مدیریت شهری

ممنوعیت تردد خودروهای عمومی فرسوده در طرح LEZ

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مهدی یدی همدانی  افزود: تاکسی و اتوبوس‌های فرسوده در صورتی که وارد محدوده کاهش آلودگی هوا شوند جریمه شده و برای آنان اعمال قانون خواهند شد. بر همین اساس با شهرداری تهران صحبت کرده‌ایم و شهرداری پیش قدم است که در حوزه تاکسی و اتوبوس های فرسوده اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

 

اجازه تردد ۹۲۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در محدوده زوج یا فرد داده نمی‌شود

 

وی افزود: جلسه ای با حضور شهردار تهران درخصوص نوسازی ناوگان عمومی شهر تهران برگزار شد و مقرر شد شهرداری تهران برای تامین منابع مالی این موضوع برنامه ریزی لازم را انجام دهد. درحال حاضر از ۱۳ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران بر اساس اعلام شهرداری تهران حدود ۹۲۰۰ دستگاه تاکسی وارد محدوده زوج یا فرد می شود که انتظار می رود نوسازی این تاکسی ها در اولویت قرار گیرد ولی به آنها اجازه تردد در محدوده کاهش آلودگی هوا داده نمی شود.

 

 

LEZ تنها در محدوده زوج یا فرد فعلی اجرایی می شود

 

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: محدوده زوج یا فرد فعلی تحت عنوان محدوده کاهش آلودگی هوا جایگزین می شود و هیچ تغییری در محدوده کنترل ترافیک که به محدوده طرح ترافیک معروف است اعمال نخواهد شد. بی تردید در مرزها تغییری ایجاد نخواهد شد. ضمن اینکه نیروی انتظامی برای اتصال به سامانه یکپارچه معاینه فنی باید اقدام کند.

 

همدانی با اشاره به لزوم هماهنگی و اجرای برخی اقدامات توسط دستگاه های ذیربط گفت: وزارت کشور بیش از سه ماه است که به پلیس راهور پیشنهاد داده است و شرایط فنی را برای پلیس راهور فراهم کرده است تا به سیستم یکپارچه معاینه فنی متصل شود؛ اما هنوز نیروی انتظامی اقدام اجرایی برای این کار انجام نداده است.

 

وی افزود: اگر بخواهیم سیستم یکپارچه معاینه فنی را در کشور با هدف کاهش آلودگی هوا پیاده کنیم لازم است اقداماتی توسط برخی دستگاه‌ها انجام شود که یکی از این دستگاه ها پلیس راهنمایی و رانندگی است که باید در بانک های اطلاعاتی خود تغییراتی انجام دهد و اطلاعات جدیدی را وارد کند، در حقیقت اگر پلیس سیستم‌های خود را به نرم افزارها و سخت افزارهای وزارت کشور در بحث معاینه فنی متصل نکند هیچ کدام از اقدامات نتیجه نخواهد داد.

 

 

ارائه لایحه اصلاح معافیت معاینه فنی خودروهای صفر به مجلس

 

همدانی با انتقاد از معافیت پنج ساله معاینه فنی خودروهای صفر گفت: در هیچ کشوری معافیت معاینه فنی پنج سال نیست؛ حتی در کشورهایی که شرکت های فناوری تولید خودرو حضور دارند مانند ژاپن و آلمان این معافیت تنها برای سه سال است. برهمین اساس هیأت وزیران لایحه ای برای مجلس ارسال کرده است که در قالب اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا معافیت معاینه فنی خودروهای صفر حداکثر سه سال در نظر گرفته خواهد شد.

 

وی ادامه داد: درحالی که استانداردهای تولید خودرو در کشورمان هم طراز سایر کشورها نیست، اما نسبت به آنها دو سال معافیت بیشتر داریم. این پنج سال بدون هیچگونه کار کارشناسی بوده که این موضوع حاکی از لزوم نیاز برای تغییر در قانون تخلفات رانندگی را نمایان می کند.

 

یدی همدانی درباره وضعیت موتورسیکلت ها در طرح محدوده کاهش آلودگی هوا نیز گفت: در کشورمان موتورسیکلت ها مشکلات زیادی دارند، به طوری که بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی بیش از۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها به صورت فیزیکی به ثبت رسیده و به نام کارخانه تولیدکننده است که اعمال قانون برای آنها را با معضل مواجه می کند و راکبان متخلف موتورسیکلت اعمال قانون نمی شوند، مادامی که این مسئله وجود دارد در مورد آنها تصمیم جدی نمی توان گرفت.

 

وی با اشاره به آمار ۲۵ درصدی مرگ و میر تصادفات ناشی از موتورسواران و سهم ۲۵ درصدی آلودگی هوا متعلق به موتورسیکلت‌ها گفت: اگر مشکل موتورسیکلت‌ها حل شود نقش موثری در آلودگی هوا دارد که باید در گام نخست اصلاح مشخصات مالکین موتورسیکلت ها و نحوه اعمال قانون آنها توسط پلیس راهور انجام شود.

 

وی تاکید کرد: درحال حاضر ۹۵ درصد موتورسیکلت‌های کشور کاربراتوری هستند که نقش موثری در آلودگی هوا دارند برهمین اساس باید سازندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت کیفیت موتورسیکلت‌ها را ارتقاء دهند. به این ترتیب ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در شهر دشوار شده است.

 

 

تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری به محدوده طرح LEZ می‌شود

 

 

همدانی ادامه داد: در طرح LEZ برای موتورسیکلت‌ها تمهیداتی دیده شده بود که تردد موتورسیکلت های کاربراتوری به محدوده کاهش آلودگی هوا ممنوع باشد ولی اجرای این موضوع نیازمند اجرای مقدمات توسط پلیس راهنمایی و رانندگی است که بانک های اطلاعاتی آنها تغییراتی داشته باشد و اطلاعاتی افزوده شود تا براساس آن طرح اجرا شود. خوشبختانه شهرداری تهران مقدمات سخت افزاری را فراهم کرده است. اما مهم ترین مشکل هماهنگی بانک اطلاعاتی است.

 

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پاسخ به این سوال که " آیا انتقادی که به اجرای LEZ می شود مبنی بر این که این طرح تفکر پول بیشتر، امکانات بیشتر و برخورداری بیشتر را به ذهن متبادر می کند؟" گفت: چنین فکری کاملا نادرست است. وقتی آمار بیماری ها به ویژه سرطان و مرگ و میر ناشی از آن را مشاهده می کنیم به وضوح ردپای آلودگی هوا را مشاهده می کنیم. افرادی که از خودروهای فرسوده آلاینده استفاده می کنند، بسیاری از افراد جامعه را در معرض این آسیب ها قرار می دهند.

 

وی افزود: در اجرای چنین طرح هایی سعی می شود افراد ترغیب شوند خودروهای فرسوده را نوسازی کنند و یا حداقل این خودروها از شهرهای بزرگ خارج شوند و در شهرهای دیگر استفاده شوند چرا که کلانشهرهایی مانند تهران به حالت اشباع رسیده است و آلودگی هوا بحرانی شده است بر همین اساس باید از تمامی راهکارها استفاده کرد تا به تدریج وضعیت هوا بهبود یابد.

 

وی تاکید کرد: بحث اصلی در اجرای چنین طرح هایی هماهنگی میان دستگاه های محتلف و اطلاع رسانی مناسب است. شهروندان باید بدانند زندگی در شهر قواعدی دارد و برای بهبود شرایط شهروندان باید با چنین طرح هایی همراه شوند تا بتوانیم مانند بسیاری از کشورها روزهای پاک را تجربه کنیم و از هوای پاک لذت ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا