شورای شهر

تاکید آباد بر احقاق حق تحصیل کودکان مهاجر در کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  معصومه آباد با بیان اینکه سال‌هاست که کارگران افغان برای امرار معاش در سرزمین امن و مهاجرپذیر همسایه، دستان خود را با خاک پینه می‌بندند، اظهار کرد: این در حالی است که دست کودکانشان در مواجهه با دست‌اندازهای آموزشی همچنان از تحصیل کوتاه مانده است و گویی هرچه بیشتر تلاش می‌کنند نا امید تر می‌شوند.

 

وی با اشاره به پیام انسان‌دوستانه مقام معظم رهبری برای الزام ثبت‌نام همه دانش آموزان افغان، تصریح کرد: با انتشار این پیام درِ مدارس به روی کودکان باز مانده از تحصیل، فارغ از آنکه قانونی یا غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند، گشوده شد.

 

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با اظهار تاسف از اینکه عده‌ای ضمن تفسیر به رای، فرمایش صریح مقام معظم رهبری را تنها به تسهیلات مربوط به عدم نیاز به برگه هویتی محدود کردند، اذعان داشت: آنها انگشت خود را این بار به سوی دریافت شهریه‌های بالا و تعیین محدودیت زمانی پنج روزه ای برای ثبت‌نام نشانه گرفتند. غافل از آنکه اکنون زمان احقاق حقِ همین کودکان مشتاقی است که با چشمانی پر امید به انتظار زنگ مدرسه نشسته‌اند.

 

آباد با تاکید بر گزارش وزارت امور خارجه، که قریب به یک و نیم میلیون پناهنده غیر رسمی افغانستانی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: تنها ۳۴۰ هزار نفر از یک و نیم میلیون پناهنده غیر رسمی افغان مشغول به تحصیلند و جمعیت قابل توجهی نیز به واسطه عدم اجرای صحیح سیاست‌های اجرایی از تحصیل محروم مانده‌اند.

 

وی ادامه داد: این درحالیست که عموما مهاجران افغان شیعه‌ای هستند که ایران را محل امن خود برای زندگی انتخاب کرده‌اند. به ویژه آنکه ما به عنوان یکی از اعضای متعهد در کنوانسیون حقوق کودک، ملزم هستیم تا حقوق آنان را همچون فرزندان خود‌ به‌ رسمیت‌ شناخته و می‌بایست اقدامات لازم را برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ مهم با ایجاد فرصت‌های‌ برابر نظیر اجباری و رایگان‌ کردن‌ تحصیل‌ ابتدائی‌ برای‌ تمامی اقشار جامعه با هر ملیت، قومیت و مذهبی بکار گیریم.

 

به گفته رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران، بیسوادی با ارتکاب جرم رابطه مستقیم دارد، بطوری که سال گذشته به گزارش سازمان نهضت سوادآموزی کشور ۸۰ درصد جرایم استان تهران توسط افراد زیر ۳۰ سالی انجام گرفته که ۶۰ درصد آنها بیسواد بوده اند. همین امر گواه از اهمیت بارز سوادآموزی به عنوان اهرمی بازدارنده از ارتکاب به جرم و جنایت است. طبیعتا ورود کودکان افغانی نیز به مدرسه که بیشتر در حومه شهر و نقاط آسیب پذیر زندگی می کنند، به نوبه خود می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ورود آنها به ورطه مخاطرات اجتماعی داشته باشد.

 

آباد افزود: تا کنون وزارت آموزش و پرورش مشکل اصلی را محدودیت های بودجه ای و قانونی بر شمرده است در حالی که می توان بخشی از هزینه های تحصیل آنها را از محل درآمد مربوط به عوارض اتباع خارجی تامین کرد. همانطور که در شورای سوم نیز مصوبه ارزشمندی برای الزام کارگران شهرداری به سوادآموزی تصویب و خود شهرداری هزینه های مربوط به تحصیل آنها را متقبل شد.

 

به گزارش ایسنا بنا براعلام سایت شورای شهر، وی در پایان بیان کرد: زمان به سرعت پیش می‌رود و درنگ در اتخاذ تصمیمات اجرایی، امکان ثبت نام دانش آموزان افغان را برای سال تحصیلی پیشرو کمتر می‌کند. تنها می‌ماند یک امید خالصانه در نگاه منتظر کودکان افغان که شاید دستی بتواند زنگ مدرسه را در روز اول مهرماه برایشان به صدا درآورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا