سیاسی

جمهوری اسلامی منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی نشاند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (۲۴ تیر ۹۴)، گفت: لازم می‌دانم از زحمات مجدانه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی و اعضا تیم مذاکره‌کننده قدردانی کنم که در این مدت نزدیک به ۲ سال مذاکره در مقابل ۱+۵ مذاکرات سختی را به پیش بردند که می‌تواند در نوع خود کم‌نظیر باشد.

وی افزود: در یک نگاه کلان اگر به تاریخ رفتار خشن و همراه با فشار شورای امنیت در ساماندهی تحریم‌ها نسبت به کشورهای مختلف نظری افکنده شود این دریافت حاصل می‌شود که کشورهای تحت فشار تحریم‌ها غالبا از بستر زمان با دقت و به موقع استفاده نکرده‌اند لذا یا دچار وادادگی تاسف‌بار شدند و یا حربه به دست حریفات زورگو دادند که در لباس دفاع از ساختار سازمان ملل دست به خشونت بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اما تجربه نظام جمهوری اسلامی نشانگر هوشمندی در دیپلماسی بود که توانست منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی بنشاند و حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح‌آمیز هسته‌ای بومی خود کند و این دستاورد گرانقدری در تاریخ اینگونه مناقشات خواهد بود.

لاریجانی اظهار داشت: این توفیق دیپلماتیک در چند رکن اصلی استوار است و اگر این دستاورد یک پیروزی است که هست از آن خداوند است که بار دیگر خداوند ملت ایران را پیروز ساخت، هدایت‌های ارزشمند رهبر معظم انقلاب که با تشخیص به موقع صحنه و ایجاد ضمیمه آرایش حل و فصل موضوع و ارشادات مستمر هم حرکت ایجابی دیپلماتیک کشور را حمایت و هدایت کرد و هم در بزنگاه‌ها به طرف مقابل هشدار لازم را داد که از زیاده‌خواهی دست بردارد.

وی افزود: رهبری فرزانه انقلاب هم در تاسیس دانش هسته‌ای صلح‌آمیز نقش یکه داشت و هم در ایجاد فضای استقامت و ایستادگی در زمان خود که لازم و ضروری بود و هم در حل و فصل موضوع در این مرحله که مسیر مذاکرات با تدبیر داهیانه ایشان سامان یافت، که نمونه دیگری از پیروی سخن گهربار امام راحل است که فرمود: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند و ما صمیمانه به خاطر رهنمودها و هدایت‌های ارزشمند رهبر عزیز در بیش از دو دهه فعالیت هسته‌ای کشور از ایشان سپاسگزاری می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایستادگی و بردباری ملت در طول بیش از یک دهه و تشویق مسئولین به حفظ دستاوردهای ملی کشور در زمینه دانش هسته‌ای پشتوانه عظیمی بود که امروز در این توافق باید در مقابل این هوشمندی ملت سر تعظیم فرود آورد، تاثیر این قدرت ایستادگی ملت به حدی بود که یکی از مسئولین ۱+۵ پس از توافق اخیر اذعان داشت در مقابل ایران نمی‌توانستیم ساختار تحریم را حفظ کنیم.

لاریجانی اضافه کرد: باید قدر این صلابت ملت را که همراه با دعای خیر آنان بود دانست و قدرشناسی واقعی از این ظرفیت ملت به تلاش مجاهدانه در رفع مشکلات اقتصادی آنان است که باید اولویت نخست کار دولت و مجلس قرار گیرد و میدان جدید حرکت کشور را میدان مسابقه در توسعه برای تولید و کار و تلاش سازیم تا معضل بیکاری و تورم علاج شود.

وی افزود: تلاش مخلصانه دانشمندان هسته‌ای کشور به ویژه شهدای بلند مقدار هسته‌ای و صد البته نقش همه شهدای بزرگوار انقلاب که تلاش مجاهدانه آنان و روح منزه آن عزیزان انرژی قدرتمند در حقانیت و تحقق این دستاورد ملی بود و با خلوص نیت به ارواح مطهر آنان درود می‌فرستیم و از زحمات بی‌شائبه و ارزشمند آنان سپاسگزاری می‌کنیم.همچنین از تلاش‌های همه دولت‌ها و مسئولان هسته‌ای گذشته کشور قدردانی می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: در سطح کلی توافق همه این تلاش‌ها منجر به نتیجه‌ای شد که کشورهای قدرتمند هیچگاه حاضر به پذیرش آن نبودند و در قطعنامه‌های مختلف و اظهارات سیاسی آنان همیشه تعلیق تمامی بخش‌های هسته‌ای ایران ذکر می‌شد اما امروز مجبور شدند همگی نه تنها فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شامل غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و آب سنگین را بپذیرند که همکاری در توسعه آن را نیز در توافق ذکر کردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: گرچه برای مدتی محدودیت‌هایی در توافق آمده است اما در ازای آن همه تحریم‌های اقتصادی را لغو می‌کنند و این معنا هم در مقدمه توافق و هم در بخش رفع تحریم‌ها با دقت کافی آورده شده است که آمده این برجام موجب لغو جامعه کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد شد.

وی افزود: اینکه برخی از مسئولین کشورهای ۱+۵ پس از توافق ادعا کردند لغو تحریم‌ها تدریجی است احتمالا آرزوهای خود را بیان کردند چون متن توافق این امر را نشان نمی‌دهد و یا مقصودشان تحریم‌های بخش اشاعه‌ای است که نزد نظام جمهوری اسلامی و مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدا تمرکزی بر این امر نبود چرا که ما در کسب این دانش هسته‌ای متکی به دیگران نبودیم و شاید شگرد اینگونه گردگویی برای مقابله با مشکلات درونی آنها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شعف و سرور دوستان ما در منطقه که در پیام‌های خود پس از توافق ظهور داشت و خشم و غضب مسئولان رژیم صهیونیستی که اختیار از کف داده‌اند نشانگر این معناست که این توافق توانست شروران منطقه را در انزوا قرار دهد همانگونه که میدان جدیدی برای همکاری کشورهای اسلامی و منطقه با جمهوری اسلامی باز کرد.

لاریجانی اضافه کرد: توصیه ما به همه همسایگان و کشورهای منطقه بهره جستن از این ظرفیت سازنده است که می‌تواند بستر ارزشمندی برای ایجاد امنیت پایدار متکی بر اراده ملت‌ها در منطقه باشد و همین جا لازم می‌دانم از تلاش‌ها و ابتکار عمل جناب سلطان قابوس تشکر کنم و ما هیچگاه نقش‌آفرینی مثبت و سازنده دوستان خود را در منطقه فراموش نمی‌کنیم.

وی افزود: مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی با آنچه در کنگره آمریکا در موضوع توافق صورت گرفت به خوبی روحیه مسئولیت‌پذیری در سطح ملی و هوشمندی در بهره‌ جستن از زمان در حل و فصل یک موضوع مهم را نشان می‌دهد که کنگره آمریکا مصوبه خود را دستاویز مناقشات داخلی خود قرار داد اما مجلس شورای اسلامی با مصوبه خود چارچوب حرکت رو به جلو را مدون ساخت و لازم می‌دانم از همت ارزشمند و به موقع نمایندگان مجلس سپاسگزاری کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تبعاً این توافق که متن اصلی آن و چه ضمائم آن از اجزا و ریزه‌کاری‌های فنی و حقوقی برخوردار است که باید در این مرحله با دقت لازم مورد بررسی قرار گیرد، نمایندگان ملت مسیر گام قبلی با همان نگاه ملی و مثبت و سازنده به این امر خواهند پرداخت و به زودی با حضور وزیر امور خارجه هم در جریان کلیت مذاکرات و هم متن اصلی قرار خواهیم گرفت.

لاریجانی خاطر نشان کرد: توصیه من به نمایندگان این است که ما در مرحله بررسی محتوای حقوقی و فنی توافق نظیر تدوین قانون اخیر با تأنی و کارشناسی در متن گام به پیش برداریم و نه اظهارات سیاسی دیگران که هر یک منشأ یا منشأ‌های خاص دارد و نه قطعات غیر پیوسته که گاهی در رسانه‌ها منعکس می‌شود تا آنچه مصلحت ملت عزیز است محقق شود.

وی در پایان پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر را به نمایندگان و آحاد ملت تبریک گفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا