شورای شهر

گزارش جلسه یکصد و شصت و نهم شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در یکصد و شصت و نهمین جلسه شورا با اشاره به طرح  قانون استخدامی شهرداری های در مجلس گفت: این طرح بر خلاف ظاهر و عنوان خود تنها موجب به بند کشیدن و دولتی کردن شهرداری ها،  کاستن از اختیارات شورا ها و گسترش و تثبیت سازمان شهرداری ها و دهیاری ها است و می تواند یک خطر بالقوه برای مردم سالاریی که مد نظر امام و انقلاب بوده است، باشد.

 

وی ادامه داد: بر اساس این طرح سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در تمام استان ها و شهرها به عنوان متولی شهرداری ها سازمان خود را گسترش خواهد داد حال آنکه در چنین شرایطی که کشور با کمبود نقدینگی و تامین اعتبار مواجه است ،چگونه می خواهند هزینه های این اقدام را تامین کنند واین جای سوال دارد. 

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح جز انکه شهرداری ها را به زیر نفوذ سازمان شهرداری ها در آورد عایدی دیگری نخواهد داشت و خواهش ما از نمایندگان محترم مجلس این است که به این طرح رای ندهند.

 

چمران افزود: قاعدتا رای دادن نمایندگان به این طرح  نقطه منفی و تاریکی در ذهن شورا ها و مردم در آخرین روزهای نمایندگیشان باقی خواهد گذاشت که قطعا در انتخابات آینده نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

چمران خاطر نشان کرد: به طور حتم شوراها و شهرداری های افتخار انقلاب، ملت و کشور ما است ولی شورا و شهرداریی   که واقعا بتوانند کار کنند نه آنکه دولتی باشد .

 

وی ادامه داد: در اصل هم این اقدام به ضرر دولت است ، چرا که با اجرای این طرح ما با یک دوگانگی و تناقض بزرگ روبرو خواهیم شد . در جایی عده ای این تفکر را مطرح می کنند که بیاییم دولت را کوچک و چابک سازی کنیم و وظایف را برون سپاری کنیم و در چنین شرایطی گروهی پشیمان می شوند ،ولی باید بدانند چرخ زمان به عقب باز نمی گردد و استبداد های صغیر هیچ گاه کبیر نخواهند شد.

 

چمران تصریح کرد: مبدعان این طرح بدانند اگر هم روزی این طرح تصویب شود که امیدواریم با بینش و روشن بینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب نشود ، مدت زیادی باقی نخواد ماند و چند صباحی بیشتر نخواهد پایید و دوام نمی آورد.

  

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: این سخنان بسیار ارزشمند و قابل بهره برداری برای همه ما و ملت ایران و روشنگر در زمینه های بسیاری است که بایستی از این اقدام رهبری تشکر کنیم.

 

چمران افزود: همچنین بایستی از ملت عزیز و شریفمان و به ویژه مردم حماسه ساز تهران تشکر کنیم که با زبان روزه و در  شرایط هوایی گرم حماسه دیگر آفریدند و چشم جهانیان را به این نقطه خیره کردند.

 به ملت و مردم بایستی افتخار کنیم که با این قدرت و صلابت در برابر دشمنان به ویژه  رژیم اشغالگر صهیونیستی به صحنه آمدن و تا زمانی که به حبل الله متین متصل هستند زنده اند و پیروزیهای بزرگی به ویژه در صحنه بین المللی کسب خواهند کرد.

 

وی با اشاره ای دوباره به سخنان رهبری تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، " نشاط جوانان در این است که بعد از روزه داشتن و برنامه شب قدر در راهپیمایی روز قدس  با آن شور و هیجان شرکت می کنند و این نشاط واقعی است" .

 

چمران در بخش پایانی سخنان خود به تورق تاریخی ایام هفته نیز پرداخت و گفت: امروز مصادف با هجوم ناجوانمردانه پهلوی به مسجد گوهر شاد است . کشتار مردم معترض به کشف حجاب توسط رضا خان پهلوی در این روز اتفاق اتفاد و همه ما این روز را به یاد داریم و شهدای آن را گرامی می داریم. به پاس خون شهدا در آن روز ۲۱ تیر ماه روز عفاف و حجاب نام گذاری شد و ما نیز این مهم را پاس می داریم.

 

چمران همچنینی یاد آور شد :  فردا ۲۲ تیر ماه نیز یاداور  سالرزو عملیات رمضان است ، عملیاتی که با سنگر های مثلثی که دشمن به وجود آورده بود خاطره نگاری می شود. شهدای آن روز را گرامی می داریم و ان شاءالله که روح بلند شهدا با سرور شهیدان محشور باشد.

 

 

استماع پاسخ شهرداری به تفریغ بودجه سال ۹۲

علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اعلام این خبر که تفریغ بودجه ۹۳ شهرداری نیز به زودی ارئه خواهد شد گفت: تفریغ بودجه بحث حسابرسی بودجه با عملکرد است نه صورت های مالی. 

در تفریغ بودجه ۹۲ نشان می دهد که مقدار مصرف بودجه شهرداری در آن سال بالاتر از بودجه مصوب بوده است که شورا در این زمینه باید تصمیم گیری کند.

وی تاکید کرد: اعضا شورا باید بر این نکته دقت داشته باشند که حسابرسی ، تفریغ بودجه و تلفیق برای بودجه شهرداری است. بودجه سازمانها و شرکتها در تفریغ بودجه لحاظ خواهد شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تاکید بر اینکه شورا با استماع نتیجه گزارش شهرداری از تفریغ بودجه سعی در رفع ایرادات ندارد اظهار داشت: این گزارش عینا" به شهرداری عودت داده میشود و شهردار تهران نیز آن را به مراجع ذی صلاح رسیدگی از جمله وزارت کشور و سازمان بازرسی کل کشور  ارسال خواهد کرد.

بابک دلفانی مدیر کل امور مالی و اموال شهرداری تهران در جریان ارائه پاسخ های شهرداری به بندهای بررسی شده تفریغ بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران اظهار داشت: حسابرس شورا در جریان بررسی تفریغ بودجه سال ۹۲ شهرداری به ۱۱ بند ایراد گرفته است که برخی از این ایرادات به تحلیل ها و دیر کرد ارائه گزارش های شهرداری بر می گردد. 

وی در خصوص بند اول این گزارش که اشاره به تخصیص اعتباری مازاد بر اعتبار مصوب برای اجرای پروژه شهر آفتاب دارد بیان داشت: اختلاف بین درآمد و هزینه در بودجه مصوب به مبلغ ۱۳۰۰میلیارد ریال مربوط پروژه شهر آفتاب موضوع بند ۸ تبصره ۳۸ بودجه است که اواسط سال مورد نظر با توجه به مازاد درآمد این مبلغ به پروژه شهر آفتاب اختصاص داده شد. 

محمد سالاری در جریان استماع این گزارش با اعتراض مبنی بر اینکه این گزارش (تفریغ) باید بعد از انجام حسابرسی سال ۹۲ صورت بگیرد تا اعضا شورا بدانند که شهرداری در چه بندهایی مطابق با بودجه مصوب عمل کرده است.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با این توضیح که تفریغ بودجه تنها برای تطابق و ایجاد توازن بین بودجه مصوب شورا با بودجه عملکردی شهرداری تهیه می شود گفت: تفریغ بودجه بلافاصله بعد از تصویب بودجه در شورا از سوی شهرداری تهیه شده و تا پایان اردیبهشت ماه فرصت ارائه آن به شورا تعیین شده است. اما حسابرسی فرایندی است که باید بعد از عملیاتی شدن بودجه انجام شده که معمولا در پایان هر سال از سوی حسابرس معتمد به صحن شورا ارائه می شود.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز خاطر نشان کرد: بررسی تاریخ ارسال مدارک مربوط به تفریغ بودجه نشان می دهد که شورا در خصوص زمان ارائه آن در دستور جلسه کوتاهی کرده است.

وی افزود: نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که پروژه شهر آفتاب بنا بر ضرورت کاهش ترافیک محور های اطراف نمایشگاه بین المللی تهران استارت زده شد بنابراین تمام شدن به موقع آن نیز می تواند توجیهی برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه باشد.

محمد باقر قالیباف – شهردار تهران که در جلسه امروز شورا حضور داشت در خصوص تخصیص اعتباری معادل ۱۳۰ میلیارد تومان از بودجه مازاد در آمد سال ۹۲ برای پروژه شهر آفتاب اظهار داشت: اختصاص بودجه برای این پروژه در صورت مازاد درآمد بر اساس مصوبه شورای دوره سوم بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: در دوره چهارم نیز در پی بازدید های اعضا از ابن پروژه در بودجه سال ۹۳ مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

شهردار تهران تصریح کرد: کمیسیون تخصیص شهرداری بر اساس مصوبه شورا این تخصیص ها را در نظر میگیرد.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز اظهار داشت: شهر آفتاب یک داستان ۱۰ – 15 ساله ایی دارد و نظر افکار عمومی نیز عقب ماندگی در اجرای پروژه مطرح است. مستندات ارائه شده نیز نشان می دهد این اعتبارات تخصیص یافته قانونی بوده است. و اگر هم مغایرت هایی مطرح باشد به مراجع ذی صلاح ارجاع خواهد شد.

به اعتقاد وی آنچه که مورد تجدید نظر باید قرار بگیرد ماهیت کمیته تخصیص است. 

رییس کمیسیون عمران شورا در این خصوص یادآور شد: شورا به این اعتقاد رسیده است که رفتار بودجه ایی باید بر اساس برنامه های مصوب باشد. اما وقتی اجازه می دهیم کمیته تخصیص در تامین منابع و اعتبارات دخل و تصرف داشته باشد دیگر انتظار رفتار برنامه یی را نباید داشته باشیم.

دنیامالی افزود: در یک زمانی به شهرداری تکلیف کردیم که کمیته تخصیص ایجاد کند و در جایی صحبت از عملکرد برنامه ایی داریم. این دوگانگی باعث بروز این اختلاف سلیقه می شود که باید برای ان چاره ایی بایندیشیم.

وی در ادامه از هیات ریسه شورا خواست تا نسبت به درآمد های پایدار شهرداری که در خزانه دولت انباشت شده است تدابیری را اتخاذ کند.

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز در ادامه این مباحث گفت: ما می خواهیم با استماع و تایید گزارش تفریغ بودجه چه چیزی را اعلام کنیم در حالی که صورت های مالی سال ۹۲ به دست ما نرسیده است.

وی در ادامه به تخصیص نیافتن برخی اعتبارات بودجه ای بخش حمل و نقل در سال ۹۲ اشاره داشت و افزود: در بودجه حمل و نقل و ترافیک پروژه هایی اعم از عمرانی ، منطقه ایی و اتوبوسرانی ، مترو و ایجاد ایستگاه اتوبوس و خرید اتوبوس سبز و … دیده شده بود. الان در این گزارش مشخص نیست که چه بخش هایی از بودجه مصوب جابجا شده است.

سرخو در ادامه خطاب به عملکرد خوب شهردار تهران در خصوص اقداماتی در حوزه حمل و نقل و ترافیک در ۶ ماهه اول سال ۹۳ از وی خواست تا شخصا در این زمینه نظارت داشته باشد چراکه به اعتقاد وی بدنه شهرداری نسبت به این اولویت ها کم توجه ترند.

در ادامه جلسه مابقی بند های مورد نظر حسابرس در تفریغ بودجه سال ۹۲ و پاسخ های شهرداری در این زمینه از سوی مدیر کل امور مالی و اموال شهرداری تهران قرائت شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در جمع بندی این موضوع اظهار داشت: اعضا شورا هم می توانند این موارد را تایید کرده و گزارش استماع شده را به شهرداری عودت دهند تا به مراجع ذی صلاح بازرسی ارائه شود و یا اینکه شهرداری بر اساس توصیه ها و اظهارات اعضا موارد بحث شده را اصلاح کرده و سپس به مراجع قانونی ارسال کند.

در پایان پس از بحث و بررسی اعضای شورای شهر، ماده واحده ایی به تصویب رسید که بر اساس آن ،شهرداری تهران موظف شد ،گزارش حسابرس منتخب شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بررسی تفریغ بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران را که جزء لاینفک این مصوبه و ممهور به مهر شورای اسلامی شهر تهران است را به عنوان سند تفریغ بودجه شهرداری تهران لحاظ کند و تصمیمات لازم به منظور اصلاح ساختار و سیستم های مالی و اجرایی مربوطه و رفع مغایرت ها و پی گیری علل احتمالی انحرافات بودجه ای و مالی و بر اساس گزارش مذبور پیش بینی و اقدامات لازم را معمول نماید و برای مراجع ذی صلاح ارسال نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا