اجتماعی و فرهنگی

۱۲۰۰ آمبولانس فرسوده در کشور مشغول کارند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین امین صابری نیا افزود: برنامه وزارت بهداشت برای نوسازی ناوگان اورژانس کشور این است که آمبولانسهایی که بیش از ۷ سال عمر دارند و فرسوده محسوب می‌شوند امسال نوسازی شوند و به جای آنها آمبولانسهای جدید جایگزین شوند و این آمبولانسهای فرسوده از چرخه خارج شوند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر حدود ۳ هزار آمبولانس در ناوگان اورژانس کشور فعال است که بیش از یک سوم ‌آنها (۱۲۰۰ دستگاه) فرسوده هستند، حدود هزار آمبولانس بیمارستانی هم در وزارت بهداشت وجود داردکه امیدواریم بتوانیم ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه از آنها را که فرسوده هستند امسال نوسازی کنیم.

صابری نیا گفت: حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید آمبولانس نو و نوسازی ناوگان اورژانس کشور اختصاص یافته است و احتمالاً برای خرید آمبولانسها مشکل مالی نداشته باشیم اما مشکلات اداری دیگری وجود دارد که اندکی کار را به تأخیر انداخته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آمبولانسهای بالای ۷ سال، آمبولانسهایی که از نظر کیلومتر کارکرد بالایی دارند نیز جزو آمبولانسهایی هستند که باید نو وجایگزین شوند.

رئیس اورژانس کشور درباره نوع آمبولانسهایی که قرار است خریداری شود نیز گفت: تا زمانی که قرارداد خرید بسته نشود نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم.

وی اضافه کرد: وضعیت آمبولانسهای بیمارستانی گفتنی نیست و جا به جا و بیمارستان به بیمارستان فرق دارد و من الان آمار بیمارستانهایی که آمبولانس ندارند را نداریم، اما در مجموع کسری زیاد است و تلاش داریم امسال بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ آمبولانس به بیمارستانهای کشور بر اساس نیازشان توزیع کنیم.

صابری نیا گفت: با ورود آمبولانسهای نو فقط آ‌مبولانسهای کهنه نو می‌شوند و ظرفیت جدیدی به مجموعه اورژانس کشور اضافه نمی شود. سال گذشته نیز قرار بود ۸۰۰ پایگاه اورژانس جدید اضافه کنیم که به علت کمبود آمبولانس و نیروی انسانی نتوانستیم به این تعهد عمل کنیم.

وی ادامه داد: اورژانس کشور در کل حدود ۷ هزار نیرو انسانی کم دارد که متأسفانه مجوزی برای جذب نیرو نداریم، سال گذشته فقط توانستیم حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر را به صورت شرکتی جذب کنیم اما تا زمانی که نیروهای استخدام شده به صورت قراردادی نباشند؛ ماندگاری آنها بالا نیست و ما نمی توانیم نسبت به آموزشهای بلند مدت و کافی آنها برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: کمبود نیرو در وزارت بهداشت جدی است و این کمبود نه شامل نیروهای اورژانس است بلکه از نظر سایر رده ها مانند پرستار نیز با کمبود جدی مواجه هستیم بنابراین وزارت بهداشت از نظر نیروی انسانی با مشکلات بسیار جدی مواجه است و مجوزهای استخدامی دردی را دوا نمی کند.

رئیس اورژانس کشور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره ناوگان اورژانس هوایی نیز توضیح داد: در زمان حاضر ۱۷ پایگاه اورژانس هوایی در کشور داریم که فقط یک بالگرد در مازندران در تملک اورژانس کشور است و بقیه بالگردها به صورت خرید خدمت از نیروهای مسلح در اختیار اورژانس کشور قرار گرفته است.

وی گفت: تلاش ما این است که حداقل ۳ یا ۴ پایگاه اورژانس هوایی نیز امسال اضافه کنیم و در حال بررسی هستیم که آیا خرید بالگرد در مناطقی که بیشتر به خدمات اورژانس هوایی نیاز دارند؛ مقرون به صرفه هست یا نه.

وی ادامه داد: فعلاً در مورد اورژانس هوایی برنامه اصلی کیفی سازی خدمات است.

استانداردسازی تمام اورژانسهای بیمارستانی کشور

صابری نیا در مورد بهبود کیفیت خدمات اورژانس بیمارستانی نیز گفت: امسال فضای فیزیکی اورژانس ۱۰۰ بیمارستان کشور نوسازی و متحول می‌‌ود و برنامه و سند ملی استاندارد سازی اورژانس های بیمارستانی کشور نیز مراحل آخر تدوین را می‌گذارند و امسال با امضای وزیر بهداشت ابلاغ خواهد شد با ابلاغ این سند ملی تمام اورژانسهای کشور به صورت یک شکل و استاندارد خدمات لازم را با رفتار مناسب به مردم ارائه خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا