شورای شهر

قرار نبود اولویت در اداره شورای شهر خط سیاسی باشد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد حقانی در نطق پیش از دستور یکصد و هشتاد و یکمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، اظهارداشت: ما به عنوان نمایندگان مردم ضروری است یک بار هم که شده دستاوردهای خود را در پیشگاه خدا و مردمی که وکالت آنها را در اداره کلان‌شهری چون تهران را بر عهده داریم، علیرغم فعالیتهای بسیار مناسبی که شورای چهارم در تدوین و تسریع برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری مانند تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و تعامل با دولت، تشکیل شورایاری‌ها، اهتمام جدی در حوزه باغات و فضای سبز و بودجه ریزی عملیاتی ماکاوی کنیم.

وی ادامه داد: دلایل و ریشه‌های توفیق یا عدم توفیق شورا را در دستیابی به اهداف و وظایفش بدون در نظر گرفتن مصلحت، منفعت و جناح و عقیده مورد آسیب‌شناسی قرار دهیم.

نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: براساس اصل یکصد و سوم قانون اساسی، استانداران، فرمانداران و سایر مقامات کشوری از طرف دولت تعیین می‌شوند و در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستیم.

حقانی افزود: مطابق با قانون و نگاه امام (ره) کار ویژه‌های نظارت و مقررات گذاری شورای شهر بر تمام دستگاه‌ها و مدیران اجرایی شهر ساری و جاری است و معنای این اصول، حکمروایی شایسته و مدیریت یکپارچه است و جای سوال دارد که آیا شورای عمومی شهر تهران هیچ نسبتی با این جایگاه دارد؟

وی ادامه داد: صرف‌نظر از ضرورت ارتقای جایگاه شورای شهر در مقام هدایت و اداره امورات شهری اکنون سوالاتی چون آیا ما واقعاً توانسته‌ایم حتی در مقام شورای شهرداری هم تمام قد حضور پررنگی داشته باشیم؟ و آیا می‌توانیم ادعا کنیم که ما شهرداری تهران را در سال‌های اخیر در مسیر صحیح هدایت و کنترل نموده و زمانی که شهرداری در مسیر ناصحیح حرکت کرده با ابزار قانونی در اختیار قانونی، شهرداری را در مسیر قانونی قرار داده‌ایم؟

حقانی بیان داشت: چرا دولت‌ها با کلان شهر تهران با ساختارهای بسیار پیچیده و متفاوتش در مواجهه با مشکلات نارسایی‌های آن، همانند یک شهر ۵ هزار نفره برخورد می‌کند؟ این روند تا کی ادامه خواهد یافت؟ چرا نباید اصلاح شود؟ قرار نبود دستور کارهای ما به جای مشکلات اصلی شهر مسائل موردی و یا امور داخلی شهرداری باشد.

وی افزود: مگر می‌توان محیط زیست و سلامت شهروندان را معامله کرد؟ چه کسانی از اصلاح امور در مدیریت شهری پرهیز دارند و دلیل آنها چیست؟ قدرت‌های بزرگی جهانی نیز با شعار و التزام عملی به تغییر می‌آیند.

وی افزود: چرا مدافع طرح‌ها و لوایحی هستیم که برای مردم اثرگذار نیست. آیا برای حفاظت محیط زیست شهری و تحقق آسمان آبی و زمین پاک و آوردن شعار از روی بیلبوردها به عمل نسخه‌ای جدا از توسعه مترو و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی داریم؟ شفاف‌سازی، چابک‌سازی، جلوگیری از ریخت و پاش‌ها، انسان‌گرایی به جای ماشین‌گرایی، پایدار سازی درآمد و کاهش تدریجی فروش تراکم، باید جایگزین برخی لوایح و طرح‌های خلع‌الساعه گردد.

حقانی بیان داشت: ما وظیفه داریم تا کمبودها، نیازها، نارسایی‌های شهرمان را بررسی کنیم و با شناخت آنها طرح‌ها و راه‌حل‌های کاربردی را تدوین و تصویب نماییم.

نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری بیان داشت: طی این مدت فعالیت چه ساز و کاری را برای انجام این مهم تدارک دیده‌ایم؟ امروز که در صد و هشتاد و یکمین شورای چهارم و هزار و سیصد و چهاردهمین جلسه طول عمر شوراها قرار گرفته‌ایم چند طرح و لایحه تصویب کرده‌ایم؟ چند درصد آن اجرایی شده است؟ و اولویت‌ها چیست و اصلاً معنای اولویت در کلان شهر تهران چیست؟

حقانی بیان داشت: آیا ما به عنوان اعضای شورا از ابزارهایی که قانون برای نظارت بر شهرداری در اختیارمان قرار داده شده به طور حداکثری استفاده می‌نماییم؟

وی افزود: آیا از ساز و کارهای نحوه هزینه‌کرد حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری که توسط سازمان و شرکتها کارسازی می‌شود هیچ اطلاع فنی و کارشناسی داریم؟ این عدد جدای از بودجه مصوب سازمانها و شرکت‌ها است، ما وظیفه داریم تا بر اجرای مصوبات نظارت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم بر حسن اداره منابع امور مالی و حفظ سرمایه و دارایی‌ها، و حساب‌ها و درآمد و هزینه شهرداری از طریق انتصاب ذی‌حسابان مستقل در شهرداری یا بازرسی دوره‌ای و حسابرسی مستقل زیر نظر شورا نظارت کنیم و با اشتباهات، تحلیفات و تخلفات احتمالی برخورد نمائیم.

نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: کدام گزارش حسابرسی و یا بازرسی سنواتی از شهرداری یا سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در زمان مناسب مورد رسیدگی قرار گرفته است و نتایج گزارش‌شده اصلاح در روند امور اجرایی شهرداری شده است؟

وی ادامه داد: چرا سالهای سال است که نکات مختلف مندرج در گزارشات حسابرسی تکرار می‌شود و عزمی برای بهبود و اصلاح آنها نیست؟ کدامیک از تخلفات آشکار مندرج در گزارشات مورد پیگیری و سوال چه در صحن علنی و چه در مراجع قانونی قرار گرفته است؟

حقانی یادآور شد: قرار نبود همه هنگامیکه به یکدیگر می‌رسیم از نارسایی‌ها در شهر گله و شکایت کنیم اما در زمان رای دادن به جای مصالح مردم، مصالح دیگری رای ما را به طرح‌ها و لوایح تغییر دهد. قرار نبود کارشناسان و نخبگان را به محض همراه نبودن با یک جریان از گردانه خدمت حذف کنیم، قرار نبود اولویت در اداره شورای شهر خط سیاسی شود.

حقانی ادامه داد: قرار نبود وقتی شهردار در شورای شهر می‌گوید با ۵ هزار میلیارد تومان شهر را اداره می‌کنم، لایحه بودجه را جدای از منابع و مصارف تبصره‌ها با ۱۷ هزار میلیارد تومان تصویب کنیم و متمم بودجه ۳۵ درصدی را علیرغم معوق بودن میلیاردها دیون سنواتی به تصویب برسانیم.

وی ادامه داد: کدام دستگاه ناظر و مقررات گذار را در دنیا می‌شناسید که اجازه دهد در پایان هر سال نهاد اجرایی تحت نظارت، آن عملکرد  مالی خود را با بودجه مصوب مقایسه و انحرافات خود را با ارائه لوایح اصلاحی و متمم آن هم در روزهای پایانی سال برطرف نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا