سیاسی

احتمال لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریکا علیه ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آمریکا قویا هرگونه عقب‌نشینی ازاین مساله که تنها تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران کاهش خواهد یافت را رد می‌کند، اما منابع آگاه می‌گویند که آنها در تجمیع تحریم‌ها با یکدیگر به گونه‌ای متفاوت از کنگره و منتقدانی هستند که معتقدند تحریم‌ها از هم جداست.

بر اساس تحریم‌هایی که در طول دهه‌های گذشته اعمال شده است تاکنون صدها شرکت و فرد برای نقشی که در برنامه‌های مرتبط هسته‌ای به علاوه تحقیقات درباره‌ موشک‌های بالستیک و ادعاها در خصوص نقض حقوق بشر و پولشویی در ایران داشته‌اند هدف مجازات قرار گرفته‌اند.

دولت‌های خارجی که هدف تحریم‌ قرار گرفته‌اند، شرکت‌ها یا افراد وابسته به این کشورها از انجام امور تجاری و معامله باشهروندان و تجار آمریکایی و حتی شرکت‌های خارجی که در سیستم مالی آمریکا فعالیت می‌کنند ممنوع شده‌اند. این محدودیت‌ها معمولا با بلوکه شدن اموال و ممنوعیت‌هایی برای صدور ویزا همراه شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران و آمریکا اکنون امیدوارند تا پایان ماه ژوئن به یک توافق نهایی مبتنی بر چارچوبی برسند که این کشورها توانستند در اوایل ماه آوریل در لوزان سوئیس به آن دست یابند. ممکن است در این توافق از آمریکا خواسته شود تا تحریم‌های مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران را لغو کند اما این امکان وجود دارد که دیگر تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند.

این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود گفتند که دولت آمریکا ممکن است از حرف‌های پیشین خود در این خصوص که تنها تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران لغو می‌شود عقب‌نشینی کند.

مقامات آمریکا پس از چندین سال مذاکره با ایران اکنون بر این باورند که حصول یک توافق نهایی ممکن خواهد بود به گونه‌ای که منجر به محدودیت برنامه‌ هسته‌ای ایران پس از بیش از یک دهه بن‌بست سیاسی بر سر این مساله می‌شود.

در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا متعهد خواهد شد تا میلیاردها دلار از سرمایه بلوکه شده ایران در خارج از مرزهای این کشور را به تهران بازگرداند و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را لغو کند.

این منابع آگاه همچنین گفتند که مقامات دولت آمریکا در حال بررسی یک سری گزینه هستند که شامل تعلیق تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و برخی تحریم‌های غیر هسته‌ای است. اقدامی که می‌تواند با مخالفت شدید کنگره و دیگران روبرو شود.

بر اساس یکی از این سناریوها آمریکا می‌تواند محدودیت‌های غیر هسته‌ای علیه چند شرکت را لغو کند و آنها را سپس به دلیلی دیگر باز گرداند. اما بر اساس این طرح می‌تواند آمریکا را به نقض تعهداتش متهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا