سیاسی

موفقیت در مذاکرات، حاصل اقتدار دفاعی و دیپلماتیک بود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه قدم به قدم باید پایه های استقلال، آزادی های مشروع و مبانی نظام جمهوری اسلامی را مستحکم کنیم، اظهارداشت: موفقیت در مذاکرات هسته‌ای، حاصل اقتدار دفاعی و دیپلماتیک بود.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مسلح کشورمان در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در مقاطع مختلف، رسالت و مسوولیت بسیار بزرگ و سنگینی را در حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از جمله استقلال، نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور داشته‌اند و قطعاً ایفای موفق این مسئولیت‌ها جز در سایه وحدت، اتحاد و یگانگی و پیروی از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و عمل به قانون اساسی مقدور نبود.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن به تنهایی بر عهده هیچ یک از نهادهای نظام جمهوری اسلامی قرار داده نشده است، اظهار داشت: درست است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگاهبان انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن معرفی شده اما عین این وظیفه برای نمایندگان مجلس، شورای عالی امنیت ملی، ارتش جمهوری اسلامی و سایر نهادها هم تعریف شده و مطابق قانون اساسی همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی موظف به حراست و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند.

 

رییس جمهوری، وظایف نهادها در نظام جمهوری اسلامی را به دو دسته خاص و عام تقسیم و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم نهادهای مختلف در ایفای وظایف عمومی خود که بالاترین آنها پاسداری از انقلاب اسلامی است موفق باشند نباید فراموش کنیم که عمل به این وظایف به شکل صحیح و موفق، فقط و فقط در صورتی ممکن است که همه در کنار هم بوده، همکاری کرده و هم‌افزایی کنیم و هیچ کس خود را جدا از دیگران نپندارد.

 

روحانی ادامه داد: در نظام پرافتخاری مثل جمهوری اسلامی ایران که پایه آن بر مبنای یک نهضت اسلامی و خون شهیدان پایه‌گذاری شده نمی‌توان بین انقلاب اسلامی و ثمره آن که نظام جمهوری اسلامی است فاصله‌ای قائل شد و چنان که امام راحل فرمودند «حفظ نظام از اوجب واجبات است» بالاترین وظیفه ما حفظ نظام جمهوری اسلامی است که از انقلاب اسلامی جدا نیست.

 

رییس جمهوری خاطر نشان ساخت: ما یک انقلاب، یک مسیر و یک نظام داریم و نظام جمهوری اسلامی، محصول همان انقلاب اسلامی است که شعارش استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بوه و هست؛ استقلال به معنای وسیع آن در حوزه سیاسی، ‌اقتصادی، فرهنگی و البته امنیتی و جمهوری اسلامی توأم با همه آزادی‌های مشروع.

 

روحانی با بیان این که باید قدم به قدم به سمت تحقق کامل همه این اهداف پیش برویم ، گفت: امروز به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که در عرصه سیاسی به استقلال صد درصد رسیده‌ایم اما در حوزه‌های علمی و اقتصادی اگرچه استقلال کسب کرده‌ایم ولی برای تحکیم آن باید قدم‌های بیشتری برداریم.

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه دیگر وضعیتی که یک قدرت خارجی برای ملت ما تصمیم‌ بگیرد و حاکمی مستبد، مزدور و دست نشانده بر مردم حکومت کند به طور کامل از بین رفته، گفت: ما اجازه تکرار چنین وضعیتی را نخواهیم داد اما در عین حال استقلال ابعاد دیگری هم دارد. استقلال کامل به این معناست که در صحنه جهانی هم بتوانیم آنچه مصالح و منافع ماست به کرسی بنشانیم.

 

روحانی اضافه کرد: استقلال واقعی یعنی این که ما در منطقه خودمان یک بازیگر مؤثر بوده و منافع خودمان، دوستانمان و سایر مسلمانان را پیگیری کنیم. اگر در فروش نفت خودمان در بازارهای جهانی با مشکل مواجه باشیم این با استقلال به معنای کامل خود تعارض دارد.

 

رییس جمهوری ادامه داد: درست است که ما تحریم‌های قدرت‌های بزرگ را ظالمانه می‌دانیم و آنها را نپذیرفته‌ایم اما متأسفانه دیگران و حتی کشورهای دوست ما به این تحریم‌ها عمل کردند پس ضروری است که ما بتوانیم استقلال خودمان را به طور کامل بر صحنه جهانی بروز دهیم. انقلابی بودن به این معنا نیست که ما در سخن و بیان انقلابی حرف بزنیم اما در مقام عمل نتوانیم چنانکه شایسته است از منافع ملت و کشور دفاع کنیم. شکستن و زیر پا گذاشتن تحریم‌های ظالمانه، اقدامی انقلابی است.

 

روحانی با تأکید بر این که باید بتوانیم با قدرت منطق، استدلال و دیپلماسی و با تکیه بر اتحاد و وحدت ملت، تحریم‌های ظالمانه را زیر پا بگذاریم ، اظهار داشت: نمی‌گویم تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ را می‌شود یک شبه لغو کرد اما ما در مقام عمل با همت ملت، دلاوری‌های نیروهای مسلح، هدایت‌های رهبری شجاع و ایستادگی و مقاومت، توانستیم این کار را سامان دهیم. در عرصه دفاع از کشور این که فقط به دیپلماسی تکیه بکنیم یا فقط به قدرت نظامی یا قدرت نرم یا سخت کافی نیست و برای موفقیت و پیروزی باید همه در کنار هم باشیم و از همه مؤلفه‌های قدرت خود بهره‌ بگیریم.

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه خدا کسانی را دوست دارد که در صف واحد مجاهده کنند و هر جا متحدتر بودیم، پیروزتر بوده ایم، گفت: پیروزی‌های غرور‌آفرین ما در دفاع مقدس منشأ در ایمان، توکل و توسل ملت و رزمندگان ما داشت.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: هیچ کس تردید ندارد که آنچه ملت ما را در دفاع مقدس پیروز کرد، وحدت و یکپارچگی ملت در سایه ایمان، توکل و توسل بود و امروز نیز روز وحدت و اتحاد ملت ماست. فکر نکنیم چون در صحنه دیپلماسی در برابر شش قدرت بزرگ پیروزی بزرگی بدست آورده‌ایم و کسانی را که در شورای امنیت سازمان ملل متحد شش قطعنامه علیه ما تصویب کردند وادار کردیم به دست خودشان در همان شورا این قطعنامه‌ها را لغو کنند، پس مشکلات تمام شده است، دشمنان ما به انتظار پایان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نشسته‌اند که البته حتماً و بی‌تردید این آرزو را به گور خواهند برد.

 

روحانی که این بخش از سخنانش با تکبیر حضار همراه شد با طرح این سؤال که آیا می‌توانیم در وضعیتی که مسلمانان در عراق، سوریه، یمن، بحرین، لبنان، پاکستان، افغانستان و شمال آفریقا با توطئه دشمن مورد کشتار بی‌رحمانه واقع می‌شوند دست روی دست بگذاریم و خواب راحت داشته باشیم؟، خاطرنشان ساخت: آیا قابل قبول است که امروز صهیونیست‌ها که یک عده مزدور را به نام جهاد بر مردم در کشوری مثل عراق مسلط کرده‌اند روزهای راحت خود را در دل جشن بگیرند؟ منافع اقدامات این تروریست‌ها فقط به صهیونیست‌ها، مستکبرین و قلدران عالم می‌رسد و ضرر آن متوجه اسلام است و چهره اسلام را مخدوش می‌کند و آیا ما می‌توانیم در برابر این وضعیت سکوت کنیم؟

 

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهیم و از همه ابزارهای ممکن از جمله دیپلماسی در سازمان ملل متحد برای مقابله با این وضعیت بهره بگیریم، گفت: باید همانطور که قطعنامه جهان عاری از خشونت وافراط را با قدرت در سازمان ملل متحد به تصویب رساندیم استیفای حقوق ملت‌مان و دوستانمان را پیگیری کنیم. دولت یازدهم به نمایندگی از ملت ایران با بهره‌گیری از دیپلماسی، قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را با قدرت به تصویب رساند و دیدیم کسانی که سالها ایران را حامی خشونت و ترور معرفی می‌کردند چه ضربه محکمی از ناحیه تصویب این قطعنامه خوردند.

 

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نجات عراق از تروریست‌ها، نتیجه حضور ایران در کنار ملت و دولت عراق بود، اظهار داشت: از سوی دیگر وقتی داعش با سودای تسلط بر بغداد و کربلا به عراق حمله کرد آن قدرتی که به دفاع و حمایت و کمک به ملت عراق و دولت برخاست جمهوری اسلامی ایران بود. ما هم با اتکا به توان دیپلماسی و هم با بهره‌گیری از بازوی نظامی خود به دنیا ثابت کردیم که ایران حامی خشونت و ترور نیست بلکه ما سربازان بزرگ ایجاد آرامش، ثبات و صلح نه تنها در ایران بلکه در منطقه و برای همسایگان‌مان و مسلمانان هستیم.

 

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه این وحدت، اتحاد و یکپارچگی همه ماست که می‌تواند پشت دشمن را بلرزاند، افزود: ما امروز در حال برداشتن آخرین قدم‌های توافق با دنیا هستیم و به حول و قوه الهی تقریباً از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم. ما تسلیم را نپذیرفتیم بلکه به توافقی برد – برد رسیدیم که به نفع همه جهانیان است. ما نپذیرفتیم که در ایران غنی‌سازی نباشد بلکه بالاتر از آن حق غنی‌سازی در ایران را رسمیت بخشیدیم و طرف‌های مذاکره خود را مجبور کردیم که با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را رسمیت بخشند و باز هم بالاتر از اینها توانستیم این حق را استیفا کنیم که ایران علاوه بر اینها بتواند در تجارت صنعت غنی سازی حضور داشته باشد.

 

روحانی ادامه داد: در حالی که تا چندی پیش می‌گفتند ایران نباید رآکتور آب سنگین داشته باشد امروز حقی حتی بالاتر از آن برای ایران قائل شده‌اند و قرار شده است رآکتوری مدرن‌تر با مشارکت چین و یکی دیگر از کشورهای ۱+۵ در ایران ساخته شود و مجموعه فردو که قرار بود حتی نامی از آن نیز باقی نماند، با بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در حال فعالیت است و باقی خواهد ماند.

 

رییس جمهوری اظهار داشت: همه ما در کنار یکدیگر و تحت هدایت مقام معظم رهبری این پیروزی را بدست آورده‌ایم اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که حصول این پیروزی پایان راه نیست.

 

روحانی اضافه کرد: اگر کسی فکر کند که دشمنی دشمن تمام شده و دیگر توطئه‌ای علیه ایران و منطقه در کار نخواهد بود این ساده‌انگاری است. باید همه دست در دست هم در مسیر استحکام بیشتر این انقلاب و نظام گام برداریم و بدانیم که استحکام بیشتر این نظام در گرو قدرت صرف نیست بلکه این اقتدار به عنوان قدرت مشروع و قدرتی در چارچوب قانون و خواست ملت است که به استحکام بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی می‌انجامد.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: نیروهای مسلحی که در کنار مردم قرار می‌گیرند و مردم به آنها افتخار می‌کنند جاودان مانده و می‌تواند در برابر هر دشمنی هر قدر هم که قوی باشد پیروز شود و ما نیروهای مسلحی می‌خواهیم که در چارچوب انقلاب، اسلام و خواست مردم باشد و در یک کلام در چارچوب مردم‌سالاری دینی باشد که همین مردم‌سالاری دینی است که می‌تواند ما را به اوج برساند.

 

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان این که امروز و بعد از برجام و رفع تحریم‌ها کشور نیاز به یک حرکت بزرگ دارد، گفت: دشمن ما تنها صهیونیست‌ها، آمریکا و تروریست‌ها نیستند بلکه ما دشمنانی به نام ریزگردها، کم‌آبی، بیکاری، رکود، تورم و سست شدن اخلاق و ایمان در جامعه داریم که برای جامعه بسیار خطرناک هستند و باید بر آنها هم فائق شویم.

 

رییس جمهوری افزود: اعتیاد و طلاق دشمنان خطرناک استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند و دولت از همه و به ویژه نیروهای مسلح درخواست دارد تا طبق اصل ۱۴۷ قانون اساسی که تصریح دارد نیروهای مسلح باید در شرایط صلح به دولت در سازندگی کشور کمک کنند درخواست کمک داریم تا بر این مشکلات فائق آییم.

 

روحانی با بیان این که دولت از نیروهای مسلح درخواست دارد که در اجرای اقتصاد مقاومتی به دولت کمک کنند، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد بازدارنده و کشور باید همانطور که امروز در عرصه نظامی به گونه‌ای بازدارندگی ایجاد کرده که دشمنان ما حتی تصور حمله به ایران را از ذهن نمی‌گذرانند ، باید در عرصه اقتصادی نیز به سطحی از بازدارندگی برسد که دشمن احساس کند تحریم ایران و عدم همکاری در عرصه اقتصادی با ایران به ضرر خودش است و ایران از این لحاظ آسیب ناپذیر است.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای انتظامی به عنوان فرزندان ملت باید به دولت و مردم در تولید و سازندگی و رشد اقتصادی کمک کنند و اساساً ستاد اقتصاد مقاومتی برای آن تشکیل شده است که بتواند کمک همه نهادها و نیروهای نظام را در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بکار بگیرد و دولت از همه نهادها و از جمله نیروهای مسلح و بویژه سپاه و بسیج می‌خواهد که به ما در ایجاد یک نشاط بزرگ اقتصادی در کشور کمک کنند.

 

دکتر روحانی بیکاری را بزرگترین تهدید امروز کشور نام برد و خاطرنشان ساخت: اشتغال بدون رونق اقتصادی ایجاد نمی‌شود و همه باید به ایجاد رونق اقتصادی در کشور کمک کنیم تا ایرانی آبادتر، توسعه یافته‌تر، امن‌تر و باثبات‌تر از گذشته ساخته و در منظر جهانیان قرار دهیم تا در برابر خون شهدا، روح امام (ره)، ارواح ائمه هدی و حضرت ولی عصر (عج) شرمنده نباشیم.

 

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز حضور در جمع فرماندهان و مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در آستانه فرارسیدن هفته دفاع مقدس و همچنین صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه ، فرصتی مغتنم برشمرد.

 

روحانی در بدو ورود به محل برگزاری این گردهمایی به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفته و پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا از یگان پرچم و تشریفات حاضر سان دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا