اجتماعی و فرهنگی

درخواست رئیس شورای عالی استان‌ها برای حضور در هیات دولت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین غلامرضا بصیری‌پور در جلسه کمیسیون تخصصی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: شهر اردبیل از مناطق تاثیرگذار در تحولات کشور و به عنوان شهر مقدس پایه‌گذار فرهنگ تشیع است که خدمتگزاران آن در شهرها و روستاها تلاششان بر این است تا در عرصه خدمت‌رسانی صادقانه حضور پیدا کنند.

 

وی با بیان اینکه نظام شورایی در کشور هنوز جانیفتاده و برخی اختیارات و قوانین منطبق بر خواسته‌ها و نیازهای به حق مردم از نمایندگانشان نیست، گفت: ما به دلیل محدودیت منابع و اختیارات نمی‌توانیم در همه زمینه‌ها پاسخگوی مردم باشیم.

 

رئیس شورای عالی استان‌ها یادآور شد: بنده در سه دوره‌ای که در شوراهای شهر حضور داشتم به این نتیجه رسیدم که عضویت در شوراها مسئولیتی سنگین و بسیار خطیر است اما اختیاراتی که برای شوراها برخلاف هشت اصل صریح قانون اساسی داده شده است، اختیارات محدودی است که با آن نمی‌توان پاسخگوی مطالبات مردم بود.

 

بصیری‌پور مدعی شد: شوراها در بین مردم از پایگاه مناسبی برخوردار هستند اما این جایگاه با جایگاه قانونی‌شان فاصله دارند که ما در شورای عالی استان‌ها تلاش می‌کنیم جایگاه شوراها را احیا کرده و اجازه ندهیم هیچ کس در کار شوراها دخالت کنند.

 

وی با بیان اینکه حل برخی از مشکلات و درخواست‌های مردم در اختیار ما نیست اما معتقدیم که باید سعی کرد تا احقاق حقوق واقعی شوراها به انجام برسد، بیان کرد: ما تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم دیگران به جای ما تصمیم بگیرد و یا در امور ما دخالت کنند.

 

رئیس شورای عالی استان‌های کشور افزود: اخیرا وزیر راه و شهرسازی در آستانه انتخابات نظام مهندسی بخشنامه‌ای را صادر کرده که در آن آمده است شوراها حق ندارند در هیئت رئیسه نظام مهندسی حضور پیدا کرده و یا برای انتخاب ثبت نام کنند که ما به صراحت اعلام می‌کنیم این امر دخالت در کار شورا است.

 

رئیس شورای عالی استان‌های کشور ادامه داد: با استنادی که به جایگاه ‌افراد قائل هستیم اما تا زمانی که بنده در راس مدیریت عالی شوراها هستم با دفاع و صیانت از حق و حقوق شوراها اجازه نخواهم داد تا در این حوزه ورود پیدا کنند.

 

بصیری‌پور با بیان اینکه در این ۱۶ سال از عمر شوراها جایگاه شوراها و اختیاراتشان در بسیاری از زمینه‌ها مسکوت مانده و ما دیگر تحمل این بی‌توجهی را در پارلمان محلی نداریم، تصریح کرد: در هفت اصل از اصول قانون اساسی به شوراها در کنار ارکان نظام توجه خاصی شده و در مقابل این اختیارات و مسئولیت‌ها عده‌ای همچنان تلاششان بر این است تا محدوده اختیارات و توانمندی‌های را هر روز محدودتر و محدودتر کنند در حالی که ۱۱۷ هزار عضو شوراها در کشور همیشه مدعی حفظ حقوق و جایگاه واقعی‌شان هستند و تلاششان بر این است تا به جای حرف‌های تکراری و غیراصولی بیشتر به سمت پویایی حرکت کنند.

 

وی گفت: در کنار تعامل مثبت با دولتی‌ها انتظار ما این است که رئیس جمهور و هیئت دولت اجازه حضور رئیس شورای عالی استان‌ها را در جلسات هیئت دولت بدهد تا ۱۱۷ هزار عضو شوراها نماینده‌ای در دولت تدبیر و امید داشته باشند.

 

رئیس شورای عالی استان‌های کشور یادآور شد: در تحقق اهداف بلند مسئولیت‌ها و ماموریت‌های بلند شوراها ما نیازمند یک همدلی و همراهی خوب با مسئولان اجرایی هستیم و ما در کنار صیانت ازحق و حقوق و جایگاه شوراها سعی‌مان بر تعامل با شوراها و مجلس در ارائه طرح‌ها و لوایحی است تا به نفع شوراها به تصویب برسد.

 

بصیری‌پور عنوان کرد: هر چند تاکنون در ارائه لوایح و طرح‌های اساسی شوراها به مجلس و دولت قصور شده است اما بنده در سفرهایی که به استان‌ها دارم در حال جمع‌بندی نظرات و دیدگاه‌های مختلف هستم تا ظرف سال جاری طرح‌های اساسی در این زمینه به مسئولان امر ارائه شود.

 

وی افزود: البته رئیس مجلس از ما خواسته است تا طرح‌ها و لوایحی را بدهیم که بار حقوقی ضعیفی نداشته باشند و به طور منسجم و با پشتوانه قانونی و حقوقی طرح‌هایی را ارائه کنیم که زمینه اجرایی آنها فراهم آید.

 

رئیس شورای عالی استان‌های کشور با انتقاد از تعداد کم زنان در شوراها از مجموع ۱۱۷ هزار عضو کمتر از ۳۰۰۰ زن در پارلمان‌های محلی ادامه داد: انتظار می‌رود چندین برابر این ظرفیت فعلی حضور زنان را در شوراها شاهد باشیم که قطعا این حضور هم کیفی و هم کمی خواهد بود.

 

بصیری‌پور ارائه طرح‌های مختلف کاربردی را در حل مشکلات عمران و آبادانی شهرها، حل معضل پسماند و بازیافت درست آن را به همت مهندسان و کارشناسان امر در شوراهای شهر و روستا را یادآور شد و بیان کرد: ما در حال جمع‌بندی این نظرات و ارائه طرح‌هایی هستیم تا در شهرهای مختلف اجرایی شده و مردم از نتایج آن استفاده کنند.

 

وی بهره‌گیری از تجربیات موفق دیگر استان‌ها را نظیر مشهد در حوزه مدیریت پسماند برای کاربخشی در سایر استان‌ها بیان کرد و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز نباید غفلت و کوتاهی انجام شود چرا که ما در حال حاضر در مشهد مقدس در بحث سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان طرح‌های مشارکتی را در حال اجرا داریم که در استان‌ها نیز می‌توان این روند را توسعه و گسترش داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، رئیس شورای عالی استان‌های کشور در پایان سخنان خود تقویت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در شهرداری‌ها با همکاری شوراها بیان کرد و یادآور شد: در این باب باید یک جهش واقعی را در حوزه فعالیت پارلمان‌های محلی شاهد و ناظر باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا