شورای شهر

گزارش کامل یکصد و شصت و پنجم جلسه شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین و به نقل از وب‌سایت شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران در ابتدای یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورا با اشاره به وقایع تاریخی هفته نخست تیر ماه گفت: روز گذشته سالگشت وفات حضرت خدیجه ، شخصیت بزرگ و وفادار اسلام بود. یار بسیار نزدیک و همسر گرامی پیامبر که همه دارای خود را در راه اسلام فدا نمود.

وی ادامه داد: همچنین سالگشت ترور نافرجام و ناجوانمردانه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۰ بود.

چمران در ادامه افزود:  امروز ۷ تیر ماه سالروز شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران حضرت امام می باشد ، شهدایی که در این ترور ناجوانمردانه به خاک و خون کشیده شدند. شهادت مظلومانه این عزیزان را به پیشگاه مسلمین و ملت بزرگوار ایران اسلامی تبریک و تسلیت می گوییم.

وی تصریح کرد: امروز همچنین سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر سردشت در سال ۱۳۶۶ می باشد که یاد آور جنایات فجیع صدام و عمال او ست.

چمران با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا اشاره کرد و گفت: رهبری در این دیدار شهدا و خون آنان را نقطه مقابل نا امیدی بیان کردند . ملت ایران مدیون شهدا و خانواده های آنان هستند .

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در این جلسه با اشاره به حضور وزیر اطلاعات گفت : ما خدا را شاکریم که امروز در سایه امنیت و اقتدار زندگی می کنیم و بدون شک این امنیت و اقتدار در سایه الطاف الهی و ایثار گری سربازان گمنام امام زمان سبب شده است.

 

امنیت کشور حاصل مجاهدت های خاموش کارگزارن وزارت اطلاعات است/ ایجاد امنیت توام با آرامش و شادابی لازمه یک جامعه مترقی است

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: مادامی که وحدت و انسجام ملی در کشور وجود داشته باشند هیچ گزندی از تهدیدات دشمن به ما نخواهد رسید.

یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورا در حالی آغاز شد که  سید محمد علوی وزیر اطلاعات در این جلسه حضور داشت. در ابتدای این جلسه علوی اقدامات و وظایف وزارت خانه اطلاعات را به استماع اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسانید.

وزیر اطلاعات در خلال سخنان خود گفت: اگر بخواهیم رویکرد های این وزارت خانه را دسته بندی کنیم می توانیم به نمواردی از قبیل مسائل داخلی ، خارجی، جریان های سیاسی ، مبارزه تهدیدات خارجی و … اشاره کنیم.

سید محمد علوی افزود: در زمینه مسائل داخلی باید گفت کار وزارت اطلاعات ایجاد امنیت همراه با آرامش و شادابی و سرور است. نگاه اسلام نیز بر همین مبنا استوار می باشد. از اینرو امنیتی که برای آحاد جامعه و برای مردم باید به بار بیاید باید همراه با شادابی و نشاط و نشاندن لبخند رضایت بر لبان آنان باشد که اگر غیر از این انجام گیرد امنیت برکات خود را نشان نمی دهد.

وی ادامه داد: ایجاد امنیت توام با شادی و نشاط شرایط را برای نوآوری و ابداع و رشد و ترقی فراهم می کند از اینرو یکی از رویکرد های وزارت اطلاعات ایجاد امنیت در سایه آرامش برای مردم می باشد. از اینرو باید گفت هدف ما  در ارتباط با توده های مردم ایجاد امنیت همراه با شادابی و نشاط است.

 

 علوی در ادامه به موضوع صیانت از مدیران و مسئولان اشاره کرد و گفت:   یکی دیگر از وظایف وزارت خانه اطلاعات صیانت از مسئولان و مدیرانی است که امور جامعه را سامان می بخشند. همگان می دانیم همواره پیرامون این اشخاص سخنان زیادی گفته می شود و مسئولیت وزارت اطلاعات این است که صحت و سقم این گفته ها را مشخص کند.

وی اظهار داشت:هر جا که مجالی برای خدمتگزاری باشد احتمال لغزش نیز وجود دارد و سیاست وزارت اطلاعات هم این است که دست این افراد را قبل از آنکه به زمین بخورند بگیرد چرا که یک مدیر و آبروی او سرمایه یک جامعه است.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: این در شرایطی است که در دین مبین اسلام دفاع از آبروی مومن بسیار مورد تاکید قرار گرفته و پاداشی بس عظیم برای آن در نظر گرفته شده است. از اینرو وزارت اطلاعات حفظ آبروی انسان ها به صورت عمومی و نیز مدیران جامعه به  عنوان خواص را برای خود یک وظیفه می داند. این در حالی است که این وزارت خانه به هیچ عنوان به خود اجازه ورود به مسائل شخصی افراد را نمی دهد. وزارت اطلاعات به صرف یک گزارش قضاوت نمی کند و تنها زمانی می توانیم قضاوت کنیم که حجت شرعی داشته باشیم.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تعیین صلاحیت های نامزد های انتاخاباتی اشاره کرد و  اظهار داشت: دستگاه وزارت اطلاعات وابسته به هیچ جریان سیاسی  نیست بلکه تنها یک نهاد حاکمیتی و در اختیار کلیت نظام است. از اینرو اساس کار خود را در تعیین صلاحیت های نامزد های انتخاباتی در اختیار یک شورای تعیین صلاحیت قرار داده ایم. تعیین صلاحیت یک تیغ دو دم است چرا که از یک طرف منفعت عمومی و از جهت دیگر موضوع حیثیت و جایگاه افراد در ان مطرح است. بنابراین این وزارت خانه نه مسامحه ای در این زمینه با افراد دارد تا مبادا مسئولیت به دست نا اهلان بیافتد و نه اینکه آبروی افراد را به خطر می اندازد.

وزیر اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: وزارت اطلاعات کارنامه ای پر باری دارد که در سایه مجاهدت خاموش و اقدامات ناملموس و تحسین برانگیز کارگزاران آن به دست آمده است. بی شک امنیت و آرامش امروز کشور ما در این منطقه آشوب زده حاصل همین مجاهدت های خاموش است.

وی گفت: همه می دانیم که اینگونه نیست که کسی نخواهد به امنیت ایران دست درازی کند اما قدرت و اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی در سایه همین مجاهدت خاموش است که اجازه چنین دست درازی هایی نمی دهد. جمهوری اسلامی عرصه جولان جریان های بی هویت نیست .

علوی تصریح کرد: تهدید جدی زمانی است که وحدت و انسجام ملی آسیب ببیند، هر جا که تفرقه و تعارضات شعله ور شود از همان جا لانه دشمن شکل می گیرد . مادامی  که جریان های سیاسی با حفظ وحدت ملی حواشی امنیتی نداشته باشند و نیز عناصر مذهبی به مقدسات دیگران توهین نکنند هیچ آسیبی نخواهیم دید. اگر اختلافات درونی وجود داشته باشد دشمن ضعیف هم می تواند به ما ضربه بزند.

وی افزود:  وقتی برادران اهخل سنت مانند همه شهروندان احساس آرامش کنند ، وقتی علمای اهل سنت شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را یک وظیفه شرعی می دانند یعنی به نقطه ای رسیده ایم که انسجام ملی شکل گرفته و باید توان خود را در تحکیم آن به کار بندیم.

وزیر اطلاعات همچنین از اقدامات فرهنگی این وزارت خانه سخن به میان آورد و گفت: در راستای ارتقای سطح آگاهی آحاد جامعه فعالیت های فرهنگی وسیعی ترتیب داده ایم که ساخت فیلم و سریال از این قبیل است . همچنین استفاده از ظرفیت های هنری برای آگاهی های جامعه  نیز در این راستا بوده است.

علوی با اشاره به اهمیت این وزارتخانه برای امنیت  اقتصادی گفت: بخش امنیت اقتصادی یکی دیگر از رویکرد های وزارت اطلاعات است چرا که کما معتقدیم علاوه بر مبارزه با مفاسد اقتصادی باید امنیت اقتصادی را نیز ایجاد کرد، وزارت اطلاعات مدافع جدی سرمایه گذاری و تولید ملی است.

 علوی در بخش دوم سخنان خود پاسخگوی سوالات و نقطه نظرات  اعضای شورای بود.

وی در این بخش گفت: وزارت اطلاعات یک سری وظایف ذاتی دارد که پرداختن به مسائل جانبی ما از عمل به وظایف ذاتی باز می دارد.

وی ادامه داد: مسائل و موضوعات مختلف بالطبع متولیان خاص خود را دارند و نباید هر امری را امنیتی کنیم. این در حالی است که وزارت اطلاعات تنها وظیفه اطلاع رسانی به حوزه عمل مربوطه را دارد. یعنی اگر کتابی خلاف موازین نظام جمهوری اسلامی در یک انتشاراتی چاپ می شود وزارت اطلاعات تنها این امر را به وزارت ارشاد اطلاع رسانی می کند و این وزارت ارشاد است که متولی تصمیم گیری می باشد.

وی با اشاره به موضوع بوستان یاس و آزاد سازی آن اظهار داشت: قبل از فرمایش مقام معظم رهبری وزارت اطلاعات بخشی از این زمین ها را به منابع طبیعی واگذار کرده بود و همین که ایشان فرمودند که باقی این اراضی نیز واگذار شود فورا این اقدام را انجام دادیم. چرا که به این امر معتقدیم که در سازمان فکری حکومت اسلامی مشروعیت هر تصرفی با امام مسلمین یا ولی فقیه می باشد. پس وقتی ایشان (مقام معظم رهبری) در تصرف مکانی ولو در اختیار یک سازمان حکومتی باشد ناراضی باشند حتی نماز خواندن در آن مکان نیز اشکال دارد.

وی همچنین از حضور کارشناسان این وزارت خانه در جلسات کارشناسی شورای اسلامی شهر تهران استقبال کرد و گفت: کارشناسان این وزارت خانه اطلاعات خوبی دارند که می تواند به حل مشکلات و معظلات شهری بیانجامد از اینر آمادگی خود را برای این مهم اعلام می کنیم.

علوی همچنین با اشاره به موضوع زمین خواری  افزود: وزارت اطلاعات در مبارزه با زمین خواری و تصرف منابع طبیعی اقدامات وسیعی انجام داده همچنانکه چندین میلیون هکتار از زمین های منابع طبیعی که تصرف عدوانی شده بود را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کرده ایم.

پس از سخنان مقدماتی وزیر اطلاعات ۱۹ نفر از اعضا سوالات و اظهار نظر های خود را بیان داشته و وزیر اطلاعات نیز به آنها پاسخ داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا