سیاسی

تشدید عملیات زمینی ائتلاف سعودی در یمن

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عملیات زمینی ائتلاف متجاوز سعودی در استان مأرب با شرکت هزاران سرباز آغاز شده است.

 

 هدف ائتلاف از این عملیات رسیدن به منطقه "الجفینه" تحت کنترل حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن است تا به این ترتیب عملیات متجاوزانه خود برای اشغال صنعاء و استان‌های شمالی را آغاز کنند.

 

طی روزهای گذشته ائتلاف متجاوز سعودی هزاران سرباز از امارات‌، قطر و عربستان را وارد یمن کرده تا با نیروهای یمنی همپیمان ریاض عملیات نظامی گسترده‌ای را برای ورود به صنعاء آغاز کند.

 

این نیروها که مجهز به سلاح‌های سنگین و بالگردهای آپاچی هستند تلاش می‌کنند تا به مناطق صرواح و مجزر در نزدیکی استان‌های صنعاء و جوف برسند.

 

احمد عسیری، سخنگوی این ائتلاف نیز تاکید کرد: ما همچنان در آغاز عملیات نظامی در استان مأرب هستیم. اما پیش بینی می‌کنیم که این عملیات به زودی به اهداف خود دست یابد.

 

وی با بیان اینکه این عملیات شامل عملیات زمینی و هوایی است، گفت: عملیات مأرب طبق برنامه پیش می‌رود و جدول زمانی برای این عملیات مشخص شده است.

 

عسیری مدعی شد که هدف عملیات مأرب انتقام گرفتن نیست بلکه حمایت از "دولت مشروع یمن" است.

 

در همین راستا عربستان و امارات به کشته شدن چند نظامی خود در این عملیات اعتراف کرده‌اند.

خبرگزاری امارات اعلام کرده است که یکی از نیروهای اماراتی طی عملیات زمینی در استان مأرب کشته شده است.

 

فرماندهی ائتلاف سعودی نیز به کشته شدن یکی از فرماندهان نیروهای زمینی عربستان در مأرب و چهار تن از نیروهای گارد مرزی در نجران اعتراف کرد. این در حالی است که اخباری از کشته شدن یکی از فرماندهان و تعدادی از سربازان قطری نیز در عملیات مأرب منتشر شده اما قطر این مساله را تایید نکرده است.

 

نیروهای ائتلاف تلاش می‌کنند تا با انجام این عملیات عرصه را بر انصارالله و نیروهای عبدالله صالح تنگ کرده و بتوانند پایتخت را اشغال کنند.

به گفته منابع عربستانی حدود ۳۰ بالگرد آپاچی در فرودگاه‌ نظامی منطقه صافر در مأرب و حدود ۱۲ هزار شبه نظامی همپیمان عربستان در منطقه العبر حضرموت مستقر شده‌اند تا راهی مارب شوند. این سربازان یمنی در عربستان آموزش دیده‌اند تا با ائتلاف سعودی در اشغال صنعاء و دیگر استان‌ها همکاری کنند.

 

از سوی دیگر منابع نظامی یمنی اعلام کرده‌اند که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله ۲۱ خودروی نظامی ائتلاف متجاوز را در استان مأرب منهدم کردند.

 

همچنین جنگنده‌های ائتلاف به اشتباه تجمع نیروهای عربستانی را بمباران کرده‌اند که تلفاتی در میان آنها بر جای گذاشته است.

 

نیروهای انصارالله و عبدالله صالح نیز که از چند روز گذشته حملات پیش دستانه‌ای را علیه پایگاه‌های نظامی سعودی آغاز کرده‌اند، روز گذشته پایگاه "القمبوع" را با موشک هدف قرار دادند که به کشته شدن تعدادی از سربازان عربستانی و فرار بقیه آن‌ها از این پایگاه انجامید.

 

همزمان با تحولات نظامی در استان مأرب و ادامه درگیری‌ها میان انصارالله و نیروهای وفادار به هادی در استان تعز، یکی از مسئولان وزارت دفاع عربستان از سقوط یک بالگرد آپاچی در رزمایش‌ نیروی هوایی در منطقه الطائف و کشته شدن خلبان این بالگرد خبر داد. به گفته این مسئول حادثه به دلیل مشکل فنی رخ داده است.

 

از بعد انسانی نیز با ادامه حملات متجاوزانه عربستان به یمن، خالد المنتصر، مدیر اداره بهداشت استان صنعاء اعلام کرد که تا پایان ماه اوت گذشته ۱۵۶۷ تن در این استان کشته و زخمی شده‌اند.

 

به گفته المنتصر تعداد کشته شدگان ۱۹۱ تن از جمله ۲۸ کودک و ۱۱ زن و تعداد زخمی شدگان ۱۳۶۷ تن از جمله ۹۶ زن و ۱۰۹ کودک است.

 

از سوی دیگر کاردار هند در عربستان اعلام کرد که دو کشتی جنگی هند روز جمعه گذشته به بندر "الجبیل" عربستان رسیده‌اند تا در رزمایش‌های مشترک با نیروی دریایی عربستان مشارکت کنند.

 

به گفته کاردار هند این رزمایش‌های مشترک برای تقویت روابط میان هند و عربستان برگزار می‌شود و برای چهار روز ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا