شورای شهر

هراس بانک‌ها از اعطای وام نوسازی بافت‌های فرسوده

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در مورد آخرین وضعیت مرمت بافت‌های فرسوده و اعطای وام نوسازی به شهروندان و بلاتکلیفی مردم در این زمینه گفت: بارها من این مساله را بیان کرده‌ام که بافت فرسوده یک مثلثی است که یک ضلع آن شهروندان هستند و دو ضلع دیگر آن دولت و شهرداری است. دولت هم یعنی بانک‌ها و وزارت مسکن و شهرسازی که این وزارتخانه‌ مرتب فشار می‌آورد که بانک‌ها باید کمک کنند.

 

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این زمینه برای آنها سودآور است و بهره آن را می‌برند، گفت: بانک‌ها از ورود و سرمایه گذاری در این زمینه ضرر نمی‌کنند؛ اما آنها چون دنبال سود بیشتر هستند، سرمایه خود را در اختیار افرادی که سود ۲۷ درصد یا ۳۰ درصد می‌دهند، قرار می‌دهند و از ورود به بافت فرسوده و سرمایه گذاری در آن بخش هراس دارند.

 

وی با تاکید بر ضعف عملکرد بانک‌ها در بحث بافت‌های فرسوده، اظهارکرد: راهکار این مسئله آنست که دولت و بانک مرکزی و مجلس نیز به این مسئله ورود کنند و در شرایطی که بانک‌ها مدعی هستند با شش یا هشت درصد سود ضرر می‌کنند، دولت می‌تواند چهار درصد سود را خودش بدهد تا بهره آن بانک ۱۲ درصد بشود یا دولت می‌تواند شش درصد سود را متقبل شود تا ۱۴ درصد سود به بانکی که این پروژه را برعهده می‌گیرد، داده شود.

 

چمران در خاتمه تاکید کرد: عموما دولت‌های دیگر این کار را می‌کنند. زیرا بانک یک موسسه اقتصادی است و نباید ضرر کند. اگر بانک سود را هشت درصد کند با تورم ۱۴ درصد ضرر می‌کند باید باقی آن را دولت تامین کند این به نفع بودجه های دولتی هم است که مجبور نشوند در صورت وقوع یک حادثه و آسیب دیدن این بناها مثل شهر بم کرمان ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه بازسازی دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا