اجتماعی و فرهنگی

تعداد زائران فوت شده عربستان در مشهد ۴ نفر است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید حسن قاضی زاده هاشمی درباره حادثه مسمومیت زائران عربستانی در مشهد گفت: علت این حادثه استفاده از سمی بوده که برای اتاق‌های زائرانی که در هتل مستقر بودند استفاده شده بود.

این سم براساس گزارش معاونت بهداشتی در نمونه خون زائران مشاهده شد و علائم مسمومیت تائید شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد اینکه این حادثه عمدی بوده یا نه حتماً دستگاه‌های نظارتی به وظیفه خود عمل می‌کنند.

وی گفت: نهادهای اطلاع رسانی با توجه به حساسیت این موضوع باید به سرعت اطلاع‌رسانی کنند تا زمینه ایجاد شایعه از بین برود.

وی ادامه داد: آنچه مربوط به وزارت بهداشت بوده از جمله اقدامات تشخیصی مانند سم شناسی با توجه به اینکه در مشهد امکانات تشخیصی و سم‌شناسی مناسبی وجود دارد به سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام و اعلام نظر شد.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگر فارس درباره تعداد افراد مسموم شده توضیح داد: براساس اطلاعاتی که به من رسیده ۳۲ یا ۳۳ نفر از زائرانی که در هتل بودند مسموم شدند و تا الان ۴ نفر فوتی داشتیم، آمار من مربوط به آخرشب دیشب است چون ۷ نفر از زائران حالشان وخیم بود و در ICU بستری بودند و در مورد اینکه چه تعداد از زائران مسموم شده ترخیص شده و چه تعداد هنوز بستری هستند، اطلاعات دقیق‌تر ندارم.

وزیر بهداشت ادامه داد: آزمایش‌های لازم از همه موارد مورد استفاده زائران از جمله مواد غذایی، اتاق و وسایل آنها از همه جنبه‌ها از جمله سم‌شناسی و وجود ویروس ابولا و کرونا ویروس که زمانی در عربستان شایع بود بررسی‌های لازم انجام شد و مشخص شد که علت حادثه استفاده از موادی بوده که به عنوان سم در فضای اتاق‌ها مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به اینکه درب اتاق بسته بوده از طریق استنشاق وارد خون آنها شده است.

وزیر بهداشت در مورد عمدی یا سهوی بودن حادثه گفت: ما در پزشکی یاد گرفته‌ایم که همیشه بدترین حالت را در نظر بگیریم و من با توجه به شواهد فکر می‌کنم که احتمال عمدی بودن این حادثه بیشتر از سهوی بودن آن است. این احتمال وجود دارد مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی افزود: در این مورد باید با توجه به مسائلمان با عربستان، این موضوع باید خیلی جدی گرفته شود و به سرعت اطلاع‌رسانی شود و هرکس که تخلفی کرده یا کم توجهی داشته باید با آن برخورد شود این خواست مردم است و امیدوارم همه دستگاه‌ها نیز همینطور برخورد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا