شورای شهر

گزارش کامل جلسه یکصد و شصت و یکم شورای شهر تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین و به نقل از مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران در آغاز یکصدو شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تورق تاریخ ایام هفته به سالروز  تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی در ۲۳ خرداد ۵۹ اشاره داشت و در ادامه افزود: در سال ۸۶ نیز مصادف با چنین روزی حادثه بمب گذاری در حرمین شریفین در شهرهای سامره و کاظمین صورت گرفت.

وی افزود: متاسفانه چنین حملاتی از سوی افرادی که داعیه مسلمان بودن دارند و به نام اسلام صورت می‌گیرد که این خود بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به مسلمین وارد می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به برگزاری مراسم وداع با پیکر شهدای غواص که روز سه شنبه  25 خرداد ماه انجام خواهد شد اشاره کرد.

 

علی صابری خواستار شد: تعیین تکلیف حقوقی تفویض اختیار مالی شهردارتهران به شهرداران مناطق از سوی شورا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان معارفه شهرداران تازه منتصب مناطق شهرداری در شورا خواستار بررسی شرایط تفویض اختیار مالی شهردارتهران به شهرداران مناطق از سوی کمیسیون حقوقی و نظارت شورا شد.

علی صابری عضو شورا در جریان معارفه ۸ تن از شهرداران مناطق که به تازگی منتصب شده‌اند خواستار بررسی شرایط تفویض اختیار مالی شهردارتهران به شهرداران مناطق از سوی کمیسیون حقوقی و نظارت شورا شد.

وی در این خصوص اظهار داشت: در قانون در خصوص قائم مقامی شهردارانی که از سوی شهردار تهران منصوب می‌شود مواردی ذکر شده است. اما اینکه این منصب باید از سوی شورا تأیید شود یا خیر هنوز ابهام دارد البته شورا در این زمینه مصوباتی دارد اما ابهامات را برطرف نمی‌کند.

صابری پیشنهاد داد تا کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در تعامل با مجلس شورای اسلامی در این خصوص اقداماتی را انجام دهد.

وی همچنین با طرح این سؤال که آیا تفویض اختیار مالی از طرف شهردار به شهردارن نیاز به اجازه شورا دارد یا خیر؟ خواستار روشن شدن این موضوع و اعلام موضع شورا در این زمینه شد.

 

مهدی چمران در جریان معارفه شهرداران مناطق در شورا اظهار داشت:

طرح جامع و تفصیلی، قانون اساسی شهری شهرداران در مناطق است / سرعت بخشیدن به پاسخ نامه‌های اعضای شورا در موضوعات حیاتی شهر

رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان معارفه شهرداران تازه منصوب در برخی مناطق تهران بر اجرای قانون از سوی شهرادان تاکید کرد و افزود: قانون اساسی شهری شهرداران نیز طرح جامع و تفصیلی مصوب است.

مهدی چمران- رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان معارفه شهرداران تازه منصوب در برخی مناطق تهران بر اجرای قانون از سوی شهرادان تاکید کرد و افزود: قانون اساسی شهری شهرداران نیز طرح جامع و تفصیلی مصوب است.

وی در تشریح انتظارات شورا از شهرداران تازه منصوب در مناطق بر اجرای قانون، تکریم ارباب رجوع، از سوی آن‌ها تاکید کرد.

چمران در ادامه خاطر نشان ساخت: از شهرداران انتظار داریم با هرگونه تخلف به ویژه در حوزه شهرسازی برخورد داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر پاسخ سریع و به موقع شهرداران به نامه‌های شورا تاکید کرد و افزود: انتظار ما از شهرداران این است که نامه‌های اعضای شورا به خصوص مواردی که به موضوعات حیاتی در شهر اشاره دارد در اسرع وقت پاسخ داده شده و رسیدگی شود.

سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز برخورد قاطع با تخلفات ریز و درشتی که در مناطق شهرداری رخ می‌دهد را خواستار شد.

وی پیشنهاد داد تا پیشگیری از بروز تخلفات سیستمی شود.

 

در صورت تصویب نهایی درشورای شهر تهران؛ ورود موتور سیکلت به بازار عودلاجان ممنوع می‌شود

اعضای شورای شهر تهران در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورا یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن بازار عودلاجان نیز به مصوبه "ممنوعیت ورود موتور سیکلت ها به بازارهای مسقف محدوده خیابان ۱۵ خرداد" ملحق شد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در توضیح این طرح گفت: اواخر سال گذشته طرح مزبور از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل مطرح شد، اما با توجه به مشکلات عدیده ای که تردد موتور سیکلت ها در محدوده بازار عودلاجان به وجود می‌آورند الحاق این بازار به طرح مذکور نیز پیشنهاد شد.

سالاری ادامه داد: در ماده واحده این طرح آمده است که به منظور حفظ امنیت کسبه در محدوده بازار مرکزی شهر تهران طرح ممنوعیت ورود موتور سیکلت ها در ساعات کاری به محدوده‌ی تعیین شده و پیاده راه‌های منتهی به بازار ارائه می‌شود.

وی افزود: این محدوده از شمال به خیابان ۱۵ خرداد، از شرق به خیابان مصطفی خمینی، از غرب به خیابان خیام واز جنوب به خیابان مولوی محصور می‌شود.

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا، گفت در پیشنهاد ارائه شده بازار عود لاجان نیز به این محدوده‌ها اضافه می‌شود. این در حالی است که شهرداری منطقه ۱۲ پارکینگ‌هایی برای موتور سیکلت ها در این محدوده تعبیه خواهد نمود.

این طرح رحمت الله حافظی به عنوان مخالف طرح، گفت: ما در شهر تهران طرح جامع داریم طرحی که شناسنامه و سند تهران است. بنابراین نباید اجازه داد طرح‌ها و لوایح متعدد سبب شود که طرح جامع از ریل خارج شود. در حال حاضر ۴۰۰ طرح موضوعی به شهرداری تکلیف شده در حالی که خیلی از مواقع موضوعات در طرح جامع پیش بینی شده است.

احمد مسجد جامعی نیز به عنوان موافق این طرح، گفت: امروز موتور سیکلت ها موجب مشکلات فراوان در محدوده بازار شده‌اند و من فکر می‌کنم اجرای این طرح برای خود آنان نیز مفید خواهد بود.

 

الزام شهرداری به شناسایی راهکارها و معرفی مشاغل سخت و زیان آور حوزه شهری به شورا طی سه ماه

با تصویب طرحی در شورا، شهرداری تهران ملزم به بررسی و ارائه لایحه ای در خصوص شناسایی راهکارهای اجرایی و معرفی مشاغل سخت و زیان آور به ویژه آتش نشانی با استناد به مراجع ذی صلاح، جهت اقدامات قانونی برای پرداخت فوق العاده شغل به این دست از مجموعه فعالیت‌ها در حوزه شهری طی ۳ ماه به شورا شد.

علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی طرح " الزام شهرداری تهران به پرداخت فوق العاده کار (مشاغل سخت و زیان آور) به آتش نشانان اظهار داشت: اقدام در زیمنه پرداخت فوق العاده شغل نیاز لایحه شهرداری دارد. در دولت سختی کار از سوی دولت تعریف شده و شرایط دریافت وجوه در این زمینه و شرایط احراز آن در وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی روشن است.

وی افزود: پیشنهاد کمیسیون این است که شهرداری مراحل قانونی و کارهای اجرایی شدن این مهم را در مجمعه فعالیت‌های شهری شناسایی و لیست کاملی از این فعالیت‌ها را به شورا ارائه دهد تا در بودجه سنواتی ردیف‌های پرداختی دیده شود.

معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا نیز در این خصوص اظهار داشت؛ در سازمان آتش نشانی هیات مدیره ارقامی را تحت عنوان سختی کار برای آتش نشانان در نظر گرفته است. سازمان‌ها در این خصوص بر اساس آیین نامه داخلی‌شان تصمیم گیری می‌کنند و تعمیم دهنده به سازمان‌های دیگر نخواهد بود.

محسن سرخو رییس فراکسیون کارگری شورا نیز اظهار داشت: این موضوع از دوجهت قابل بررسی است اول آنکه در مسیر کارگری تأمین اجتماعی است که شرایط و ضوابط سختی کار را تعریف می‌کند و در حوزه کارمندان رسمی نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصمیم گیر است. نکته قابل توجه در حوزه مجموعه‌های شهری این است که اقداماتی از سوی کارکنان و کارگران در این زمینه صورت گرفته است اما از سوی شهرداری هنوز فعالیتی دیده نمی‌شود.

در نهایت اعضا شورا مصوب کردند که شهرداری تهران ملزم به بررسی و تهیه لایحه ای در خصوص شناسایی راهکارهای اجرایی و معرفی مشاغل سخت و زیان آور به ویژه آتش نشانی با استناد به مراجع ذی صلاح، جهت اقدامات قانونی برای پرداخت فوق العاده شغل و ارائه آن به شورا طی ۳ ماه شود.

مسجد جامعی: ساختار مناطق باز تعریف شود/ مدیریت شهری نیازمند ساختار سبک تری است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد شاخصه‌های یک منطقه مستقل باید باز تعریف شود، گفت: مدیریت شهری نیازمند ساختار سبک تری است.

احمد مسجد جامعی در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورا در حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران خواستار ایجاد ساختار جدیدی برای مدیریت شهری در حوزه گستردگی مناطق شد.

مسجد جامعی در این جلسه گفت: امروزه به نظر می‌رسد که شاخصه‌های مناطق مستقل نیازمند باز تعریف باشند چرا که مشکلات گسترده ای در سطح مناطق شاهد هستیم.

وی ادامه داد: شاخصه‌هایی که یک منطقه مستقل باید داشته باشد باید به گونه ای تعریف شود که یک ساختار سبک و کوچک برای مدیریت شهری ایجاد نماید. به بیان دیگر برای اداره شهر به ۲۲ منطقه نیاز نیست.

مسجد جامعی افزود: من پیشنهاد می‌کنم که ساختار تشکیلاتی مناطق مورد مطالعه قرار گیرد و در این باب اقدام شود.

 مسجد جامعی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات ناشی از تردد موتور سیکلت ها در محدوده بازار نیز اشاره کرد و گفت: بر کسی پوشیده نیست که تردد موتور سیکلت ها در محدوده بازار موجب اذیت و آزار عابران، کسبه و حتی خود راکبان شده است. راکبانی که با انواع توهین‌ها و مسائل دیگر روبرو می‌شوند.

وی اظهار داشت: این در حالی است که ما در طول روز شاهد تردد میلیونی مردم در محدوده بازار هستیم و حضور موتور سیکلت هایی که آلودگی بسیار تولید می‌کنند می‌تواند یک خطر جدی برای آلودگی محیط باشد و افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهد.

مسجد جامعی تصریح کرد: از اینرو به نظر می‌رسد ممنوعیت تردد موتور سیکلت ها در محدوده‌های بازار بزرگ پایتخت به نفع همگان ازجمله خود راکبان موتور سیکلت خواهد بود.

 

حافظی: الزام شهرداری به ارائه لایحه جامع اعلام مشاغل سخت / ۴۰۰ طرح موضوعی و موضعی شهر بلاتکلیف مانده‌اند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید لایحه جامع اعلام مشاغل سخت را به شورا ارائه دهد، گفت: در طرح جامع ۴۰۰ طرح موضوعی و موضعی به شهرداری تکلیف شده است که این موارد بلاتکلیف مانده است.

رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران در بررسی یک فوریت طرح " الحاق یک تبصره به مصوبه ممنوعیت وورد موتورسیکلت به بازارهای مسقف محدوده خایابان ۱۵ خرداد" با اشاره به طرح جامع شهر تهران که سند مادر و شناسنامه شهر است، گفت: ارائه طرح‌ها و لوایح متعدد موجب می‌شود که از ریل طرح جامع شهر خارج شویم و انظباط پذیر بودن شهر نیز مختل شود. در طرح جامع ۴۰۰ طرح موضوعی و موضعی به شهرداری تکلیف شده است که این موارد باید ارائه شود.

وی ادامه داد: ما از ۴۰۰ طرحی که باید شهرداری آن را انجام می‌داد، غفلت می‌کنیم و به صورت موردی درباره مسائل وارد می‌شویم و حتی طرح اصلی خودمان را زیر سؤال می‌بریم. اجازه دهیم این موارد که در قالب جامع شهر تهران پیش بینی شده است انجام شود و شهردرای را مکلف کنیم طرح‌های موضعی و موضوعی تکلیف شده را عملیاتی کند.

حافظی همچنین در بررسی طرح "الزام شهرداری به پرداخت فوق العاده کار (مشاغل سخت و زیان آور) به آتش نشانان" نیز گفت: کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر تهران در این زمینه با بررسی‌های انجام داده هشت ردیف از مشاغل عملیاتی آتش نشانان در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را جز مشاغل سخت و زیان آور با بالاترین درجه سختی شناسایی کرده و به شورا ارائه کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز به بار مالی این طرح اشاره کرده است که منطقی است البته اگر این موضوع در قالب لایحه از شهرداری تهران به شورا ارسال شود منابع مالی آن نیز پیش بینی خواهد شد با این وجود کمیسیون سلامت در جمع بندی نهایی پیشنهاد می‌کند شهرداری ملزوم به ارائه لایحه جامع اعلام مشاغل سخت و زیان آور همراه با منابع مورد نیاز برای مشاغل سخت در آتش نشانی و سایر گروه‌ها به شورا شود.

حافظی درباره معارفه شهرداران جدیدالانتصاب مناطق تهران، گفت: مشکل در معارفه اینجاست که باید مشخص شود آیا شهرداران مناطق، قائم مقام شهردار هستند؟

وی در ادامه به دو بند قانونی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در ماده ۷۹ قانون شهرداری‌ها آمده است که "کلیه پرداخت‌های شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبت و رعایت مقررات آیین نامه مالی به عمل خواهد آمد و باید به امضای رئیس حسابداری و شهردار که ذی حساب است یا قائم مقام آن برسد" همچنین در ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا آمده است "کلیه پرداخت‌های شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد و رعایت مقررات مالی مالیاتی شهرداری است که این اسناد به شهردار و ذی حساب یا قائم مقام آن‌ها که مورد تأیید شورا است برسد".

وی تاکید کرد: در مناطق نمی‌دانیم آیا شهرداران مناطق قائم مقام شهردار محسوب می شونند یا اینکه افراد دیگر؟ در هر صورت هر کس که صاحب امضا است باید به تأیید شورا برسد. اگر این جلسه معارفه برای این کار است، باید آقایانی که حق امضا دارند در دستور کار شورا قرار گیرند و برای تک تک آن‌ها رأی اعتماد گرفته شود.

 

حفاظت و بهره برداری اماکن تاریخی با همکاری، شهرداری میراث فرهنگی و بخش خصوصی / خانه بوشهری‌ها تملک نمی‌شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان یکصد و شصت و یکمین جلسه شورا، با بیان اینکه نباید شهرداری را ملزم به تملک اماکن تاریخی کرد گفت: شهرداری باید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و نیز با همکاری بخش خصوصی زمینه حفاظت و بهره برداری از این اماکن را فراهم کند.

 مهدی چمران در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورا و در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تملک خانه موسوم به بوشهری‌ها در خیابان لاله زار واقع در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران و نام گذاری آن به نام خلیج فارس، گفت: حفاظت از اماکن تاریخی یک امر اجتماعی است اما باید توجه داشت که این وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که مسئولیت اصلی در این مهم را دارا می‌باشد.

وی ادامه داد: ما در شرایطی قرار داریم که سازمان میراث فرهنگی نسبت به این خانه اظهار نظری نکرده یعنی نه آن را به عنوان یک مکان تاریخی رد کرده و نه قبول. در چنین شرایطی شهرداری نه می‌تواند به آن جواز دهد و نه آنکه خود این خانه را میراث فرهنگی بنامد چرا که متولی اصلی خود سازمان میراث فرهنگی است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه مشکلی که امروز اماکن تاریخی ما با آن دست به گریبان هستند این است که هر جا ثبت تاریخی می‌شود نه تنها سودی برای مالکان به دنبال نمی‌آورد بلکه موجبات خسران برای آنان نیز می‌شود. نمونه عینی این امر را در منطقه ۱۲ می‌توانیم ببینیم.

چمران همچنین با اشاره به موضوع تملک خانه بوشهری‌ها گفت: تملک یک خانه هم نیاز به بودجه تخصیص یافته دارد که شهرداری فاقد چنین بودجه ای است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم این خانه به عنوان همان خانه بوشهری‌ها باقی بماند و شهرداری تنها با همکاری سازمان میراث فرهنگی و نیز همکاری بخش خصوصی در حفاظت و بهره برداری از این مکان اقدام کند.

در جریان بررسی این طرح حجت الاسلام ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: باید بگویم این جا خانه ای وجود ندارد که بخواهد تملک شود ضمن آنکه وظیفه اصلی در این حوزه با سازمان میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: شهرداری آن قدر قدرت ندارد که هر خانه ای تاریخی را نگهداری یا تملک کند.

ناصحی نیز پیشنهاد داد: در راستای سیاست یکپارچگی مدیریت شهری کمیته ای متشکل از کمیسیون‌های تخصصی شورا (کمیسیون فرهنگی، کمیسیون عمران و کمیسیون شهر سازی و معماری، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و نمایندگان شهرداری) در راستای شناسایی اماکن تاریخی شهر تهران تشکیل شود.

محمد سالاری نیز در این خصوص، گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات، شهرداری تهران باید به اولویت‌های بسیار مهم تری در مناطق بپردازد.

سالاری با اشاره به سابقه مالکین این خانه، گفت: این خانه متعلق به محمد معین التجار بوده که پدر معنوی خلیج فارس هم به شمار می‌آید اما اگر قرار به تملک است این اقدام باید از سوی سازمان میراث فرهنگی باشد.

 پرویز سروری نیز با قرائت نظر کمیسیون نظارت و حقوقی که دال بر مخالفت با تملک این خانه داشت، گفت: ما نباید در هر جایی مسئولیت سازمان‌های دیگر را به عهده گیریم علاوه بر آنکه طرح چنین موضوعاتی سبب می‌شود مالکین قیمت‌های چند برابر واقعیت به شهرداری اعلام کنند.

وی ادامه داد: از طرفی اگر مالک رضایت به تملک ندهد باید چه کار کرد و اینکه چه بر سر مصوبه شورا می‌آید. بنابراین می گویم باید در این موضوع تجدید نظر شود.

اسماعیل دوستی نیز با گرامی داشت نام رییس علی دلواری و رشادت‌های شهدای بوشهر، گفت: من نیز پیشنهاد می‌کنم شهرداری مطالعه ای در راستای شناسایی اماکن تاریخی انجام دهد و اگر نیاز به مصوبه شورا در این زمینه بود، در صحن شورا مطرح شود.

احمد مسجد جامعی اما با تاریخی خواندن این اثر، گفت: یک سال پیش که من از این مکان بازدید کردم فضای باغ آن تخریب شده بود اما خانه ای در آن موجود بود. خانه ای که جدای ارزش تاریخی دارای ارزش هنری نیز بود چرا که نقاشی‌هایی به سبک جنوب شرق آسیا در آن جا وجود داشت که از این منظر باید گفت این خانه منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: نقاشی‌های این خانه بیشتر با مناظر سواحل است و من حتی به این می‌اندیشم که ما این خانه را خانه غواصان شهید بنامیم.

مسجد جامعی گفت: ما می‌خواهیم از یک مقوله دفاع کنیم هر چند که دیگران موجبات سرمایه گذاری در آن را به وجود می‌آورند گرچه موارد مشابهی هم وجود داشته است نظیر خانه آملی‌ها.

وی اظهار داشت: بنابراین اگر این خانه باقی بماند دارای ارزش خواهد بود.

در ادامه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه خواستار ارائه گزارشی از سوی شهرداری تهران شد که خانه‌هایی که تا امروز تملک شده چه اقداماتی در آن انجام شده و شیوه بهره برداری از آن‌ها چگونه است.

 محمد مهدی تندگویان نیز گفت: در کشورهای دیگر سیستمی وجود دارد که این خانه‌ها حفظ می‌شوند، اما زندگی در آن‌ها جریان دارد. بسیاری از خانه‌های تاریخی یا خانه‌های متعلق به مشاهیر در کشورهای دیگر به حراج گذاشته می‌شود که هم سبب ارزشمند تر شدن آن می‌شود و هم اینکه مالک در آن سکنی می‌گزینند و همین، موجب حفظ و نگهداری آن می‌شود. در بسیاری از شهرهای اروپایی خانه‌هایی که در رمان‌ها ذکر شده در حال حاضر هم موجود است.

 وی ادامه داد: پس باید گفت بحث تملک خانه بوشهری‌ها مردود است چرا که اولین مسئله بعد از تملک نگهداری آن است و نیاز به بودجه‌های فراوان دارد.

غلامرضا انصاری نیز در جریان بررسی این طرح اظهار داشت: هویت یک شهر به آثار تاریخی و معماری آن است و از روی این آثار است که می‌توان ادوار تارخی را قضاوت کرد.

وی افزود: بر خلاف نظر خیلی‌ها من با ارزش افزوده تملک این خانه‌ها هیچ مشکلی ندارم چرا که ما باید کاری کنیم که این بناها ارزشمند شوند و بهایی همتراز بناهای تجاری پیدا کنند تا از تخریب آن‌ها جلوگیری شود.

در پایان پیشنهاد مهدی چمران مبنی بر هماهنگی و همکاری شهرداری تهران با سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی در راستای حفاظت و بهره برداری از اماکن تاریخی با اکثریت آرا مورد قبول واقع شد و تملک خانه بوشهری‌ها نیز ملقی گردید.

همچنین پیشنهاد حجت الاسلام ناصحی مبنی بر تشکیل کمیته ای مشترک از کمیسیون‌های سه گانه شورا (فرهنگی، عمران، معماری) با نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران در راستای شناسایی خانه‌های تاریخی تهران و اقدام در جهت احیای آن نیز مورد پذیرش اعضا قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا