اجتماعی و فرهنگی

کاهش ۳۷درصدی هزینه‌های دارویی بیماران با اجرای طرح تحول سلامت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر خیرالله غلامیبا بیان اینکه هزینه‌های پرداختی دارو نسبت به دو سال گذشته درصد چشمگیری کاهش یافته است، گفت: داخلی شدن تولید برخی داروها از جمله عواملی است که دسترسی را برای جامعه آسان‌تر کرده است.

 

وی افزود: بیمه‌ها به کمک هزینه‌ای که از طرف سازمان غذا و دارو به آنها تزریق می شود، بخشی از هزینه بیش از ۱۵۰ قلم دارو را که بیشتر آن ها داروهای ضد سرطان است، متقبل شده اند و این کار موجب آرامش در بازار دارویی کشور شده است.

 

غلامی درباره کمبودهای دارویی نیز تاکید کرد: رفع کمبودهای دارویی روندی ثابت ندارد، بلکه با جایگزینی برخی داروها و رفع کمبود آن، داروهای دیگر با کمبود مواجه می‌شوند و این روند امری عادی در تمام دنیا است.

 

رئیس انجمن داروسازی بالینی در خصوص اهمیت طرح تحول نظام سلامت در کاهش هزینه‌های پرداختی داروها، تصریح کرد: قبل از طرح تحول بیش از ۵۲ درصد هزینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی را مردم پرداخت می‌کردند که این رقم در حال حاضر به ۱۰ تا ۱۲ درصد و در مورد داروهایی که بیمه نیستند نیز به ۱۵ درصد رسیده است.

 

غلامی خاطر نشان کرد: کاهش ۳۵ تا ۳۷ درصدی هزینه های دارویی برای مردم و همچنین به دلیل اینکه دیگر مجبور نیستند برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان بروند، سبب اهمیت یافتن داروخانه‌های بیمارستانی و پررنگ شدن نقش و جایگاه داروساز در نظام سلامت شده است.

 

سرپرست داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان یادآور شد: راهکارهای وزارت بهداشت در جهت جبران کمبودهای دارویی و کاهش هزینه‌های پرداختی، راهکارهای اساسی است که امید است در سال‌های آینده شاهد افزایش رفع کمبودهای باقی مانده باشیم، اما جای نگرانی نیست چراکه کمبود تعدادی دارو در تمام کشورهای دنیا امری عادی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا