سیاسی

مشروح سخنان رئیس جمهور در نشست خبری دو ساعته با خبرنگاران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین آقای روحانی قبل از پاسخ به سؤالات خبرنگاران در تشریح عملکرد دولت در دو سال گذشته به حضور پرشور مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ اشاره کرد و گفت: مردم با حضورشان در پای صندوق‌های رأی حماسه بزرگی آفریدند و به جهان اعلام کردند که در این کشور مردم‌سالاری حاکم است.

آقای روحانی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با درود و سلام بر روح بلند امام راحل و همه شهیدان و در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان پیشاپیش حلول این ماه مبارک را تبریک گفت و افزود: ماه مبارک رمضان ماه قیام، صیام، همدلی و برکت برای همه ما خواهد بود.
رئیس جمهور گفت: ماه رمضان ماه دوستی‌ها، کنارگذاشتن کینه‌ها، ماه برادری، نزدیکی، اخوت، آشتی و ماه بذل و بخشش است و امیدواریم این ماه برای ما و همه مسلمانان پرخیر و برکت باشد.
آقای روحانی همچنین سالروز انتخابات حماسه آفرین ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ را به ملت بزرگ ایران تبریک گفت و افزود: در دو سال گذشته شرایط بسیار حساس، پیش روی کشورما بود.
وی احساس بحران بین المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم، شکاف در مسائل اجتماعی و سیاسی میان گروه‌ها و احزاب و جناح‌ها و فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و در محیط‌های آموزشی را از جمله این شرایط حساس که پیش روی مردم بود برشمرد.
رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر نیز بدخواهان چنین تصور می‌کردند که با فشارهایی که به ملت ایران به ناروا تحمیل کرده‌اند مردم مشارکت آنچنانی پای صندوق آراء نخواهند داشت و همه هدف بدخواهان این بود که مردم حل مسائل سیاسی را در صندوق آراء نبینند.
آقای روحانی افزود: مردم با حضورشان در پای صندوق‌های رأی حماسه بزرگی آفریدند و به جهان اعلام کردند که در این کشور مردم سالاری حاکم است.
وی گفت‌: هوشیاری و هوشمندی ملت بزرگ ایران و راهنمایی‌های بسیار تأثیرگذار مقام معظم رهبری که همگان حتی آنانی را که از نظام ممکن است دلگیر باشند، به حضور در پای صندوق‌های رأی دعوت کردند و اعلام فرمودند که آراء مردم امانت و حق الناس است موجب شد تا مردم پای صندوق‌های رأی شتافتند و با حضور ۷۳ درصد واجدان شرایط حماسه بزرگ را آفریدند.
۲۴ خرداد متعلق به هیچ جناحی نیست
رئیس جمهور گفت: ۲۴ خرداد ۹۲ به هیچ حزب، جناح و دسته‌ای تعلق ندارد و پیروزی ملت ایران است.
آقای روحانی در ادامه نشست خبری افزود: تبریک از آن مردم بزرگوار این سرزمین و از آن رهبری است که توانستند به خوبی مردم را پای صندوق آراء هدایت کنند.
رئیس جمهور گفت: مردم با رأیی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند مقصودشان این بود که همه چیز به قانون برگردد.
روحانی افزود: اعتدال معنایش آن است که همه حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد و هیچ تصمیم یک شبه در کشور گرفته نشود و امور به صاحبنظران و متخصصان همان فضا واگذار شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم می‌خواستند شرایط ثبات و آرامش در جامعه حاکم شود، گفت: مردم می‌خواستند در بازارهای مختلف اقتصادی به آینده ای روشن امیدوار شوند و مردم نمی‌خواستند درباره آینده اقتصاد، سیاست داخلی و آینده حضور فرهنگی و اجتماعی‌شان در تردید باشند.
روحانی افزود: مردم می‌خواستند به آینده زندگی بهتر، فضای امن‌تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند و همه تلاش دولتمردان بر همین مبنا بود.
رئیس جمهور گفت: من می‌خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده مگر اینکه با صاحبنظران مشورت شده است.
آقای روحانی با اشاره به اینکه فضا در دو سال اخیر برای گفتگو آرام‌تر بوده است، افزود: شرایط اقتصادی و سیاسی آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده است.
رئیس جمهور شرایط در آستانه انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: هر دولتی روی کار می‌آمد با شرایطی بسیار سخت و دشوار روبه‌رو بود و با تورمی که از مرز ۴۰ درصد گذشته بود مواجه بودیم و شرایط اقتصادی صاحب رشد منفی ۶،۸ درصد شده بود و با شرایطی روبه‌رو بودیم که بازار ارز و کالا درحال تنش ساعتی در جامعه بود.
آقای روحانی افزود: در شرایطی بودیم که سرمایه گذاری‌ها رشد منفی داشت و رکود بر اقتصاد حاکم شده بود و در شرایطی بی نظیر از لحاظ توأم شدن رکود و تورم در تاریخ ایران بودیم.
وی گفت: هر دولتی اگر آغاز می‌کرد با انبوهی از مشکلات روبه‌رو بود.
هدف ۲۴ خرداد حفظ همه حقوق ملت ایران
رئیس جمهور هدف انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ را حفظ همه حقوق ملت ایران و نه فقط حقوق هسته ای دانست.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: تلاش بر این بود که ما به وعده‌ها عمل کنیم و این دولت در طول ۲۲ ماه تاکید داشته است در همه زمینه‌هایی که به مردم وعده داده است برای عمل به آن، تلاش کند.
وی نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان را سه وعده ای برشمرد که در انتخابات ریاست جمهوری قبل به مردم داده شده بود.
رئیس جمهور گفت: ما می‌خواستیم عزت ملی با موقعیت صحیح و درخور این ملت در سطح جهانی و روابط بین المللی توأم شود، روابط ما با دنیا به گونه ای باشد که ایران به عنوان تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد و آشتی، برادری و روابط بهتر را با همسایگان داشته باشیم.
آقای روحانی افزود: ما می‌خواستیم همه حقوقمان را با هم استیفا کنیم نه فقط یک حق، ما می‌دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته ای باید حقوق دسترسی ملت به بازارهای جهانی نیز همزمان تأمین شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌دانستیم که حق این مردم همه فناوری‌هاست، شرایط حمل و نقل مناسب بین المللی، شرایط ارتباط اقتصادی برای فروش کالاهای مختلف اعم از خودرو تا محصولات پتروشیمی و خرید انواع کالاهای مورد نیاز کشور را از دیگر حقوق ملی برشمرد.
وی شرایط مناسب برای صادرات کالا، ساماندهی مسائل بیمه، کشتی رانی و ارتقاء روابط مالی و بانکی را از دیگر حقوق ملت ایران دانست و افزود: ما ملتی نیستیم که فقط یک حق داشته باشیم و اجازه دهیم بقیه حقوق مان را پایمال کنند.
رئیس جمهور گفت: هدف ۲۴ خرداد حفظ همه حقوق این ملت بزرگ بود و این به مفهوم تعامل سازنده برای حفظ حقوق و منافع ملی است.
اجرای توافق توأم خواهد بود با رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری گفت: در این راستا ما باب مذاکره جدی و تأثیرگذار را در چارچوب منطق با ۱+۵ باز کرده‌ایم.
آقای روحانی افزود: خط قرمزهای ما از ابتدا مشخص بود، من در اینجا باید از مقام معظم رهبری سپاسگزاری کنم، هم برای ترسیم خطوط هسته ای در مذاکرات، هم برای حمایت جدی ایشان از مذاکره کنندگان و هم آنکه با نفس گرمشان در این کشور وحدت، اتحاد ملی و انسجام را به خوبی حفظ کردند.
وی گفت: همچنین باید از ملت بزرگ ایران تشکر کنم به خاطر حمایت مستمرشان از دولت به‌ویژه در زمینه مذاکرات هسته ای که ما روبه‌رو با شش قدرت جهانی در این مذاکرات هستیم.
آقای روحانی افزود: باید از مذاکره کنندگان قوی ما در این مذاکرات و از وزیر امورخارجه که سرپرستی مذاکرات را بر عهده دارد تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم موجب افتخار ملی است.
وی گفت: ما امروز در شرایطی هستیم که دو سال پیش هیچ کس، هیچ قدرت بزرگی، لااقل ۱+۵ و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند، حق ما بود منتها این را اذعان نمی‌کردند.
رئیس جمهور افزود: امروز هیچ کس در دنیا حتی قدرت‌های بزرگ غربی و ۱+۵ در اینکه در ایران حق غنی سازی وجود دارد و نطنز و فردو درهایشان باز می‌مانند تردید ندارد؛ این بزرگ‌ترین دستاورد در زمینه حقوق هسته ای است.
آقای روحانی گفت: دو سال پیش هیچ یک از قدرت‌های غربی اذعان نمی‌کردند که ایران می‌تواند در تحقیق و توسعه، در زمینه سانتریفیوژهای پیشرفته، مسیر را ادامه دهد، حتی با اعمال تزریق UF6 در سانتریفیوژهای پیشرفته برای تحقیق و توسعه، اما امروز همه احترام و اقرار دارند.
وی افزود: شاید در زمینه تحریم، سخن‌ها متفاوت بود اما امروز هیچ کس تردید ندارد که اجرای توافق توأم خواهد بود با رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی که این تحریم‌ها ظالمانه علیه ملت ایران بوده است.
تحریم‌ها برای همه بخش‌های ایران بود
رئیس جمهور‌ گفت: هیچ کس اذعان نمی‌کرد که با یک توافق نهایی همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل متحد لغو خواهد شد.
آقای روحانی در ادامه نشست خبری افزود: آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم، من آینده را بحث نمی‌کنم، یک پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران است و این پیروزی از آن ملت است و این ملت با ایستادگی و مقاومت به این حقوق بزرگ خود دست یافته است.
وی گفت: در زمینه تحریم دو مسئله مهم مد نظر داشته باشیم یکی ابعاد تحریم و عمق تحریم است و دیگری مدیریت تحریم و این دو را از هم تفکیک کنیم.
رئیس جمهور افزود: تحریم را همه بدانیم غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی است و در این تردید نکنید.
وی گفت: تحریم، تحریم کور بوده نه هدفمند و اگر تحریمی علیه صنعت هسته ای بود شاید این تعبیراتی که من اکنون به کار می‌برم غیرانسانی و غیراخلاقی کمی اغراق بود اما این تحریم حتی برای خرید گندم نیز بود و این تحریم حتی برای خرید مواد غذایی این مردم نیز بود.
آقای روحانی ادامه داد: این تحریم برای هر گونه سرمایه گذاری در ایران بود حتی سرمایه گذاری برای سدی که آب کشاورزی و یا حتی برای سدی بود که آب خوردن مردم یک شهر را تأمین می‌کند.
وی افزود: این تحریم حتی بر ضد دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بود و هیچ کس در اینکه این تحریم غیراخلاقی و غیرانسانی بود تردید نکند.
رئیس جمهور گفت: مخفی کردن ظلم ظالمان خیلی کار شایسته ای نیست و اگر ظلم ظالم را ما بیان کردیم کار بدی کردیم؟ باید ظلم ظالمان مخفی بماند؟
آقای روحانی افزود: اما نکته دیگر مدیریت تحریم است، ابعاد تحریم بسیار وسیع بود تا نان و آب مردم را هم فرا می‌گرفت اما این دولت به خوبی این تحریم را مدیریت کرد و اگر باز هم بخواهد ظالمانه ادامه یابد مدیریت خواهد کرد.
وی ادامه داد: دلیلش آن چیزی است که دولت در طول این دو سال عمل کرده است و دلیلش آن است که پرداختی مردم در بیمارستان به جای ۳۷ درصد به ۴/۵ درصد تقلیل پیدا کرده است و دلیلش آن است که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه درمانی شدند آن‌هایی که بیمه نبودند.
رئیس جمهورادامه داد: ۱۰ میلیون نفر از حاشیه نشین های اطراف شهرهای بزرگ تحت پوشش خدمات درمانی و ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش حمایت کالایی قرار گرفته‌اند.
آقای روحانی گفت: آمار فراوان است اما این دولت بزرگ‌ترین سرمایه را برای منابع آبی کشور انجام داده است این دولت در طول ۴ سال تا پایان ۴ سال حدود ۱۰ میلیارد دلار برای تأمین آب اختصاص داده است.
وی افزود: دولت به خوبی تحریم را مدیریت کرده و مدیریت خواهد کرد اما این معنایش آن نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ملت ما نداند و ظلم ظالم را بیان نکنیم و توضیح ندهیم.
رئیس جمهور گفت: ما باید کار خلاف قانون قدرت‌های بزرگ را توضیح بدهیم اما ملت ما از این فشارها نمی‌هراسد و مسیر خود را برای احقاق حقوق خود ادامه خواهد داد.
در مذاکرات اختلافات در جزئیات هنوز باقی است؛ خود را محصور در زمان نمی‌کنیم
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نخستین سؤال از رئیس جمهور پرسید: جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که تنها توافق خوب را خواهد پذیرفت، چقدر با این توافق فاصله داریم و این توافق چقدر امکانپذیر است؟
روحانی در پاسخ گفت: همه تلاش ما بر این است که به این توافق عزتمندانه با تأمین حقوق ملت بزرگ ایران برسیم و به همه خطوط قرمزی که تعریف شده و چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده است و امروز مورد قبول ۱ + ۵ است توجه کنیم.
آقای روحانی افزود: ضمن اینکه در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم که باید حل شود.
رئیس جمهور گفت: ما در مذاکرات کاملاً جدی هستیم و به دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان نیستیم و خود را محصور در زمان خاص نمی‌بینیم و عجله نداریم و از همه فرصت و امکان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم.
آقای روحانی افزود: خواست ملت و چارچوب‌هایی که از طرف نظام تعیین شده برای ما مهم است و مذاکره کنندگان ما به طور جدی این مسیر را دنبال می‌کنند.
رئیس جمهور گفت: اگر طرف مقابل من همین چارچوب را مراعات کند و به حقوق ملت و منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده خواهی نباشد به نظر من توافق در دسترس است.
مرجع در مسائل فرهنگی قانون است
در ادامه نشست خبری رئیس جمهور خبرنگاری سؤال کرد: با توجه به لغو گسترده کنسرت‌های موسیقی به ویژه در هفته اخیر که سرو صدا هم کرد و بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشت نظر شما در این باره چیست؟
آقای روحانی در پاسخ گفت: در زمینه فرهنگی همان طور که از ابتدا اعلام کرده‌ایم معتقدیم امور فرهنگی حتی الامکان باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود و فضا را باید به گونه ای ترسیم کنیم که این فضا هم برای آن‌هایی که می‌خواهند از کالای فرهنگی استفاده کنند به خوبی بتوانند استفاده کنند و هم آن‌هایی که می‌خواهند کالای فرهنگی را تولید کنند بتوانند به خوبی این کار را انجام دهند.
رئیس جمهور افزود: از نظر ما مرجع قانون است، وقتی یک دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده است دخالت دیگران در این امور شایسته نیست و ما باید بگذاریم قانون اجرایی و عملیاتی بشود.
آقای روحانی گفت: اینکه تصور می‌شود این کار خوب است یا بد، و یا اینکه آثارش مثبت است یا منفی، همان اشکالی است که یک بار گفته‌ام که ما همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم.
وی افزود: این اشکال اگر حل شود هیچ کس دنبال اجتهاد شخصی نباشد و اجتهاد را برای حوزه‌های علمیه بگذارد و ما همه در چارچوب قانون خود را ملتزم به آن بدانیم و هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند آن مجوز دارای احترام باشد که قانون به آن اجازه داده است.
رئیس جمهور گفت: وقتی در چارچوب قانون مجوزی برای یک کنسرت داده می‌شود و از مردم دعوت می‌شود و بلیت می‌خرند و آماده برای آن می‌شوند این گونه دخالت‌ها تضییع حقوق مردم است قبل از اینکه تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد.
آقای روحانی گفت: من امیدوارم همه ما احساس کنیم که ۲۴ خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق رأی آمدند و همان مردم برای حمایت در اجرای راه و مسیر منتخبشان در صحنه هستند به نظر من باید از این مشکلات عبور کنیم و با وحدت،‌ انسجام و حضور مردم در صحنه از این مشکلات عبور خواهیم کرد.
رئیس جمهور افزود: دولت خود را ملتزم به حقوق مردم و به اجرای قانون می‌داند. 
آقای روحانی در ادامه سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا این صحبت‌ها ضمانت اجرایی دارد پاسخ داد: البته به آن میزانی که مد نظر شماست لغو کنسرت‌ها به آن حد نیست اما از نظر ما مجوز قانونی وقتی صادر می‌شود لغو آن مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانوناً حق لغو آن را ندارند کاملاً نادرست است و اگر هم موردی قوه قضاییه می‌خواهد وارد عمل شود باید مواردی باشد که کاملاً توجیه قانونی برای ورود آن باشد.
امکان طولانی شدن مذاکرات در صورت چانه زنی‌ها وجود دارد
رئیس جمهور با بیان اینکه امکان طولانی شدن مذاکرات در صورت چانه زنی طرف‌های مقابل وجود دارد، گفت: چانه زنی‌های مکرر طرف مقابل از اشکالات مذاکرات است.
آقای روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون ملی چین CCTV که از وی درباره آینده مذاکرات هسته ای، چالش‌های پیش رو پرسید و اینکه و در زمینه لغو تحریم‌ها چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است و در صورت توافق چه مقدار از تحریم‌ها لغو خواهد شد، گفت: اساس مذاکرات رو به پیش است گرچه درباره برخی مسائل اختلاف نظرهایی وجود دارد.
وی افزود: در زمینه تحریم‌های اقتصادی در اصل اینکه با اجرای توافق همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و ملغی و کان لم یکن خواهد شد، تردیدی وجود ندارد اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو که چگونه باشد اختلاف نظرهایی هنوز وجود دارد.
آقای روحانی اضافه کرد: ما مصّر به همزمانی هستیم، یک اشکالی وجود دارد و اینکه ما در برخی موارد بعد از آنکه در یک جلسه به چارچوب تفاهمی می‌رسیم در جلسه بعدی برخی‌ها به چانه زنی بر می‌گردند و این کار را عقب می‌اندازد.
وی گفت: زمانی که پیش روی ماست اگر طرف مقابل ما به چارچوب‌هایی که قبلاً مورد تفاهم بوده است، متعهد بماند و نخواهد موارد جدیدی را وارد توافق کند به نظر من می‌تواند حل و فصل شود و ما می‌توانیم به توافق برسیم، اما اگر مسیر بخواهد مسیر چانه زنی باشد امکان دارد مذاکرات طولانی باشد.
نشاط و شادی در چارچوب موازین دینی برای همه
رئیس جمهوری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر در باره رفع نگرانی حوزه علمیه و علما در موضوع عفاف و حجاب، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، برخی کنسرت‌ها و تعابیر دولت درباره وظایف نیروی انتظامی گفت : دولت تغییر خاصی راجع به نیروی انتظامی ندارد و معتقد است همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی باید در چارچوب قانون عمل کنند و معیارشان فقط قانون باشند.
اقای روحانی افزود : فکر نمی‌کنم این مسائل جای اختلاف باشد به ویژه اینکه قانون جمهوری اسلامی ایران یا متخذ از متن شرع است یا لااقل مصوباتی است که با موازین شرعی مغایرت ندارد.
رئیس جمهور افزود : قانون ما قانون اسلامی است و امام راحل هم فرمودند قانونی که شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند اجرایش برای همه لازم است و ما در این زمینه اختلافی نداریم.
آقای روحانی گفت : در زمینه سایر مسائل فرهنگی دولت موظف به اجرای قانون است یعنی قوانینی را که وجود دارد باید اجرا کند ضمن اینکه حقوق مردم باید حفظ شود و امام راحل در زمینه مسائل فرهنگی یک بن بستی را که قبلاً فکر می‌شد ، باز کردند.
رئیس جمهور افزود : آغاز انقلاب خیلی حرف‌ها بود و بعضی‌ها می‌گفتند که خانم‌ها در تظاهرات نباید شرکت کنند زیرا شعار که داده می‌شود صدای نامحرم است و اشکال دارد یعنی این صداها و بحث‌ها مطرح بود و امام که آن زمان در پاریس بودند موضع گیری صریح کردند.
آقای روحانی گفت : آن وقتی که خانم‌ها باید رأی بدهند همه خم می‌شویم و احترام می‌کنیم می گوییم پای صندوق‌های آرا بیایید ، این حقوق شماست و در مسائل سیاسی و اجتماعی فرصت‌های برابر دارید اما از انتخابات که می‌گذریم دو مرتبه مثل اینکه رأی و عقیده ما عوض می‌شود. خانم‌های ما یعنی همه خواهران ، دختران و مادران جامعه ما اولاً به دینشان ، آیینشان و فرهنگشان معتقدند و احترام می‌گذارند و به عفت و حجاب و چارچوب‌های قانونی احترام می‌گذارند.
وی گفت : نباید تصور کنیم که می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدای ناکرده خانم‌ها می‌خواهند برعکس قوانین اسلام حرکتی داشته باشند و البته این جور نیست و خانم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها پیشتازند و در همه راهپیمایی‌ها و مراسم شما می‌بینید که چگونه حضور دارند.
رئیس جمهور گفت : به نظر من باید حق نشاط ، شادی و حق زندگی اجتماعی در چارچوب موازین دینی و قانونی را برای همه محترم بشماریم و در این زمینه فکر نمی‌کنم در کلیات ، اختلاف نظری باشد و ممکن است در مصادیق گاهی اختلاف نظری وجود داشته باشد که باید این اختلافات را حل کرد.
دولت با وجود شرایط تحریم همه مشکلات را حل می‌کند
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید برخی می‌گویند دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن را به تحریم گره زده است، گفت: شما می‌دانید در گذشته در یک دوره هشت ساله ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات و کشور کاملاً متکی به بیرون شد و همان سال‌ها علامتی برای تحریم‌ها داد.
آقای روحانی افزود: اگر اقتصاد مقاومتی بود و به خودمان متکی بودیم نه به دلار نفتی، فشارها وارد نمی‌شد و دولت همه برنامه‌ها را در شرایط تحریم اجرا کرده است.
رئیس جمهور گفت: رساندن تورم بالای ۴۰ درصد به ۱۵ درصد و رشد منفی ۶،۸ درصد به رشد مثبت و تغییر سرمایه گذاری منفی به مثبت از اقدامات دولت بوده است.
آقای روحانی افزود: در همه زمینه‌ها از جمله صنعت کشاورزی دارای رشد مثبت هستیم در معادن رشد ۱۰،۸ درصد، در تجارت بالای ۵ درصد و در بازرگانی ۳ درصد است.
رئیس جمهور گفت: در زمینه کشاورزی حرکت رو به جلو داریم و در همه زمینه‌ها اینگونه است و در یک سال گذشته برای واردات کشاورزی و غذایی ۸ میلیارد دلار صرفه جویی کردیم و تولید داخلی داشته‌ایم.
آقای روحانی افزود: اما این نکته باید یادمان باشد که تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبوده و به اهدافش نرسیده نه تنها در ایران بلکه در همه جا اینگونه است ولی تحریم‌ها مؤثر بوده و بین موفقیت و مؤثر بودن تفاوت است.
رئیس جمهور گفت: تحریم‌ها می‌خواست ما به اهدافمان نرسیم ولی موفق نشد اما بسیاری از مشکلات ناشی از مدیریت است اینکه تحریم تأثیر ندارد در همه زندگی ما چون غیرقانونی، ظالمانه و غیرانسانی است.
آقای روحانی افزود: برای محیط زیست و آب سرمایه گذاری لازم داریم و اگر بخواهیم که سرمایه‌ها را از خارج بیاوریم تحریم مشکل ایجاد کرده است.
رئیس جمهور گفت: این نیست که نتوانیم در شرایط تحریم زندگی کنیم زندگی و ادامه حیات وجود دارد ولی بحث اصلی رقابت با دنیاست و هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد بازار بزرگ نمی‌رسد.
آقای روحانی افزود: این ظلم بزرگی است که واردات و صادرات ما را با مشکل مواجه کنند و ما تلاش داریم این ظلم را برداریم اما دولت با شرایط کنونی مدیریت می‌کند و مشکلات را حل و فصل خواهد کرد.
از اعلام توافق تا اجرای توافق چند ماه زمان لازم است
رئیس جمهور درباره همزمانی تعهدات و توافق نهایی در مذاکرات هسته ای گفت: قطعاً بین توافق نهایی و انجام تعهدات یک فاصله زمانی وجود خواهد داشت.
آقای روحانی در پاسخ به دو سؤال خبرنگار فایننشال تایمز درباره سرنوشت جیسون رضائیان و همچنین موضوع هسته ای افزود: اعداد و ارقامی که شما درباره زمان اجرای تعهدات گفتید جای بحث دارد و درست نیست.
وی گفت: از زمانی که ما به توافق برسیم تا اجرای کامل آن فاصله زمانی چند ماهه خواهد بود که در حال بررسی است.
آقای روحانی افزود: بعد از توافق بلافاصله شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای صادر خواهد کرد و در این قطعنامه توافق را در فصل ۷ تأیید می‌کند که با این تصویب شورای امنیت، قطعنامه‌های قبلی هسته ای علیه ایران لغو می‌شود و این اولین گام مهم بعد از توافق هسته ای خواهد بود.
وی گفت: اولین تضمین توافق نهایی با تصویب شورای امنیت سازمان ملل نهایی خواهد شد اما اعلام لغو و اجرای لغو چگونه خواهد بود و زمان اجرای تعهدات ایران همگی به یک زمان نیاز دارد و در یک ساعت قابل انجام نیست بلکه به هفته‌ها و ماه‌ها زمان نیاز خواهد داشت.
رئیس جمهور افزود: تا زمانی که همه توافقات و تعهدات عملیاتی شود چقدر زمان می‌خواهد، موضوع هنوز در حال بحث است.
هیچگاه نمی‌گذاریم اسرار نظامی و علمی کشور در اختیار کسی قرار گیرد
رئیس جمهور در ادامه پاسخ به پرسش‌های خبرنگار فایننشال تایمز درباره پروتکل الحاقی گفت: بر خلاف برخی تبلیغات، موضوع پروتکل الحاقی فقط مخصوص ایران نیست. 
آقای روحانی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا پروتکل الحاقی را اجرایی می‌کنند که بر اساس آخرین آمار، تعداد این‌ها ۱۲۰ کشور است.
وی گفت: پروتکل الحاقی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ نیز که مورد بحث بود در همان زمان ۸۰ کشور این پروتکل را قبول کرده بودند اما هم اکنون تعداد این کشورها به ۱۲۴ کشور رسیده است، پس این پروتکل چیز بدی نیست.
آقای روحانی افزود : در موضوع پروتکل الحاقی تعهدات بین المللی دو طرفه است و هر چیزی در این ۱۲۴ کشور اجرا شده است در ایران نیز اجرا خواهد شد.
وی گفت: در پروتکل الحاقی چیزی تحت عنوان بازرسی‌ها از همه چیز وجود ندارد و ما این تجربه را در گذشته نیز داریم.
رئیس جمهور افزود: در همان سال‌ها نیز مباحثی مطرح بود که اگر پروتکل الحاقی اجرا شود از مساجد و حتی خانه علما نیز بازرسی خواهد شد و حرف‌های زیادی زده می‌شد.
آقای روحانی با بیان اینکه موضوع پروتکل الحاقی برای ایران مستثنی از سایر کشورها نیست ، تأکید کرد: در عین حال ایران نمی‌گذارد اسرار کشورش به بهانه پروتکل الحاقی در دست دیگران قرار بگیرد.
وی افزود: ما نه تنها اجازه دسترسی به اسرار نظامی کشور را نمی‌دهیم بلکه در سایر زمینه‌ها نیز پیشرفت‌هایی داریم که دسترسی خارجی به آن وجود ندارد مانند اینکه ما عضو کنوانسیون شیمیایی هستیم که در این کنوانسیون نیز اجازه برخی دسترسی‌ها داده شده است اما اسرار را حفظ کرده‌ایم.
آقای روحانی گفت : این چیز تازه ای نیست و بسیاری از کشورها در حال اجرای پروتکل الحاقی هستند و ایران هم آن را اجرا خواهد کرد.
وی افزود: با اجرای این توافق و پروتکل الحاقی به همه جهانیان ثابت می‌کنیم که همه اتهامات درباره اینکه ایران بمب هسته ای دارد یا به دنبال بمب هسته ای است ، بی اساس است.
رئیس جمهور گفت : آژانس هم که از سال ۲۰۰۱ تاکنون در کشورمان پادمان را اجرا می کند همواره تأیید کرده است که در ایران چیزی را یافت نکرده است که انحراف از دانش صلح آمیز هسته ای داشته باشد.
آقای روحانی درباره موضوع زندانی بودن جیسون رضائیان نیز گفت: به عنوان رئیس جمهور که وظیفه اجرای قانون اساسی را دارم، نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانی ها و حتی اتباع خارجی مقیم ایران حساس هستم و مواردی که درباره حقوق افراد به اطلاع من می رسد دنبال می کنم و موردی هم که شما گفتید مستثنی نیست.
معنای کاهش نرخ تورم ، ارزانی نیست
رئیس جمهور گفت : متاسفانه در اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ دقت لازم نشده است.
اقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد درباره ارزیابی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، با بیان اینکه اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ بسیار مهم است ، افزود : همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند سیاست های کلی اصل ۴۴ یک انقلاب اقتصادی خواهد بود و اگر واقعاً دقیق اجرا می شد همین گونه بود اما متاسفانه در اجرای آن دقت لازم به کار نرفت.
آقای روحانی افزود: متاسفانه در اجرای این سیاست ها در برخی موارد به قانون توجه نشده است و هم اکنون در سفرهای استانی برخی از مسئولان استانی از این موضوع گله می کنند و می گویند که واگذاری ها در چارچوب قانون نبوده است.
رئیس جمهور گفت: اساس در اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ این است که مدیریت اقتصادی به بخش غیر دولتی داده شود اما متاسفانه به نهادهایی که نه دولتی و نه خصوصی هستند و می توان به آنها quotation mark خصولتی quotation mark گفت ، واگذار شده است.
وی افزود : این خصولتی به میان آمدند و نگذاشتند همه اهدافی که از سیاست های کلی اصل ۴۴ مد نظر بود ، عملی شود.
روحانی گفت :‌ تلاش دولت این است که سیاست های کلی اصل ۴۴ به خوبی اجرا و عملی شود و در چارچوب مقررات قانونی باشد و تخلفی صورت نگیرد.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد که چرا آمار های حاکی از رشد اقتصادی کشور، نمودی در بازار سرمایه ندارد ، گفت: اصلاً دولت در آمارهای اقتصادی دخالتی ندارد و این بانک مرکزی و مرکز آمار به عنوان دو مجموعه مستقل هستند که در چارچوب مقررات و وظایف خود آمارها را استخراج و منتشر می کنند و دولت به هیچ عنوان به آنها سفارشی نمی دهد.
آقای روحانی افزود: البته طبق قانون آنچه ملاک است، آمار مرکز آمار ایران است اما بانک مرکزی هم همچون گذشته آمارها را استخراج و منتشر می کند و آمار هر دو مجموعه مورد بررسی و تکیه صاحبنظران قرار می گیرد.
رئیس جمهور گفت: وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش یافته به آن معناست که مثلاً خودرویی که در حال حرکت با سرعت ۴۰ کیلومتر بوده ، سرعتش به ۱۵ کیلومتر کاهش یافته است و این به معنی توقف خودرو نیست و منظور کاهش سرعت آن است.
وی افزود: مردم می گویند در حالی که اعلام می شود نرخ تورم کاهش یافته اما قیمت ها کم و چیزی ارزان نشده است ، باید توجه داشت که معنای کاهش نرخ تورم ، ارزانی نیست و منظور این است که خودرویی را که به سرعت به سمت دره می رفته است ، اولاً از مسیر دره به سمت جاده برده ایم و ثانیاً سرعت آن را کم کرده ایم.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما حتما باید به نرخ تورم تک رقمی برسیم و معمولاً در دنیا نرخ تورم کشورها ۳ تا ۴ درصد است.
آقای روحانی گفت:‌سیاست دولت این است که همچنان مسیرکاهش نرخ تورم را ادامه دهد و درباره اینکه اثر این حرکت های مثبت اقتصادی را در همه بازارها از جمله بازار سرمایه مشاهده کنیم و باید توجه داشت که دولت در بازار سرمایه دخالت مستقیم ندارد اگرچه همواره از بازار سرمایه حمایت می کند و از نظر دولت بازار سرمایه بسیار مهم است اما باید به بازار سرمایه نگاه بلندمدت داشته باشیم.
رئیس جمهور افزود : اساس بازار سرمایه این است که رویکرد‌ آن بسوی رونق اقتصادی باشد و در بلندمدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می بینیم و امیدواریم که بازار سرمایه هر چه بیشتر در مسیر رونق اقتصادی باشد تا بتوانیم به کمک آن هر چه بیشتر حرکت های اقتصادی مورد انتظار مردم را شاهد باشیم.
ْآقای روحانی گفت: امسال درآمد نفتی کشور کاهش یافته است بنابراین قدری سختی داریم و با سختی کشور را اداره می کنیم اما به هر حال این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد.
وظیفه دولت اجرای قانون است
خبرنگار روزنامه همشهری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور پرسید: حدود دو سال از عمر دولت می گذرد و قوانین متعددی وجود دارد که مثل دولت گذشته به آن بی توجهی شده یا اجرا نشده است یا نقض می‌شود. بفرمایید که در قوانین معطل مانده اجرای برخی از قوانین نیاز به پول دارد و برخی پول نمی‌خواهد به تحریم هم ربطی ندارد، مثل قیمت حامل‌ها، عدم تصویب آیین‌نامه‌ها، تأخیر در آزادسازی سهام عدالت، معطل ماندن قانون انتشار، اجرای کد کالا و رهگیری در مبارزه با قاچاق کالا، منع هزینه دولت در ورزش، منع اشتغال پزشکان در دو بخش دولتی و خصوصی، چرا قوانینی که نیازی به پول هم ندارد اجرا نمی‌شود؟
آقای روحانی با بیان اینکه وظیفه دولت اجرای قانون است گفت: اجرای برخی قوانین در چارچوب امکانات و اجرای برخی دیگر در چارچوب درآمدها تعریف شده است .
رئیس جمهور افزود: قوانینی که مورد نظر است مثل قوانین محیط کسب و کار، چیزی است که دولت آن را مصوب و اجرا کرده به طوری که رتبه کسب و کار از ۱۵۲ با ۲۲ رتبه رشد به رتبه ۱۳۰ رسیده است.
آقای روحانی گفت: در خصوص سهام عدالت هم دولت در صدد تهیه لایحه است که این کار نیازمند به یک سری هماهنگی هاست که ان‌شاءالله تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
وی با بیان اینکه ممکن است قانونی باشد که بگویید دولت اجرا کرده یا نکرده، اساس کار دولت این است که قوانین و مقررات و آیین نامه ها را عملیاتی کند حتی قوانین معطل مانده مثل قانون خدمات جامع ایثارگران که آن را پس از سال ها اجرایی کردیم و سال گذشته دولت ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای این منظور هزینه کرد.
رئیس جمهور گفت: همه قوانینی که مانده بود عملیاتی و اجرایی کردیم.
تلاش ما، عمل به همه وعده‌ها
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر که پرسید با گذشت دو سال از وعده‌هایتان بفرمایید که دو وعده ای که کاملا محقق شد و دو وعده ای که محقق نشد کدام ها هستند گفت: البته این پاسخ را شما باید بدهید تلاش ما این بوده است که همه وعده هایی را که داده ایم عملیاتی شود.
آقای روحانی افزود: در زمینه اقتصادی وعده دادیم شرایط را آرام کنیم و مردم از مشکلات اقتصادی فاصله بگیرند دولت در ۲۲ ماه گذشته تلاش خود را در این باره انجام داده دلیلش هم به وجود آمدن ثبات و آرامش مردم در زندگی و ثبات نسبی بازاراست.
رئیس جمهور گفت: درخصوص سیاست خارجی تعامل ما سازنده بوده و همکاری ما با کشورهای دنیا و همسایه ها در جهت مناسبات مثبت بوده است. 
وی افزود: ما باید به حافظه میان مدت رجوع کنیم یادمان نرود دو سال پیش در این زمینه چه خبر بوده حضور این همه هیئت های بازرگانی، تجاری و سیاسی خارجی در ایران و رفت و آمدها نشان از بهبود وضعیت در سیاست خارجی است، روابط ما با همسایه ها جز یکی دو همسایه مناسب است ما به اینها وعده داده بودیم و به آنها هم عمل کردیم.
آقای روحانی گفت: به نظر من در مسائل سیاسی و فرهنگی هم وضع فرق کرده البته هنوز دو سال از عمر دولت گذشته هرچند ممکن است تا پایان چهار سال هم برخی از وعده ها محقق نشود اما همواره تلاش ما این بوده که به آنچه گفته ایم عمل کنیم و وعده هایمان را عملی کنیم.
رئیس جمهور افزود: توجه داشته باشیم برخی از امور برای محقق شدن نیازمند اقدام همه حاکمیت است و کل حاکمیت باید دست به دست هم بدهند تا به هدفمان برسیم و در برخی مواقع دولت به تنهایی ممکن نیست که این مسائل را به سرانجام برساند در برخی از امور علاوه بر همه قوا بلکه همه باید کمک و تلاش کنند و دست به دست هم بدهند تا به هدف برسیم.
آقای روحانی گفت: دولت به سهم خودش و به وظیفه خودش عمل و تلاش کرده و می کنیم به وعده هایمان عمل کنیم.
شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای درباره ممنوع التصویر کردن کسی ندارد
رئیس جمهوری گفت : شورای امنیت ملی هیچ مصوبه ای برای ممنوع التصویر کردن کسی نداشته است.
آقای روحانی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا مبنی اینکه ایا ممنوع التصویر شدن رئیس دولت اصلاحات با مصوبه شورای امنیت ملی را تایید می کنید یا خیر؟ گفت : quotation mark شورای امنیت ملی کسی را ممنو ع التصویر نکرده است و شورای امنیت ملی هیچ مصوبه ای در این زمینه ندارد و اگری کسی هم این موضوع را به شورای امنیت ملی منتسب می کند خلاف کرده است و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
رئیس جمهوری در پاسخ به بخش دیگری از سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا مبنی بر اینکه با وجود وعده شما مبنی بر تغییر فضای امنیتی به سیاسی در کشور همچنان شاهد فعالیت گروه های فشار هستیم، اخلال گران در مراسم های عمومی حضوری می یابند حال سخنران این مراسم رئیس جمهوری باشد یا یادگار امام خمینی (ره) ،تجمع های غیر قانونی برگزار می کنند ،حتی می خواهند بر ضد حضور بانوان در ورزشگاهها راهپیمایی برگزاری کنند،چرا با این گروه های بدون شناسنامه برخورد نمی شود؟ ایا با این وضعیت شما قادر به برگزاری انتخابات در فضایی که ۷۵ درصد مدیران اجرایی ان همسو با دولت نیستند ، هستید ؟ گفت : quotation mark مسائل سیاسی واجتماعی طوری است که برخی از انها یک روز و یک شبه حل نمی شود، بلکه باید شرایط کنونی را نسبت به دوسال پیش مقایسه کنیم و ببینیم که ایا روند رو به اصلاح بوده است یا حرکت معکوس داشته ایم . quotation mark 
رئیس جمهوری گفت : تلاش ما این است که شرایط کشور را از شرایط غیر مناسب گذشته به شرایط قانونی تغییر دهیم اما نمی توان گفت که این ۲۲ ماه تغییری حاصل نشده است ،به هر حال در مسائل اجتماعی، فرهنگی و دانشجویی همه جلسات خود را برگزاری می کنند ، شما ۱۶ اذر دو سال اخیر را با قبل از این دو سال مقایسه کنید ،خانه سینما وخانه احزاب تشکیل شده است.
وی افزود : اینکه همه مسائل اجتماعی و فرهنگی در این ۲۲ ماه تمام شود ، حتما تمام نمی شود اما باید ادامه دهیم تا مشکلات حل شود ما نباید مایوس شویم حالا اگر ۴-۵ نفرحرکتی کردند نباید ناامید شویم .
اقای روحانی خاطرنشان کرد : اساس انتخابات مردم در ۲۴ خرداد سال ۹۲ این بود که افراط و تفریط و خشونت نباشد حرفها در چارچوب قانون باشد ،بنابراین همه باید کمک کنیم .
رئیس جمهوری تاکید کرد : دولت هیچ کاری را نه در مسائل اجتماعی وفرهنگی و نه در سیاست خارجی بدون حمایت مردم نمی تواند انجام دهد.
سیاست ایران درباره مسائل منطقه تغییر نکرده است
رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبری روسیا الیوم درخصوص موضع ایران در پی برنامه وزارت دفاع امریکا مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی همانند الانبار در عراق گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل منطقه تغییر نکرده است.
آقای روحانی در ادامه نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی افزود: موضع ما همان سیاستی است که دو سال پیش در این دولت بود و ادامه پیدا می‌کند و ایران وظیفه خود می داند به کشورهای منطقه برای امنیت و ثبات کمک کند و اگر درخواستی شود در حد توان، به‌ویژه در مبارزه با تروریسم کمک کند.
وی تأکید کرد: ما مبارزه با تروریسم را وظیفه بسیار مهمی برای خودمان و سایر کشورهای جهان می دانیم به ویژه اینکه شرایط امروز منطقه را پیش بینی کرده بودیم و به همین منظور دو سال پیش در سازمان ملل جهان عاری از خشونت را پیشنهاد کردیم و گفتیم آینده جهان و منطقه چگونه خواهد بود.
آقای روحانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این شعار به تصویب سازمان ملل رسید و به آن پاسخ مثبت داده شد اما در عمل به این مهم، آن اندازه که می باید شاهد حضور سازمان های بین المللی و کشورها در مبارزه با تروریسم نبودیم.
وی تصریح کرد: ما در عراق و سوریه واحد و پایگاه نظامی نداریم بلکه در هر دو کشور کار مستشاری می کنیم و هدف ما در این کشورها مبارزه با تروریسم است تا ثبات و امنیت به آنها برگردد در عین حال در همه کشورها به ویژه سوریه می خواهیم مشارکت مردم و دموکراسی بیش از پیش عملیاتی شود.
بنزین را گران نکرده‌ایم، تک‌نرخی کردیم
رئیس جمهور گفت: دولت بنزین را گران نکرده بلکه قیمت چندنرخی آن را تک‌نرخی کرده است.
آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه آفتاب یزد مبنی بر اینکه یک سری اتفاقات رخ داد که توقع بود رئیس جمهور شخصاً درباره آنها توضیح دهد مثل افزایش قیمت بنزین، حذف یارانه قشرهای پردرآمد و گفتگو رو در رو با مردم افزود: اصل اشکال شما وارد است.
رئیس جمهور گفت:‌ من به سهم خود باید برای صحبت با رسانه ها و مردم بیشتر حضور پیدا می کردم و این اشکال واردی است.
آقای روحانی افزود: مردم باید همه حرکت های دولت را به خوبی بدانند و درباره درستی و نادرستی آن قضاوت نهایی با مردم است.
رئیس جمهور با بیان اینکه واژه افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را نمی‌پسندم گفت: در بنزین ما دو نرخ را تبدیل به تک نرخی کردیم و بنزین ۷۰۰ تومانی و ۱۰۰۰ تومانی را به یک نرخ ۱۰۰۰ تومان به صورت تک نرخی تعیین کردیم که دلیل آن هم روشن است.
آقای روحانی افزود: مقامات دولتی توضیحات لازم را در این زمینه داده اند و دولت طبق قانون و مجلس امسال باید قیمت همه حامل های انرژی را به فوب خلیج فارس نزدیک کند که هنوز فاصله زیادی حتی در قیمت بنزین، گازوئیل و نفت سفید داریم.
رئیس جمهور گفت: دولت در مسائلی که تورم زا بود با توجه به شرایط اقتصادی مراعات های لازم را کرد و نرخ گازوئیل، نفت سفید‌ و گاز افزایش بسیار کمی داشت.
وی علت تک نرخی شدن قیمت بنزین را وجود فساد زیاد در دو نرخی بودن آن دانست و افزود: دولت برای جلوگیری از فساد این اقدام را انجام داد.
وی با بیان اینکه برخی رسانه های داخلی و خارجی دنبال فضا سازی در خصوص تک نرخی شدن قیمت بنزین و حامل های انرژی بودند گفت: از اینکه مردم به این گونه فضاسازی‌ها اعتنا نکردند و شرایط دولت و کشور را احساس کردند از آنان سپاسگزاری می کنم.
آقای روحانی افزود: دولت مجری قانون است.
یارانه افراد غیر نیازمند حذف می شود 
رئیس جمهور گفت: دولت متعهد به پرداخت یارانه است اما از طرفی مجلس شورای اسلامی ما را تکلیف کرده است تا یارانه افراد پردرآمد را قطع کنیم و ما به دنبال اجرای این قانون هستیم.
آقای روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آفتاب یزد درباره حذف یارانه های اقشار پردرآمد افزود: یارانه هایی که پرداخت می شود بر مبنای قیمت حامل های انرژی است و امسال به خاطر کاهش قیمت نفت کسری زیادی داریم.
رئیس جمهور میزان کسری بودجه دولت در این زمینه را ده هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: با تک نرخی شدن بنزین ۳ هزار میلیارد تومان از این کسری جبران می شود.
آقای روحانی با بیان اینکه ما در حذف یارانه افراد پردرآمد ، وسواس داریم تا مبادا یارانه افراد کم درآمد و متوسط حذف نشود ، افزود: به وزیر کار موکداً دستور داده ام یارانه افرادی که اطمینان به پردرآمد بودنشان وجود دارد ، حذف شود و برای احراز این افراد، کار به صورت کند پیش می رود.
رئیس جمهور گفت: دولت برای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی حذف اقشار پردرآمد را از دریافت یارانه انجام می دهد.
در زمینه گرانی معیار همچنان جیب مردم است
در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگار روزنامه قدس پرسید: شما در خصوص فعالیت‌های اقتصادی گزارش‌های زیادی داده اید می خواهم بگویم که شما در اولین مصاحبه بعد از مراسم تحلیف گفتید معیار سنجش تورم برای ما جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران، می خواهم بگویم آن همه آمارهایی که شما از فعالیت‌های اقتصادی ارائه کردید و آمارهای دیگری هم هست که اکنون به آن اشاره کردید سؤال من این است که آیا همچنان برای دولت معیار جیب مردم است؟ و در برنامه های اقتصادی دولت که تا الان اجرا شده چقدر جیب مردم ملاک قرار گرفته است؟
رئیس جمهور در پاسخ گفت: مقداری توضیح دادم که آنچه دولت اعلام می کند منظورم از دولت مراکز رسمی کشور است آنها یک مبنا و سبدی دارند و بر مبنای آن سبد محاسبه می کنند.
وی افزود: البته خودمان هم روزانه قیمت اجناس را می گیریم هم بخش های اقتصادی ما می بینند و خود من هم حداقل هفته ای یکی دو بار این آمار را می بینم تا بدانم وضع اجناس در بازار چگونه است. 
آقای روحانی اضافه کرد: معیار باز هم جیب مردم است قبول دارم که در زمینه گرانی و ارزانی و زندگی معیار جیب مردم است اما آنها هم برای برنامه‌هایشان معیاری دارند.
وی افزود: آنچه من می توانم بگویم بازار دچار آرامش و ثباتی است و آن جور نیست که قیمت یک جنس امروز یک قیمت باشد و فردا مثلاً ۵۰ یا ۱۰۰ درصد گران‌تر شود این نوسان را در قیمت نمی بینیم. هم در خرده فروشی ها هم در معاملات کلان بازار تغییرات آن چنان نیست.
رئیس جمهور گفت: البته وقتی می گوییم هنوز ۱۵درصد تورم داریم معنای آن روشن است یعنی به طور متوسط نسبت به پارسال ۱۵ درصد گران‌تر شده است و معنای کاهش تورم ارزانی نیست، باید تفسیر ما از واژه هایی که اعلام می‌شود یکی باشد.
وی افزود: اما تلاش دولت برای این است که مردم زندگی بهتری داشته باشند.
آقای روحانی گفت: امسال نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰ میلیارد دلار از نظر درآمد نفتی ما کسری خواهیم داشت البته ممکن است بیشتر هم باشد تا ۱۳ میلیارد دلار و از نظر ریالی که باید به خزانه واریز شود حداقل حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل کسری خواهیم داشت .
وی افزود: بنابراین بحث خروج از رکود را مطرح کردیم و آیین نامه های آن را تصویب و ابلاغ کردیم ، لایحه لازم را به مجلس دادیم و مجلس نیز اخیراً تصویب کرده و به ما برگردانده است و ما در حال نوشتن آیین نامه های آن هستیم .
رئیس جمهور گفت: ما در هزینه های جاری آمدیم دستورالعملی را اعلام کردیم برای کاهش هزینه ها و این کاهش را بیاوریم در بخش عمرانی قرار بدهیم و به هر حال مردم ما می دانند که پارسال ۳۲ هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی کردیم و سال قبل از آن نیز ۲۱هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی بوده در حالی که در سال ۹۱ این رقم حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است این نشان می دهد که دولت برای زندگی و رفاه مردم تلاش می کند.
آقای روحانی افزود: در این زمینه توان دولت همین توانی است که دارد تلاش و عمل می کند. حضور مردم هم در زمینه های اقتصادی نسبت به گذشته بانشاط‌تر شده اخیراً گزارشی را وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای ما فرستاده که مجموعا در طول ۲۲ ماه گذشته ۸۰۰۰ واحد صنعتی نیمه تمام، تکمیل و راه اندازی شده است.
وی گفت : خیلی مهم است این تعداد واحد صنعتی راه اندازی شده است این حرکت بسیار خوبی است همین آمار رشدی که می بینیم در صنعت، معدن و کشاورزی و خدمات نشان این است که دولت برای زندگی مردم تلاش می کند.
رئیس جمهور افزود : اما یک مشکل بزرگ‌تر وجود دارد آن هم مسئله اشتغال است .
آقای روحانی گفت: تا نتوانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم تا نتوانیم سرمایه جذب کنیم این همه جوان ما اعم از دختر و پسر که بیکارند و دغدغه اصلی ما خواهد بود برای امسال و سال آینده تا پایان دولت این است که ما بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم.
وی افزود : البته آمار و ارقامی که به من سال گذشته داده شد رقم بالایی اشتغال ایجاد شده بود ۵۵۰ هزار اشتغال وزارت کار آمار داده بود البته از آن طرف هم چقدر اشتغال کم شده است یعنی همین قدر که شغل ایجاد کردیم چقدر کارخانه تعطیل شده و چقدر افراد بازنشسته شدند.
رئیس جمهور ادامه داد:‌ وقتی می آییم سر اشتغال خالص متأسفانه آمار ما آمار مناسبی نیست این چیزی است که همه باید دست به دست هم بدهیم اینکه من می گویم جامعه ما باید آرام باشد و افراطی گری را کنار بگذاریم و همه کمک بکنیم برای وضع اقتصادی بهتر، یک هدف بزرگ آن اشتغال برای نسل جوانمان و دغدغه ای بزرگ برای دولت و مردم است.
ادعای امریکا در مبارزه با تروریسم توخالی است 
رئیس جمهور ادعاهای امریکا را در مبارزه با تروریسم در منطقه به‌ویژه در عراق توخالی دانست.
آقای روحانی در تکمیل پاسخ به پرسش خبرنگار روسیا الیوم مبنی بر موضع ما در خصوص خواست امریکایی‌ها برای ایجاد پایگاه های نظامی جدید در عراق به بهانه مبارزه با داعش گفت: امریکایی ها طرح های مختلفی را از زمان حمله گروهک های تروریستی به موصل آغاز و ادعاهای فراوانی در این مورد مطرح کردند.
وی ادعای امریکایی‌ها را در ایجاد ائتلاف علیه داعش، بمباران هوایی مواضع این گروهک تروریستی، اختصاص هزینه در این باره، اعزام نیرو به عراق و آموزش اهل تسنن، مصادیقی از ادعاهای توخالی امریکایی‌ها در این زمینه برشمرد.
آماده ارائه کمک‌های بیشتر به عراق هستیم 
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در کمک به دولت و ملت عراق تغییر نکرده است، برای ارسال کمک های بیشتر به عراق اعلام آمادگی کرد.
آقای روحانی در بخش دیگری از پاسخش به پرسش خبرنگار روسیا الیوم گفت: آنچه تاکنون جلو تروریسم را در عراق گرفته و نگذاشته است دامنه ترکتازی‌شان را بیشتر کنند، ملت و ارتش عراق بوده و ایران نیز به سهم خودش کمک کرده است. 
وی تصریح کرد: ما از کشورهایی که علیه تروریسم ائتلاف ایجاد کرده اند اثری نمی بینیم در حالی که بنا بود با تروریسم بجنگند، اخیراً نیز ادعای ایجاد پایگاه نظامی در عراق می کنند در حالی که اینها ادعاهایی است که با واقعیت فاصله دارد.
آقای روحانی گفت: کشورهای منطقه اعم از عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها باید روی پای خود بایستند، ما هم در حد توانمان هر کمکی که از دستمان بربیاید برای زندگی، تأمین مواد غذایی و مبارزه با تروریسم انجام می دهیم.
دولت عراق درخواست کند آماده افزایش کمک ها هستیم
رئیس جمهور تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین المللی برای کمک به دولت عراق بیش از گذشته آماده است.
اقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی العراقیه که پرسید در چارچوب تعهدات بین المللی به عراق و با توجه به اینکه کشورهای عضو گروه ۷ هم به این موضوع تاکید داشتند آیا می توان توقع نقش بیشتری از جمهوری اسلامی در این زمینه داشت و در سایه این کمک امکان از بین رفتن داعش در آینده نزدیک وجود دارد؟ گفت: این کمک ها می تواند کمک سیاسی ، اقتصادی و حتی کمک نظامی به شکل مستشاری یا برطرف کردن نیازمندی های عراق برای خرید تسلیحات باشد.
آقای روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ها کاملا آمادگی کمک دارد ، ایران و عراق دو کشوری هستند که از نظر تاریخی و مذهبی در کنار هم بوده اند و ما وظیفه خود می دانیم که از عراق و دولت عراق در مقابل تروریست ها حمایت کنیم و این حمایت را ادامه خواهیم داد و در صورت نیاز دولت عراق و تقاضای آنان این کمک ها را افزایش می دهیم.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره گروهک تروریستی داعش گفت: حتما گروه های تروریستی در نهایت شکست می خورند و ما تردیدی نداریم.
آقای روحانی افزود: گروه های تروریستی در منطقه موفق نخواهند بود اما در عین حال دردسرآفرین هستند و برای مردم و زندگی آنان و تمدنی که در منطقه وجود دارد ، دردسر درست می کنند.
رئیس جمهور گفت : باید همه تلاش کنیم هرچه سریع تر گروه های تروریستی در منطقه را منهدم کنیم تا منطقه را ترک کنند و اساسا موضوع تروریسم می تواند یک معضل برای کل منطقه و جهان باشد و این تعاون و همکاری و دست به دست هم دادن برای مبارزه با تروریسم یک وظیفه قانونی و انسانی برای همه ما است.
من دلواپس نیستم
در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز گفت: آقای رئیس جمهور فرمودید ادعاهای توخالی امریکا در سال گذشته بوده، من سؤالم را ادامه می دهم؛ آیا شما دلواپس نیستید حتی پس از امضای توافق با ۱+۵ کسانی در ایران و امریکا کارهایی کنند که اجرای توافق به دست انداز بیفتد و یا حوادث در عراق و سوریه اصطکاک میان امریکا و ایران یا چند کشور دیگر را افزایش دهد و در نهایت این قرارداد روی کاغذ بماند و فرایند فروپاشی آن به محض امضا شروع شود؟ 
آقای سرگی ریباکوف طرف مذاکره کننده روسی دقیقاً این عبارت را دارد «به نحو نگران کننده ای نوشتن توافقنامه این روزها قبل از ضرب الاجل به طور کاهنده ای پیش می رود». ایشان نگران است، شما دلواپس هستید؟ 
همکار خانواده کوچک ما گرفتار است، شما لطف کنید در دیپلماسی خود بگنجانید زیرا در دو سال پیش با آزادی خانم وکیل به محبوبیت شما اضافه شده بود.
آقای روحانی با بیان اینکه من که دلواپس نیستم، من همیشه امیدوارم افزود: بله هر احتمالی وجود دارد ما نه علام الغیوبیم که بتوانیم آینده را ببینیم نه قدرت مطلقه هستیم که همه مشکلات عالم از ایران گرفته تا امریکا را بتوانیم حل و فصل کنیم.
وی گفت: من بسیار امیدوارم و دلیلش این است که با یک اجرای موقت این توافق را در توافق ژنو داشتیم و همین توافق را به یک صورت محدودتر و در یک زمان کوتاه تری عمل، اجرا و پیاده کردیم و همان طور که گفتید دو طرف می خواستند به هم بزنند، یک عده ای در آنجا و عده ای هم در اینجا و همچنین کشورهای دیگر.
آقای روحانی افزود: می دانید در منطقه ما برخی کشورها با توافق مخالفند، برخی از کشورها فکر می کنند اگر این توافق انجام شود ایران قدرتش در منطقه بیشتر می شود و آنها دچار مشکل می شوند.
وی اضافه کرد: البته اشتباه می کنند، این توافق به ضرر کسی در منطقه نخواهد بود و ما نمی خواهیم به کسی تجاوز یا در منطقه مداخله کنیم، اینها تصورات واهی و نادرست است.
رئیس جمهور گفت: بله عده ای ممکن است نگران باشند و ممکن است مشکلاتی پیش روی ما قرار گیرد، در عین حال ما امیدوار هستیم.
وی افزود: به هر حال اگر این توافق امضا شود معنایش این است که همه دولت های امضا کننده به این توافق متعهدند و باید آن را اجرایی و عملیاتی کنند مخصوصاً بعد از اینکه در شورای امنیت سازمان ملل بر این توافق مهر تأیید بخورد همه کشورها در واقع موظف به اجرا و عمل هستند.
رئیس جمهور افزود: همیشه در زندگی ما و در اجرای اهداف ما ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید برای آن راه حل پیدا کنیم و آنهایی که می خواهند توافق را به هم بزنند اگر آثار خوب این توافق را بعد از اجرای آن ببینند به اعتقاد من در اعتقاد خود تجدید نظر خواهند کرد.
عده‌ای به اسم نقد دولت را تخریب می کنند
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران که پرسید از ابتدای دولت شاهد تخریب های گسترده‌ای بودیم که دولت هدف این تخریب ها قرار می گرفت و شما نسبت به تخریب گران هشدار داده بودید مبنی بر اینکه ما تلاش می کنیم کسانی که در قالب نقد تخریب می کنند چهره واقعی آنها را به مردم نشان دهیم که چه کسی تخریب می کند و چه کسی نقد ، گفت: عده ای به اسم نقد ، دولت را تخریب می کنند.
آقای روحانی در پاسخ به اینکه ایا این تمایز برای دولت حاصل شد تا به مردم نشان بدهید که چه کسی نقد می کند و چه کسی در قالب نقد به تخریب دولت می پردازد؟ دوم اینکه باتوجه به نزدیک شدن به توافق هسته‌ای و انتخابات ما شاهد شدت گرفتن تخریب ها هستیم در این صورت رویکرد دولت چه خواهد بود؟ افزود : اولا در یک توافق وقتی ما به قدم های آخر می رسیم کار بسیار سخت می شود و همانطور که پیش از سوال شما مطرح کردم که برخی از کشورها اظهار نگرانی کردند که حرکت برای توافق نهایی و متن نهایی کند شده است ، یک مقدار می تواند طبیعی باشد و یک مقدار مربوط می شود به اینکه خیلی ها پشت پرده هستند که تلاش می کنند این توافق حاصل نشود.
رئیس جمهور ادامه داد: این موضوع یک مقدار طبیعی است و ما باید تحمل کنیم و همه توان خود را بکار بگیریم تا به هدف نهایی برسیم.
آقای روحانی گفت : برای ما معیار در این مسایل افکارعمومی مردم ما و خواست ملت است و ملت ما خواهان این است که یک توافق عزتمندانه حاصل شود و مقام معظم رهبری نیز در اصل توافق، در چارچوب خط قرمزها تایید کردند ،بنابراین ما این راه را با همه توان ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور افزود: اینکه عده ای تحت عنوان نقد دنبال تخریب هستند ، متاسفانه این وجود دارد و اولا خود مردم باید به خوبی در این خصوص قضاوت کنند که عده ای پشت پرده نقد موضع نگیرند و با لباس نقد به تخریب نپردازند و 
روشن هم است که بین نقد و تخریب چه تفاوت هایی وجود دارد.
آقای روحانی گفت: نقد باید مشفقانه و دلسوزانه برای اصلاح و بهتر شدن باشد اما تخریب به دروغ و تهمت و به حرف های ناصحیح و گاهی به ادبیاتی متوسل می شود که آن ادبیات با اخلاق و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما اساسا سازگار نیست.
رئیس جمهور افزود: ما باید اولا تخریب گران را به نقد دعوت کنیم و از آنها بخواهیم به جای تخریب ، نقد کنند، عکس العمل مردم ما بهترین راه است ، مردم ما اگر در برابر تخریب عکس العمل درست نشان دهند ، تخریب گر را مایوس می کنند.
آقای روحانی گفت: تخریب گر وقتی ببیند مسیرش مسیری است که نتیجه ندارد به هر حال ادامه نخواهد داد البته دولت نیز وظیفه دارد روشنگری کند.
رئیس جمهور افزود: تشویش اذهان عمومی کار نادرستی است ، حرف های غیرواقعی زدن کار نادرستی است ضمن اینکه نقد مشفقانه خیلی خوب است نه تنها خوب است حتی ضرورت و لازم و به نفع دولت است چون اگر دولت اجازه نقد ندهد معنایش این است که دولت مستبدی است.
آقای روحانی گفت : یا ما خود را بی نقص و بی عیب می دانیم که این حرف نادرستی است به هر حال دولت نیز اشتباه می کند و نقص دارد ما که دولت معصوم نیستیم و این خیلی روشن است یا اینکه دولت دنبال این است کار استبدادی کند و مستبد باشد که این نیز نادرست است.
رئیس جمهور افزود: بنابراین مردم ما باید در این خصوص با عکس العمل خود جلوی تخریب را بگیرند و دولت نیز با توضیحات خود.
ایران در مقابل تجزیه در منطقه خواهد ایستاد
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در مقابل تجزیه در منطقه خواهد ایستاد ، گفت: تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود.
آقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین درباره تهدید طرح های تجزیه در کشورهای منطقه به ویژه سوریه و عراق افزود: ما باید وحدت و انسجام کشورهای منطقه را به سهم خودمان حراست و حفاظت کنیم.
وی گفت: هر گونه جدایی و تجزیه می تواند مساوی با ادامه درگیری ها و جنگ داخلی جدید در سوریه، عراق یا هر کشور دیگری باشد و تغییرات می تواند به ضرر همه باشد.
آقای روحانی افزود: ما در این زمینه باید دو کار انجام دهیم یکی اینکه با کشورهای منطقه گفتگو و افکارمان را به هم نزدیک کنیم مخصوصاً کشورهای همسایه در این منطقه باید حضور جدی پیدا کنند، سازمانهای بین المللی در این زمینه باید فعال شوند و فعالیت های سیاسی،‌ منطقه ای و بین المللی را در این زمینه باید افزایش دهیم.
وی گفت: نکته دوم ، قدرت حکومت مرکزی است و قدرت حکومت مرکزی هر چقدر تضعیف شود خطر بیشتر آن کشور را تهدید می کند و ما باید قدرت مرکزی را در عراق و سوریه تقویت کنیم تا بتوانند در برابر تروریسم و همچنین در برابر این توطئه ها بایستند. 
آقای روحانی افزود: ما اخیراً مشاهده کردیم که برخی از مجامع در آمریکا بحث تجزیه عراق را به زبانی مطرح کرده اند و معنایش این است که بعضی از قدرت های بزرگ دنبال این توطئه هستند برای منافع خودشان در این منطقه ، در حالی که تجزیه می تواند بسیار برای ثبات، امنیت و رشد منطقه خطرناک باشد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همه توان خودش را در این زمینه برای جلوگیری از تجزیه به کار گرفته است و به کار خواهد گرفت.
اجرایی شدن طرح مسکن دولت یکسال زمان نیاز دارد
رئیس جمهور گفت: اجرایی شدن طرح مسکن دولت یک سال زمان نیاز دارد ،البته دولت غیر از آن نیز طرح هایی دارد که امسال یا سال آینده اعلام می کند.
آقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا درباره بودجه دولت برای مسکن جوانان افزود: طرحی را برای کل مسئله مسکن از جمله جوانان درنظر گرفته ایم و طرح خانه اولی ها نیز مربوط به جوانان است.
رئیس جمهور گفت: پیش از این طرحی به عنوان مسکن مهر مطرح شده و خانه هایی ساخته شده است که ناقص بود و تعداد آن به صدها هزار واحد می رسید که مشکلاتش به این دولت منتقل شد به ویژه اینکه برخی از این واحدها در استان ها در مکان های مناسب ساخته نشده بود و امکاناتی همچون برق، گاز، فاضلاب، کلانتری و مدرسه نداشت.
آقای روحانی تاکید کرد: اصولا قابل سکونت نبود هرچند اسمش مسکن بود در واقع سکونتی ایجاد نمی کرد که مردم در آن آرامش پیدا کنند.
رئیس جمهور افزود : در این زمینه بار بزرگی بر دوش دولت افتاد و در این دوره ۴۲۵ هزار واحد مسکونی تامین شد بنابر این ناچاریم این طرح را ادامه بدهیم و خواهیم داد.
آقای روحانی با اشاره به طرح های اخیر دولت برای مسکن گفت : اجرای این طرح ها یک سال زمان می برد تا عملیاتی و اجرایی شود که البته در تامین مسکن به طور قطع تاثیر خواهد گذاشت و وزارت ورزش نیز بودجه ای برای مسکن به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: غیر از طرح های اعلامی دولت طرح های دیگری نیز مدنظر دارد که پایان سال و اوایل سال آینده آن را اعلام خواهد کرد.
آقای روحانی در پایان این نشست خبری با تشکر از رسانه ها و خبرنگاران افزود: من در این مصاحبه ارقام و آمار ریز را درباره عملکرد دولت بیان نکردم و قصد داریم این ارقام را در سالگرد دو ساله شدن دولت اعلام کنیم.
وی گفت: در پایان مرداد یا اوایل شهریور خود من یا همکارانم در دولت، درباره عملکرد و فعالیت‌های دوسال دولت مصاحبه‌ای انجام خواهیم داد و ارقام و آمار فعالیت‌های دولت را اعلام خواهیم کرد. 
در نشست خبری امروز، رئیس جمهور به پرسش‌های هفده خبرنگار داخلی و خارجی پاسخ داد.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا