ورزشی

باران چشمه: درخواست گودرزی برای حضور سربازان در تیم ملی بررسی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار مهرعلی باران‌چشمه در کنفرانس خبری امروز خود پیش از اعزام تیم‌های نیروهای مسلح به ششمین دوره المپیک نظامیان جهان (سیزم) که در کشور کره جنوبی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در این دوره از مسابقات ۲۴ رشته برگزار می‌شود که از ۸ تا ۲۲ مهرماه در هفت شهر کره جنوبی تیم‌ها به رقابت خواهند پرداخت. تیم‌های ورزشی نیروهای مسلح ایران نیز در ۱۲ رشته در این مسابقات حضور پیدا خواهند کرد. آخرین باری که ما در این مسابقات شرکت کردیم در المپیک سال ۲۰۱۰ برزیل بود که در پنج رشته حضور داشتیم و موفق شدیم پنج مدال طلا، سه نقره و چهار مدال برنز بگیریم. آن دوره موفق‌ترین حضور نیروهای مسلح ایران در المپیک نظامیان جهان (سیزم) بود.

وی افزود: با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، انسجامی که بین نیروهای ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج وجود دارد شرایط محسوس‌تری نسبت به دوره قبلی داریم. اواخر سال ۹۳ نیز ستادی را تشکیل دادیم که هیئت‌های ورزشی نیروهای مسلح در این ستاد حضور داشتند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای اعزام داشته باشیم. اعزام نفرات نیز از بین نیروهای فعال، پایور، سرباز، بسیج و قراردادی نیروهای مسلح است. این نفرات اکنون در اردوهای آمادگی خود حضور دارند که پس از سه چهار مرحله مسابقات انتخابی تیم ما را تشکیل دادند. پیش‌بینی ما این است که با توجه به بضاعتی که داریم تعداد مدال‌های خود را در هر سه رنگ آن افزایش دهیم و می‌خواهیم تعداد این مدال‌ها دو برابر شود.

رئیس سازمان تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه عمل کردن به این قول بسیار سخت است، اما امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود این قول خود را عملی کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۱۲ کشور برای این مسابقات ثبت‌نام کردند که تعداد ورزشکاران و همراهان آنها به هشت هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. سطح کمی و کیفی مسابقات سیزم بسیار بالاست و همین موضوع کار ما را دشوار خواهد کرد. با توجه به اینکه موفقیت ورزشکاران در این مسابقات حضور آنها در المپیک ریو تثبیت می‌کند و قهرمان‌های این رقابت‌ها می‌توانند ورودی المپیک را بگیرند. این مسابقات می‌تواند فرصت خوبی برای ورزشکارانی باشد که تاکنون نتوانسته‌اند موفق به کسب مدال شوند. ما هم در تلاش هستیم با موفقیت‌هایی که در این مسابقات کسب می‌کنیم بارها شاهد برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران و شنیدن سرود کشورمان باشیم.

باران‌چشمه در خصوص اعزام ورزشکاران گفت: از هشت مهرماه ورزشکاران ما رشته به رشته اعزام خواهند شد که آخرین گروه اعزامی ما ۱۲ مهرماه خواهد بود که پس از اختتامیه تیم‌ها به کشور بازمی‌گردند. باید بگویم تاکنون هماهنگی‌های بسیار خوبی هم انجام شده و طی این مدت نشستی با وزیر ورزش و جوانان و معاون ورزش قهرمانی وزارتخانه در دو نوبت برگزار کردیم. جلسه با فدراسیون‌های ورزشی در حضور وزیر محترم ورزش، نشست با کیومرث هاشمی رئیس و شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک نیز در دستور کار قرار گرفته بود که این جلسات منتج به این شد تا بتوانیم از تمام توانمندی‌های ورزش کشور استفاده کنیم. خوشبختانه هیچ کدام از فدراسیون‌ها از هیچ کمکی دریغ نکردند و با این همکاری‌ها انسجام خوبی داشته‌ایم.

وی درباره رشته‌های اعزامی به مسابقات سیزم گفت: ما در کشتی آزاد و فرنگی، تیروکمان و تیراندازی در بخش آقایان و خانم‌ها در جودو و دوومیدانی، دوچرخه‌سواری، والیبال، چتربازی، جهت‌یابی، سه‌گانه و پنج‌گانه دریایی ورزشکارانی را به رقابت‌ها اعزام خواهیم کرد. البته در برخی رشته‌ها مانند پنج‌گانه دریایی و چتربازی رکورد ما با رکوردهای المپیک و جهانی فاصله دارد که در تلاشیم این رکوردها را به سطح جهانی نزدیک کنیم تا حضوری مؤثر داشته باشیم. البته این امکان وجود دارد که در صورت نرسیدن به رکوردهای جهانی از اعزام برخی رشته‌ها منصرف شویم.

رئیس سازمان تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح که در سال جاری به عنوان رئیس تربیت بدنی نیروهای مسلح قاره آسیا نیز انتخاب شده بود، در این خصوص گفت: در انتخابات بین من و رئیس سازمان تربیت بدنی ارتش کشور عربستان رقابت بود که با تلاشی که انجام دادیم و میزبانی که در رشته‌های کشتی، تکواندو و والیبال داشتیم توانستیم رأی اعضای مجمع را بگیریم. در این بین حتی کارشکنی کشورهای عربی هم فایده‌ای نداشت.

وی افزود: با توجه به مسائلی که در کشورهای آسیایی مانند سوریه، عراق، افغانستان و غیره وجود دارد تحقق رسیدن به شعار سیزم که صلح و دوستی است کار دشواری محسوب می‌شود، اما ما تلاش خواهیم کرد با ورزش به این انسجام و شعار برسیم و به همین دلیل از همه کشورها خواسته‌ایم عضویت خود را در سیزم آسیایی اعلام کنند. از ۴۳ کشور آسیایی ۳۳ کشور عضو نیروهای مسلح آسیا هستند که با تلاش‌های سال گذشته فلسطین هم به جمع این کشورها پیوست. در تلاشیم کشورهایی مانند ژاپن و کشورهای استقلال یافته نیز به سیزم آسیایی اضافه شوند.

باران‌چشمه با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا در هیئت رئیسه سیزم هم تأثیرگذار باشیم، اظهار داشت: در تلاشیم تا با رویکرد جمهوری اسلامی حضوری مطلوب داشته باشیم و رویدادهای مختلف ورزشی را در کشورمان برگزار کنیم، هرچند برگزاری مسابقات و میزبانی از این رقابت‌ها سخت است، اما با پشتیبانی که اکنون صورت گرفته می‌توانیم روزی شاهد برگزاری مسابقات المپیک آسیایی نیروهای مسلح در کشورمان باشیم. این کار برنامه سه چهار ساله نیاز دارد و با توجه به اینکه دوره آینده این مسابقات در سال ۲۰۱۳ در کشور چین برگزار می‌شود، ما می‌توانیم میزبانی دوره بعدی آن را برعهده بگیریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از ورزشکاران ملی‌پوش هم برای حضور در المپیک نیروهای مسلح استفاده شده یا خیر گفت: اساسنامه سیزم می‌گوید که نیروهای پایور، کارمندان، بسیجیان و سربازان قهرمان می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و ما هم از تمام توانمندی‌ها استفاده کردیم. از ورزشکارانی که به عنوان سرباز قهرمان در اختیار تیم ملی هستند و از فرزندان پرسنل تا بسیجیان در تیم‌های اعزامی حضور دارند. خوشبختانه قانون سرباز قهرمان را این اجازه را به ما داده است تا در هر زمانی که به این بازیکنان احتیاج داشتیم فراخوانی دهیم تا در تیم‌های نیروهای مسلح حضور یابند.

رئیس سازمان تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح درباره اینکه ورزشکاران خانم در چه رشته‌هایی به مسابقات اعزام خواهند شد، گفت: خانم‌ها در رشته‌های تیروکمان، تیراندازی و تکواندو به مسابقات اعزام می‌شوند. یکی از اهدافی که ما داریم حضور پررنگ بانوان در مسابقات است تا بتوانیم فرهنگ حجاب را در جهان نمایان کنیم. ورزشکاران بانو با این نگاه به مسابقات اعزام می‌شوند، اما باید بگویم هنوز آمار دقیقی از ورزشکاران اعزامی نداریم، چون ممکن است تا تاریخ اعزام شرایط تغییر کند.

وی درباره اینکه با توجه به مسئله حجاب در کشور ایران چگونه ممکن است نیروهای مسلح میزبانی مسابقات المپیک آسیایی را برعهده بگیرند چون در برخی رشته‌ها محدودیت وجود دارد و نمی‌توان این رشته‌ها را از مسابقات حذف کرد، گفت: ما در گذشته میزبان مسابقات والیبال، کشتی و تکواندو بوده‌ایم که در تکواندو در دو بخش آقایان و بانوان ورزشکاران در مسابقات حضور پیدا کردند، ضمن اینکه در اساسنامه سیزم آمده هر کشوری که میزبانی را برعهده گرفت همه کشورهای حاضر در مسابقات باید تابع مسائل سیاسی و فرهنگی آن کشور باشند. در کشورهای آسیایی و بین کشورهای اسلامی همه از شرایط کشورمان باخبر هستند، ضمن اینکه من هیچ محدودیتی برای میزبانی در بخش بانوان هم نمی‌بینم.

رئیس سازمان تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح درباره اینکه چرا تیم فوتبال به مسابقات سیزم اعزام نمی‌شود، در حالی که بازیکنان سرباز زیادی در لیگ‌های مختلف حضور دارند، گفت: در مسابقات انتخابی که در کشور عمان برگزار شد متأسفانه با یک شکست نتوانستیم سهمیه بگیریم و از بین تیم‌های حاضر در این مسابقات فقط دو کشور توانستند سهمیه بگیرند. با حضور کره جنوبی که میزبان است سهمیه آسیا سه تیم فوتبال در المپیک سیزم بود، که تیم ما در بین آنها نیست. اکنون هم ما اهداف بالاتری داریم، چون در دوره قبلی که بین ۱۱۱ کشور برگزار شد توانستیم یازدهم شویم. هدف‌مان این است که امسال بین هشت تیم برتر سیزم قرار بگیریم. ما امید کسب مدال در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، دوومیدانی، جودو، دوچرخه‌سواری، تیروکمان و والیبال داریم.

به گزارش تسنیم، باران‌چشمه در ادامه در خصوص وضعیت بازیکنان سرباز که نمی‌توانند تیم ملی فوتبال کشورمان را همراهی کنند گفت: سال گذشته تعداد زیادی کارت‌های پایان خدمت و یا معافیت بازیکنان ابطال شد و پس از این ماجرا نظام وظیفه کمیته‌ای را تشکیل داد تا به وضعیت این بازیکنان رسیدگی شود. این ورزشکاران دفترچه اعزام به خدمت گرفتند و در تاریخ ۹۳.۷.۱۹ برای گذراندن دوران آموزشی اعزام داشتیم و این بازیکنان توانستند ساماندهی خوبی شوند. روی دوره‌های آموزشی این بازیکنان نیز در کرمان و گیلان نظارت مستقیم داشتم که بعد از پایان این دوره‌ها برخی از آنها به صورت عادی سربازی خود را پشت سرمی‌گذاشتند، اما کمیته نظام وظیفه تصمیم گرفت این بازیکنان را عضو باشگاه‌های نظامی کند. با این حال آنها از همراهی تیم ملی محروم هستند. این بازیکنان اکثراً به تربیت بدنی نیروهای مسلح آمده و اظهار ندامت و پشیمانی کردند که تصمیم گرفتیم آنها را به تیم‌های نظامی لیگ برتری و دسته اولی بدهیم، اما تا امروز اجازه فعالیت آنها در تیم‌های ملی چه امید و چه بزرگسال صادر نشده است.

وی با بیان اینکه اخیراً متوجه نامه وزیر ورزش و جوانان شده‌ایم که خواسته بازیکنان سرباز تیم ملی را همراهی کنند، خاطرنشان کرد: موضوع عدم همراهی بازیکنان سرباز در تیم ملی به صورت درون سازمانی اعلام شده بود که این موضوع در نامه‌ای به وزیر ورزش هم اعلام شد، اما اخیراً آقای گودرزی نامه‌ای را به نظام وظیفه ارسال کرده و خواستار این است تا بازیکنان سرباز بتوانند تیم ملی را همراهی کنند. این نامه نیز در کمیته‌ای که اعلام کرد رسیدگی خواهد شد. نگاه ما کمک به این ورزشکاران است و مطمئناً تصمیمات به زودی اتخاذ خواهد شد که آنها بتوانند به فعالیت حرفه‌ای خود عمل کنند.

رئیس سازمان تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح در پاسخ به تسنیم مبنی براینکه بحث ملی و پرچم جمهوری اسلامی بالاتر از مباحث باشگاه است و چرا در صورت نیاز بازیکنان سرباز از همراهی تیم ملی محروم هستند، گفت: جمعی از این بازیکنان درخواست داشتند تا بتوانند به ورزش ادامه دهند که این درخواست آنها در کمیته‌ای که اعلام کردم مطرح شد و این تصمیم را گرفتیم که به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند. اکنون نیز درخواست وزیر ورزش و جوانان در همین کمیته بررسی خواهد شد و اگر اجازه داده شود این بازیکنان می‌توانند تیم ملی را همراهی کنند.

وی در پایان در خصوص بحث قضایی این ماجرا و اینکه آیا با بازیکنانی که کارت پایان خدمت و یا معافیت خود را جعل کرده بودند برخورد قضایی خواهد شد یا خیر، گفت: این موضوع در اختیار سازمان نظام وظیفه است. آنها در بررسی‌هایی که داشتند به این نتیجه رسیدند که یکسری از کارت‌های معافیت جعلی است و یکسری دیگر نیز معاف قانونی هستند و پرونده پزشکی دارند که کارت‌های آنها هیچ مشکلی نداشت. در بحث قضایی نیز تا امروز رأیی صادر نشده و مطمئناً نظام وظیفه در این زمینه تصمیمات خود را اتخاذ خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا