶ درصد از جمعیت دانش‌آموزی اتباع کشور در شهرستان‌های استان تهران سکونت دارند و تحصیل می‌کنند که شمار آن به ۸۶ هزار نفر می‌رسد.

 

امکان تحصیل اتباع غیرمجاز در مدارس ایران

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه تا کنون ثبت نام دانش‌آموزان بر اساس مقررات گذشته برای واجدان شرایط انجام می‌شده، عنوان کرد: در سال جاری مقرر شد دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی نیز با رعایت برخی موارد ثبت نام شوند. در واقع اتباع غیرمجاز نیز امکان تحصیل در مدارس ایران را دارند.

 

کمره‌ای با بیان اینکه این افراد باید در بازه زمانی معینی به اداره امور اتباع استانداری مراجعه و نامه‌ای دریافت می‌کردند، افزود: ثبت‌نام از این گروه دانش‌آموزان بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، در سامانه انجام می‌شود.

وی درباره شرایط ثبت نام اتباع غیرمجاز گفت: برای این امر یک مدرک هویتی باید ارائه شود و این دانش‌آموزان کدی داشته باشند تا بتوانیم آنها را در سامانه ثبت نام کنیم. این افراد با مراجعه به امور اتباع، نامه‌ای دریافت می‌کنند که برای ما حداقل سند هویتی تلقی می‌شود و ما را مجاز به ثبت نام در مدارس می‌کند.

 

۲۶ درصد از جمعیت دانش‌آموزی اتباع کشور در شهرستان‌های استان تهران سکونت دارند و تحصیل می‌کنند که شمار آن به ۸۶ هزار نفر می‌رسد

 

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا این دانش‌آموزان مدرک تحصیلی دریافت می‌کنند؟ گفت: چون این افراد با رعایت قوانین و مقررات وارد فضای رسمی تعلیم و تربیت می‌شوند، از حقوقی که سایر دانش‌آموزان ما دارند، برخوردار می‌شوند.

 

کمره‌ای درباره هزینه تحصیل اتباع نیز اظهار کرد: بخشی از هزینه‌ها در قالب مشارکت‌های دانش‌آموزان اتباع به واحدهای آموزشی داده می‌شود که نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نکرده است؛ البته یک هزینه حداقل و حداکثری بین ۱۲۰ تا ۳۴۰ هزار تومان برای هرسه مقطع آموزشی اعلام می‌شود.

 

وی افزود: این اختیار به شورای آموزش و پرورش استان داده شد تا این موضوع تحلیل شود، بنابراین یک شهریه میانه را در نظر گرفتیم تا قابل پرداخت باشد. هرچند این رقم با هزینه‌ای که آموزش و پرورش برای تک‌تک دانش‌آموزان صرف می‌کند فاصله بسیاری دارد اما تلاش می‌کنیم ارتقای کیفیت در امر آموزش برای همگان محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا