شورای شهر

اعلام آخرین وضعیت پروژه مصلی، پارک پردیسان و پاساژ علاءالدین

 

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در شورای اسلامی شهر تهران، برگزار شد، ضمن تبریک این روز و یاد و خاطره شهدای اصحاب رسانه، اظهار داشت: خبرنگار نقش آگاهی‌دهنده دارد و کار آن صرفاً دادن یک خبر نیست، بلکه آگاهی‌بخشی در تمام ابعاد به افراد جامعه از وظایف اوست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: خبرنگار می‌تواند با آگاهی درست و منطقی مسیر انحراف و غلط را نشان دهد.

چمران با اشاره به اینکه خبرنگاری یک کار ارزشی است و ساده نیست، گفت: کار خبرنگاری می‌تواند مسیر صحیح و تقوا را اعلام و برگزیند.

چمران افزود: یک خبرنگار نباید در تفکرات حزبی و جناحی غرق شود و واقعیت‌ها را درک کند و در مقابل درخواست‌های وسوسه‌انگیز و تهدیدهای مختلف استقلال خود را حفظ کند.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی خبرنگاران، توصیه کرد خبرنگاران راه شهدای رسانه و خبر را دنبال کنند و حقایق را آن گونه که می‌بایست جلوه دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: رسانه‌ها در سایر کشورها از راه‌های پیچیده‌ای برای جذب مخاطبین خود استفاده می‌کنند، ولی در کشور ما مردم از هوش بالایی برخوردارند و تسلیم شنیده‌ها نمی‌شوند و قطعاً تحقیقات بیشتری خواهند کرد.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر تهران مسائل شهری به همکاری مردم نیازمند است و پل بین مردم و مدیریت شهری، خبرنگاران هستند.

چمران در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره انتقال پایتخت، اظهار داشت: باید تمامی ابعاد مختلف در این خصوص مورد بررسی قرار بگیرد و سؤالاتی که در این باره توسط کارشناسان مطرح می‌شود، پاسخ‌های آن مشخص شود. اینکه یک پایتخت چگونه شهری باید باشد؟ آیا باید تنها شهری سیاسی باشد؟ درآمدهای آن از کجا کسب می‌شود؟

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسائل اصلی ما در شهر تهران، چیز دیگری است و آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد. وقتی در روستاها شغل و درآمد کافی روستاییان نداشته باشند به شهرها مهاجرت می‌کنند و مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود. حال ما پایتخت را منتقل می‌کنیم که مشکلات حل شود، ولی بهتر است با ریشه‌یابی نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

وی درباره طرح تفضیلی در شهر تهران، اظهار داشت: طرح تفضیلی تکمیل شده و این طرح جامع در تهران راهبردی است و با این طرح ۲۰ ساله می‌توان شهر را اداره کرد.

وی افزود: طرح تفصیلی هر ۵ سال یکبار مرور می‌شود و اصلاحاتی در آن صورت می‌گیرد و تاکنون نیز اصلاحات فراوانی در این طرح صورت گرفته است.

چمران افزود: سال نخست ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ موضوع جدید و اصلاحی از طریق شهرداران به کمیسیون ماده ۵ ارائه شد که از این بین ۴۰۰ مورد برای اصلاح در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و مواردی که قابل اصلاح بود، اصلاح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به‌عنوان مثال در این طرح ارتفاع ساختمان با عرض معبر، اصلاح شد و بعضی از تشویق‌های ساخت و ساز نیز اضافی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: براساس طرح تفصیلی در تمام نقاط شهر نباید بلندمرتبه‌سازی باشد، بلکه نقاط خاصی برای این امر در شهر تهران در نظر گرفته شده است. باید از ازدحام جمیعت بیش‌تر در پایتخت جلوگیری شود و به جای آن به فضای سبز شهری اضافه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: بعضی‌ها عنوان می‌کنند جناح‌های سیاسی در تصمیمات شورا تأثیرگذارند که بنده این موضوع را رد می‌کنم و معتقدم اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر ساخت ساختمان شیشه‌ای در بهارستان، اظهار داشت: بنده و اعضای شورای شهر در صحن شورا به این موضوع اعتراض کردیم و قرار شده است تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود.

وی درباره ساخت‌وساز میدان سپاه نیز،‌ بیان داشت: در صحن شورای شهر، سپاه، شهرداری و جمعی از اعضای شورای شهر دعوت شده است و توضیحاتی نیز در این خصوص ارائه شد.

وی گفت: ساخت و ساز میدان سپاه در حریم درجه یک نیست و با شیب زمینی که دارد به نظر بنده می‌تواند ۷ تا ۸ طبقه را بسازد، ولی شورای عالی شهرسازی باید تصمیم نهایی را بگیرد.

وی درباره پادگان‌های شهر تهران نیز اظهار داشت: همه پادگان‌ها در پهنه G نیست، ولی باید در این پهنه باشند و بعضی از پادگان‌ها هم در پهنه M هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از پیشنهادهای ما این است که به خاطر حفظ فضای شهری پادگان‌ها در پهنه G بمانند و خارج نشوند.

مهدی چمران در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه هر هفته چندین گزارش مبنی بر اینکه اقداماتی بر خلاف طرح تفصیلی ممکن است انجام شده باشد به شهرداری ارسال می‌شود، اظهار داشت: شورای شهر سیستمی را دارد که می‌تواند به صورت مستقیم پروانه‌ها را رصد کند و بلافاصله تصمیمی‌گیری نهایی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر پیگیری گزارش‌ها از طریق سیستم اشاره شده، شورای شهر از اطلاعاتی که شهروندان و خبرنگاران به آنها انتقال می‌دهند، تخلفات در شهر را پیگیری می‌کنند و قبل از شروع پروژه در همان ابتدا، جلوی آن گرفته می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در منطقه ۱۲ هیچ خانه‌ میراثی تخریب نخواهد شد، بیان داشت: شهرداری چنین اجازه‌ای را به دیگران نمی‌دهد چه برسد به اینکه خودش تخریب کند و قطعاً چنین جیزی نیست.

وی در ادامه به آخرین وضعیت طرح تهران سرای قرآن و دارالقرآن اکباتان گفت: تهران سرای قرآن یک کار فرهنگی وسیعی است ضمن اینکه شهر تهران در کل دنیا نخستین شهر قرآنی است که بیشترین فعالیت در این شهر صورت می‌گیرد و بنابر این از این جهت پیشرو است.

چمران در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی در شهر اضافه کرد: خوشبختانه بر میزان فعالیت‌ها در این حوزه افزوده شده است و پیگیری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساختمان حسینیه در شهرک اکباتان گفت: قاعدتاً باید به صورت قاعده‌مند این موضوع پیگیری شود ضمن اینکه بنده به شخصه با هر دو گروه راجع به این موضوع صحبت کرده‌ام و به هر حالت معاونت شهرسازی منطقه باید به این مسئله ورود پیدا کند.

وی گفت: البته در خصوص حسینیه اکباتان کشمکش‌های خصوصی و شخصی نیز وجود داشته و باعث تشدید شدن موضوع شده است و باید این کشمکش‌ها از بین برود و در نهایت منطقی تصمیم‌گیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در خصوص سرنوشت پاساژ علا‌ءالدین خاطر نشان کرد:‌ دو گروه کارشناس از سوی دیوان عدالت اداری برای این پاساژ در نظر گرفته شده است تا پیگیری که با ریاست دیوان عدالت اداری داشتیم، آنها قول دادند در دو هفته آینده نتیجه قطعی را اعلام کنند.

وی افزود: دیوان عدالت اداری از ما خواسته‌اند که در خصوص پاساژ علا‌اءلدین زیاد فشار نیاوریم تا آنها بتوانند کارهای کارشناسی خود را انجام دهند و سریعتر تصمیم نهایی را بگیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: البته به عقیده من کار کارشناسی پاساژ علاءالدین تا دو هفته آینده به پایان نمی‌رسد و قطعاً برای صدور حکم، زمان زیادی لازم است.

چمران در ادامه در خصوص تخریب باغات در منطقه یک بیان داشت: یکی از شیوه‌هایی که در گذشته نیز برای تخریب باغات مرسوم بوده، استفاده از قیر و ریختن آن پای درختان بوده که در نهایت ریختن قیر و آشغال و ندادن آب باعث خشکیده شدن درختان می‌شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر که تعداد قابل توجهی از باغات به این شیوه در حال خشک شدن هستند و شورای شهر به عنوان نمونه باغ بزرگی که در حال خشک شدن بود پیگیری کرد و نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داد.

چمران اضافه کرد: بر اساس قانون جایی که باغ بوده و هم اکنون فاقد یک درخت هم باشد باز هم باغ است و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از باغات در شهر به شیوه‌های مختلف خشک شده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد: حساسیت موضوع در خصوص خشکاندن درختان و تخریب باغات توسط رسانه‌ها برای مردم افزایش یابد.

وی در ادامه در خصوص مصوبه برج باغات گفت: خوشبختانه از زمان اجرای این مصوبه ما توانسته‌ایم باغات را حفظ کنیم که البته باز هم آمادگی داریم که چنانچه طرح و ایده جدیدی از سوی مسئولان مطرح شود آن را مورد بررسی قرار دهیم.

چمران در ادامه در خصوص سازمان مدیریت بحران و سوله‌های ساخته شده از سوی این سازمان خاطر نشان کرد: شورای شهر در بحران به صورت جدید ورود داشته است و ارتقا آن را در دستور کار قرار داده الست و ما تاکید داشته‌ایم که تعداد سوله‌ها که هم اکنون ۱۱۰ سوله است به ۴۰۰ سوله برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: سوله‌های اشاره شده خاص زمان بحران بوده که البته در حال حاضر از این سوله‌ها برای ورزش بانوان استفاده می‌شود که باید در زمان بحران نوع کارکرد در این سوله‌ها تغییر پیدا کنند.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پارک پردیسان خاطر نشان کرد: در این خصوص صحبت‌هایی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونین وی صورت گرفته است و شهرداری آمادگی را دارد که این پارک را به عنوان یک پارک عمومی برای شهروندان تبدیل کند.

چمران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بنا دارد از پارک پردیسان به عنوان یک پارک تخصصی بهره‌برداری کند که هنوز اعتبارات لازم برای این کار از سوی سازمان فراهم نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان در خصوص آخرین وضعیت واگذاری پروژه مصلی به شهرداری گفت: هنوز اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا