سیاسی

ظریف: متحدان ‌آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خشونت و افراط حمایت می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ظهر یک‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با لوبو میر زائورالک در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر پادشاه عربستان به ایالات متحده و دیدارش با مقامات این کشور از جمله باراک اوباما، تصریح کرد: ما برخلاف دیگران در روابط دو کشور دخالت نمی‌کنیم ولی توصیه می‌کنیم که دولت‌ها به جای دنبال کردن سیاست‌هایی که خشونت و ناامنی را دامن می‌زند به ندای جمهوری اسلامی ایران که ندای صلح، آرامش، ثبات و گفت‌وگو در منطقه است بپیوندند.

 

وی افزود: ما در منطقه با خطرات مشترکی روبه‌رو هستیم. افراطی‌گری همه را تهدید می‌کند و نیاز است که همسایگان ما واقعیت‌ها و آثار سیاست‌های غلط گذشته را مشاهده کنند و فصل جدیدی را آغاز کنند. چرا که ما معتقدیم که هیچ وقت برای اتخاذ یک روش درست و صحیح دیر نیست.

او در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران همراه وزیر امور خارجه چک در ارتباط با سفر اخیرش به دمشق و راه‌حل ایران برای حل بحران سوریه، گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر احترام به حق مردم آن کشورها برای تعیین سرنوشت‌شان و جلوگیری از خشونت و کمک به سازندگی کشورها بوده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به راه‌حل جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه و تأکید بر اهمیت ایجاد آشتی ملی و گفت‌وگوی سوری- سوری و با حضور همه بازیگران سوری و در نظر گرفتن نظرات مردم این کشور، گفت: جامعه جهانی باید به درک این واقعیت برسد که کمک به افراط باعث متزلزل شدن پایه‌های کشورهای این منطقه و دیگر کشورها خواهد شد و در خدمت هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد و باید هرچه زودتر از اقداماتی که باعث گسترش تروریست و افراطی‌گری می‌شود خودداری کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر این که آیا ایران حاضر است در مبارزه با تروریسم و داعش همکاری کند؟ گفت: ایران در مبارزه با داعش و افراطی‌گری همیشه پیش‌گام بوده و کشورهایی که مایل هستند به این روند بپیوندند می‌توانند با جلوگیری از کمک به این گروه‌های تروریستی به این مبارزه بپیوندند.

ظریف خاطرنشان کرد: مبارزه با این گروه‌های تروریستی صرفا یک مبارزه نظامی نیست و باید مبارزه با آن‌ها در حوزه‌های دیگر از جمله فرهنگی نیز ادامه پیدا کند.

او هم‌چنین به سفرهای چند هفته گذشته خود به برخی از کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در جریان این دیدارها گفت‌وگوهای موثری در ارتباط با تحولات منطقه داشته‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر این که وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه هافینگتون پست گفته که ما به صراحت به ایران می‌گوییم که به جامعه جهانی ملحق شود و کشوری با عملکرد خوب باشد و از وابستگان نیابتی‌اش در منطقه حمایت نکند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت کرده که دولتی است که به صورت مستمر با خشونت، افراط و تروریسم مبارزه کرده و می‌کند و سیاست‌های آمریکا در منطقه باعث دامن زدن به خشونت و افراط شده است و امروز متحدان ‌آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خشونت و افراط در منطقه حمایت می‌کنند و این موضوع را هیچ کس بهتر از وزیر امور خارجه آمریکا نمی‌داند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور تأکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که مسوولان ایالات متحده و سایر کنش‌گران بین‌المللی برای خوشامدگویی گروه‌های فشار سیاسی حرف نزنند و واقعیت‌های منطقه را درک کنند تا منطقه بیش از این دچار آشوب نشود.

وی با اشاره به اثرات این خشونت‌ها و آواره شدن تعداد زیادی از مردم این منطقه در دیگر نقاط دنیا، گفت: با این آوارگان برخورد انسانی صورت نگرفته است. ایران در طول سی سال گذشته میزبان چند میلیون آواره کشورهای همسایه‌اش بوده ولی حالا برخی از کشورها به خاطر چند ده نفر جنجال می‌کنند.

ظریف با اشاره به این که برخی از کشورها که برای برخی از مصالح سیاسی خود از سیاست‌های خشونت‌آمیز حمایت می‌کنند، باید از این کار دست بردارند،‌ تأکید کرد: ایران همیشه به عنوان بازیگری جدی، ثبات‌ساز و صلح‌خواه در منطقه عمل کرده و ما همواره اعلام کرده‌ایم که حاضریم با همسایگان خود و جامعه بین‌المللی برای مبارزه با خشونت و افراط همکاری کنیم و از همسایگان خود نیز می‌خواهیم که چنین سیاستی را در پی بگیرند.

ظریف در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال یک خبرنگار چک در ارتباط با دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تعاملاتش با این کشور اروپایی، گفت: ما از سفر وزیر امور خارجه چک و هیأت همراهش به ایران استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که این سفر شروع جدیدی برای روابط دو کشور است و امیدواریم با گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی روابط دو کشور بیش از گذشته گسترش پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: روند روابط دو کشور رو به جلو است و این سفر همان‌طور که اشاره کردم شروع جدیدی در این زمینه خواهد بود. از دیگر سو بازرگانان ایرانی و چکی از گذشته‌ای دور با یکدیگر تعامل داشتند و امیدوارم که این سفر تسهیل کننده هرچه بیش‌تر این روابط باشد.

به گزارش ایسنا، ظریف در ابتدای این نشست مطبوعاتی با ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه چک به ایران بعد از چندین سال، اظهار کرد: ایشان در جریان این سفر برنامه‌های پرحجمی از دیدارها و گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی داشته و دارند.

او به سفر روز گذشته وزیر امور خارجه چک به اصفهان اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر آقای وزیر با تعدادی از بازرگانان و فعالان بخش خصوصی دیدار کردند.

وی قدمت روابط ایران و چک را ۹۰ سال عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دو کشور در حوزه‌های روابط صنعتی، تجاری و… یک روابط دیرینه‌ای دارند و این روابط می‌تواند همکاری‌های دو کشور را تسهیل کند.

ظریف به نگرانی‌های دو کشور از موضوع گسترش افراط و تروریسم و هم‌چنین وضعیت مهاجران اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه مبارزه با مواد مخدر و جنایت‌های سازمان‌یافته همکاری‌های خوبی داشته باشند و زمینه برای گسترش ارتباطات اقتصادی بین دو کشور بعد از پایان تحریم‌های ظالمانه وجود دارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: حضور وزیر امور خارجه چک در تهران همراه با یک هیأت سیاسی و تجاری که دربرگیرنده بیش از ۶۰ فعال اقتصادی است نشان دهنده علاقه‌مندی دو کشور برای گسترش همکاری‌هاست و زمینه برای این موضوع فراهم است و امیدوارم که این سفر آغازی نو برای گسترش روابط دو کشور باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا