اجتماعی و فرهنگی

تمهیدات شهرداری تهران برای عید قربان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  عبدالحسین رحیمی صبح امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به ارائه خدمات شهرداری در سنوات گذشته در روز عرفه و عید سعید قربان به عنوان یک سنت حسنه، گفت: با همت مجموعه شهرداری تهران امسال نیز سعی شده ارائه دام بهداشتی با کیفیت بهتری به شهروندان تهرانی انجام شود. در همین راستا ۲۹ جایگاه که ۱۷ جایگاه در مناطق ۲۲ گانه و ۱۲ جایگاه در مراکز خیریه مستقر هستند به شهروندان ارائه خدمات می‌دهند.

 

وی افزود: سه جایگاه ثابت در مناطق ۱۵، ۱۸ و ۴ در طول سال این خدمات را ارائه می‌دهند؛ اما ۱۴ جایگاه موقت برای عید سعید قربان در سطح مناطق و در مراکز خیریه برپا می‌شود. همچنین در این دو روز بیش از ۱۰۰۰ نفر برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان درگیر خواهند بود و مقدمات انجام این طرح از دو ماه پیش در قالب ستادی در سازمان میادین میوه و تره بار کار خود را آغاز کرده است.

 

وی تاکید کرد: حدود ۳۸۰ ذبح کننده، ۱۸۰ دامپزشک، ۷۹ بازرس و ۳۰ نفر روحانی در خصوص ارائه خدمات و نظارت مناسب بر ذبح دام در روز عرفه و عید سعید قربان در این ۲۹ جایگاه حضور دارند و همچنین همانند سال گذشته در کنار ذبح دام بهداشتی شهرداری تهران به مسائل فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای داشته است؛ به طوری کهبرای کودکانی که همراه خانواده‌های خود به این جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند محیطی در نظر گرفته شده است تا در مدتی که در جایگاه‌ها حضور دارند این کودکان سرگرم شوند و مسائل فرهنگی نیز برای آنها در نظر گرفته شود.

 

وی برپایی نمایشگاه شبکه‌ای خیریه را یکی از اقدامات ویژه و جدید سازمان میادین خواند و افزود: امسال به عنوان یک کار جدید از۳۰ شهریور ماه به مدت سه روز با حضور ۵۰ سازمان مردم نهاد که در جهت حمایت از معلولین فعالیت می‌کنند نمایشگاه خیریه‌ای برپا می‌شود که محیطی در جایگاه‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا توانمندی‌های خود را در قالب یک بازارچه به شهروندان ارائه دهند.

 

وی در تشریح نظارت بر سلامت دامها نیز گفت: در تمامی جایگاه‌ها با حضور دامپزشک نظارت دقیقی قبل و پس از قربانی دام انجام می‌شود. همچنین کلیه تجهیزات و امکانات لازم برای نگهداری دام‌ها در این جایگاه‌ها در نظر گرفته شده است، به طوری که امکان تغذیه بیش از ۳۰ هزار رأس دام در جایگاه‌ها پیش بینی شده است.

 

رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وجود ۱۵۰ نوع بیماری مشترک میان دام و انسان اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود بیماریهایی میان دام و انسان باید نظارت دقیقی بر سلامت دام انجام شود که ما این مسائل را به طور ویژه در نظر گرفته‌ایم. اما از شهروندان نیز تقاضا می‌کنیم برای خرید دام بهداشتی تنها به این ۲۹ جایگاه مراجعه کنند و از خرید دام در خارج از این محل‌های اعلام شده مراجعه نکنند.

 

به گفته وی، در این جایگاه‌ها ترازوهای شاخص و دستگاه‌های ATM نیز جهت رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده و دام‌های مشکوک به بیماری نیز قرنطینه و از عرضه آنها جلوگیری خواهد شد. همچنین کارشناسان ما از طریق شماره ۵۵۰۵۰۰۰۰ آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان خواهند بود.

 

وی درباره نرخ گذاری دام‌ها برای روز عرفه و عید سعید قربان نیز گفت: سه مرکزی که به صورت دائمی در سطح شهر تهران در طول سال ارائه خدمات می‌کنند شاخص‌هایی دارند که بخشی از نرخ گذاری توسط این شاخص‌ها و بخش دیگر با حضور کارشناسان ما در سطح شهر و قیمت گیری انجام می‌شود و در نهایت به نرخی می‌رسیم که می‌توانیم از نوسان آن در روز عرفه و عید سعید قربان جلوگیری کنیم.

 

وی نرخ فعلی هرکیلو گوشت دام زنده را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با بررسی کارشناسان در روزهای آتی نرخ قطعی برای ارائه دام بهداشتی اعلام خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: شهرداری تهران بابت ارائه خدمات خود ریالی هزینه از شهروندان دریافت نمی‌کند.

 

رحیمی ادامه داد:‌ برای جلوگیری از عرضه دام غیر بهداشتی در سطح شهر نیز هماهنگی‌هایی با معاونت خدمات شهری و شهرداری مناطق ۲۲ گانه انجام و مقرر شده تا شرکت شهربان از فروش غیرمجاز دام جلوگیری و این دام‌ها را جمع آوری کند؛ اما بیشترین تاثیر درعرضه دام بهداشتی را خود شهروندان دارند که می‌توانند با خرید از مراکز بهداشتی و جایگاه‌های اعلام شده از ورود دام غیر بهداشتی به چرخه تغذیه شهر جلوگیری کنند.

 

وی یکی از مراکز عمده تأمین دام را امور عشایر کشور معرفی کرد و افزود: ممکن است دام مورد نیاز پایتخت از سراسر کشور جمع آوری و به تهران منتقل شود.

 

وی در خصوص ۱۲ مرکز خیریه عرضه دام نیز گفت:‌ از این ۱۲ مرکز ۷ مرکز مدیریتش در اختیار بهزیستی است و سازمان میادین تجهیزات را به همراه دامپزشک در اختیار آنها قرار می‌دهد.

 

مدیرعامل سازمان میادین در خصوص سفارش تلفنی خرید دام نیز تاکید کرد: سفارش تلفنی از طریق شماره ۵۵۰۵۰۰۰۰ در طول سال امکانپذیر است و شهروندان می‌توانند سفارش خود را درب منزل دریافت کنند اما در روز عرفه و عید سعید قربان به دلیل فشردگی کار امکان سفارش تلفنی وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا