اجتماعی و فرهنگی

مصرف روزانه آب در تهران به اندازه دریاچه چیتگر است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد پرورش با بیان اینکه به طور کلی منابع تامین‌کننده آب تهران شامل منابع سطحی و زیرزمینی است گفت: سهم آب سطحی تهران از سدهای امیرکبیر (کرج)، طالقان، لار، لتیان، ماملو و سهم زیرزمینی نیز از طریق ۴۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود.

وی افزود: تهران دارای شش تصفیه‌خانه است و کیفیت آب تهران از استاندارد ملی ایران (۱۰۵۳) تبعیت می‌کند بنابراین برای پایش لحظه‌ای سلامت و بهداشت آب تهران نیز علاوه به آزمایشگاه مرجع سلامت که گواهی‌نامه بین‌المللی دارد، تعداد ۴۶ آزمایشگاه دیگر در سطح ۱۲ شرکت زیرمجموعه آبفای استان تهران کار نظارت بر سلامت آب تهران را بر عهده دارند و توزیع آب در گستره شهر نیز از طریق شبکه توزیعی به طول ۹۰۰۰ کیلومتر در اختلاف ارتفاع ۸۰۰ متر انجام می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی در خصوص وضعیت مصرف آب گفت: اکنون که در آستانه ورود به فصل تابستان هستیم، میانگین مصرف روزانه آب تهران نزدیک به سه میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب است.

پرورش تاکید کرد: این میزان مصرف را شاید زمانی بتوانیم بهتر درک کنیم که بدانیم حجم کل دریاچه چیتگر حدود سه میلیون متر مکعب است و به عبارت دیگر در حال حاضر در هر شبانه‌روز بیش از حجم این دریاچه در تهران آب مصرف می‌شود.

به گفته وی، علاوه بر این حجم بالا، باید توجه داشته باشیم که در طول فصل تابستان به ازاء هر نیم‌درجه سانتی‌گراد افزایش دما، نزدیک به ۵۰ هزار متر مکعب آب به میزان مصرف آب تهران افزوده می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت:درباره منابع آبی تهران هم باید به این نکته توجه داشت که وضعیت همه سدهای ما در حالت «سر به سر» است؛ به این معنی که به میزان تولید و ذخیره آب پشت سدها ما با حجم مصرف فزاینده روبه‌رو هستیم.

وی افزود: در کناراین موضوع به صورت میانگین ذخایر سدها در مقایسه بلندمدت نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است و میزان آب ذخیره شده در پشت سدها تا پایان بهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱.۳ میلیارد مترمکعب کم‌تر شده و در آستانه تابستان، تنها ۵۴ درصد حجم سدهای کشور از آب پُر شده است.

وی خاطر نشان کرد:سطح آگاهی شهروندان در باره کمبود آب در مقایسه با مقاطع گذشته بسیار بیش‌تر شده است که این موضوع نخستین گام در جلب هم‌راهی آنان است.

وی ادامه داد: گواه این مدعا، مشارکت شهروندان در زمینه صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب در شبکه‌های اجتماعی است. در هر حال، باور دارم گذر از تنش بزرگی مانند کم‌آبی و خشک‌سالی که در صورت بروز آن، عوارض جبران‌ناپذیری بر بخش‌های مختلف حیات جمعه می‌گذارد، تنها از رهگذر مسئولیت‌پذیری شهروندان و هم‌دلی آنان با دستگاه‌ها و متولیان امر جامه عمل به خود می‌پوشاند.

پرورش تاکید کرد:در طول سال‌های اخیر با همراهی شهروندان و به‌کارگیری راهکارهای فرهنگی و فعالیت‌های مهندسی توانسته‌ایم میانگین رشد مصرف آب را که در سال‌های گذشته سه درصد بود را به رقمی بین ۰.۵ تا ۰.۹ درصد برسانیم.
وی افزود:خوشبختانه در حال حاضر ۸۰ درصد از همشهریان در محدوده مناسب الگوی مصرف یعنی ۲۰ مترمکعب و کم‌تر مصرف می‌کنند و بقیه که تعداد ۵۰۰هزار مشترک را شامل می‌شوند، بالای ۲۰ مترمکعب.

وی ادامه داد: امیدواریم با کاهش مصرف آب از سوی مشترکان و صرفه‌جویی ١٠درصدی مشترکانی که زیر ٢٠ متر مکعب مصرف می‌کنند وکاهش مصرف ٢۵درصدی مشترکان بالای ٢٠ متر مکعب و اماکن تجاری‌- اداری بیش از ١۵٠ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کرد که این میزان در گذر از تنش احتمالی کمک چشمگیری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا