مدیریت شهری

دلایل حذف طرح ترافیک سالیانه اعلام شد/ تبعیض، تشدید آلودگی هوا و کاهش انگیزه زندگی!

به گزارش شورا‌آنلاین، شهریار افندی‌زاده در نشست خبری گفت: شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با مشکلات زیادی روبه‌روست که از آن جمله می‌توان به آلودگی هوا و اتلاف زمان میلیون‌ها شهروند در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌حل‌های معضلات که در بسیاری از کشورهای جهان نیز تجربه شده است، مدیریت تقاضای حمل‌ونقل است. از جمله روش‌های مجرب این الگو، شیوه‌ای است که در آن با تغییر تعرفه‌ها در زمان‌های مختلف و با توجه به پویایی سیستم قیمت‌گذاری، استفاده‌کنندگان ترغیب می‌شوند که در طول ساعات اوج ترافیک، از سفر در محدوده‌های پرتردد شهر پرهیز کنند و سفرهای خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که حتی‌الامکان در ساعات کم تردد و یا با استفاده از مسیرهای جایگزین انجام شود.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در اکثر شهرهای پرجمعیت جهان، را امری پذیرفته شده دانست و گفت: اما شیوه رسیدن به اهداف، با توجه به ضرورت‌های زمانی و تجربه‌های موجود، نیازمند بازنگری است. چهار دهه است که طرح ترافیک با روش فعلی اجرا می‌شود و عدم تغییر، باعث کاهش تأثیر آن شده است.

افندی زاده با اشاره به اشکالات موجود در طرح فعلی ترافیک گفت: در طرح فعلی به معضل آلودگی هوا بی توجهی شده و شاخص‌‌های مرتبط با آلودگی در میزان و شرایط ورود خودروها به محدوده در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: مهمترین هدف از اجرای محدودیت‌هایی همچون طرح ترافیک، مدیریت و روان‌سازی ترافیک در سطح معابر شهر است. اما طرح فعلی در پیگیری این هدف، موفق نیست و انگیزه کافی به شهروندان برای سوق دادن سفرهایشان به سمت ساعات غیراوج نمی‌دهد.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک گفت: در توزیع و فروش مجوز طرح ترافیک سالانه، تبعیض‌ها و نابرابری‌های مشهودی وجود دارد. شیوه توزیع سنتی مبتنی بر سابقه و رابطه سهمیه‌های طرح ترافیک و تخصیص آن به برخی ادارات و نهادها و اشخاص به نحوی است که می‌توان به وضوح ناعادلانه بودن آن را مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: هیچ معیار منطقی و مدونی به جز سابقه قبلی و دسته‌بندی‌های کلی برای توزیع مجوزهای طرح ترافیک وجود ندارد و این کار تا حد زیادی به صورت سلیقه‌ای و بدون رعایت موازین قابل سنجش و بر اساس قدرت چانه‌زنی افراد و سازمان‌ها صورت می‌گیرد.

افندی زاده گفت: نتیجه این شده که عده‌ای که لزوماً محق و مستحق هم نیستند به رایگان یا با هزینه بسیار اندک مجازند در تمام روزهای سال، در هر ساعتی که خواستند به هر محدوده‌ای که خواستند وارد شوند. اما عموم مردم یا غالباً از ورود مجاز به محدوده طرح محروم هستند و یا باید با قیمت چند برابر سهمیه‌ای‌ها، به صورت روزانه طرح بخرند.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: به دلیل اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر، انگیزه ادامه سکونت در این منطقه کاهش یافته است. به همین خاطر، پس از ساعات اداری و تعطیل شدن بازار و راسته‌های تجاری فعال در محدوده، زندگی در این منطقه به حالت نیمه‌تعطیل در آمده و این موضوع تبعات اجتماعی و اقتصادی منفی برای شهر ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به این که طرح فعلی اکثریت شهروندان را از ورود به محدوده منع کرده است و از سویی قیمت خرید طرح ترافیک روزانه ۴۰ هزار تومان و میزان جریمه ورود به محدوده طرح نسبتاً پایین است، نتیجه این شده که برای عموم شهروندان، جریمه شدن و قانون‌شکنی به صرفه‌تر از خرید مجوز طرح باشد.

وی گفت: در طرح فعلی، اکثر ساکنان محدوده طرح نه تنها امکان تردد ندارند، بلکه امکان خروج از این منطقه را هم ندارند و در صورت کوچکترین تحرکی، جریمه می‌شوند.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک گفت: برخلاف اکثر کشورهای جهان که طرح ترافیک در دو روز از هفته (غالباً شنبه و یکشنبه) اجرا نمی‌شود، در ایران غیر از روزهای جمعه، در ساعات اداری هیچ امکانی برای ورود شهروندان به داخل محدوده وجود ندارد و حتی در روزهای پنج‌شنبه هم طرح تا ساعت ۱۳ اجرا می‌شود که باعث ترافیک شدید در ساعات بعدازظهر روزهای پنج‌شنبه شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به معضل آلودگی هوا، یکی از سیاست‌های حاکمیتی، تشویق مردم به استفاده از خودروهای پاک (هیبریدی و برقی) و یا با آلودگی کمتر است؛ تا جایی که تعرفه واردات این خودروها نیز صفر شده است اما در شیوه اجرای فعلی طرح ترافیک، این سیاست‌ به طور مؤثر لحاظ نشده است.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک گفت:متأسفانه بخش قابل توجهی از فروش روزانه مجوز طرح ترافیک توسط کیوسک‌های روزنامه‌فروشی یا به صورت دستی در کنار اتوبان‌ها و خیابان‌ها انجام می‌شود که باعث کاهش شفافیت، بی‌نظمی و نبود امکان کنترل آنلاین شده است.

وی گفت: افرادی که دارای سهمیه هستند، به دلیل داشتن مجوز سالانه، ترغیب به تردد بیشتر در محدوده طرح می‌شوند، زیرا احساس می‌کنند که وجه آن را داده‌اند و اگر از آن استفاده نکنند، ضرر کرده‌اند. لذا عملاً فروش یکباره مجوز سالانه به معنای تشویق به تردد بیشتر در محدوده طرح است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا