اجتماعی و فرهنگی

هزینه ۳۰ درصد خدمات بیمارستانهای دولتی به دلیل نقص ثبت اطلاعات وصول نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد آقاجانی در چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت گفت: در آغاز کار دولت یازدهم مشکلات مردم در حوزه سلامت بسیار زیاد بود نه اینکه الان مشکلی وجود نداشته باشد اما آن موقع بحران داشتیم و مردم در مورد هزینه‌های درمان و دارو مستأصل شده بودند.

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت پس از یک کار کارشناسی ۶ ماهه از ۱۵ اردیبهشت سال گذشته آغاز شد و بخشی از نگرانی‌های مردم را رفع کرد. اعتماد عمومی ایجاد کرد که یک سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: قطعاً سیستم اطلاعات سلامت مهمترین زیرساخت تغییرات در این حوزه است که اگر به این حوزه به درستی پرداخته می‌شد نباید این مشکلات فزاینده را می‌داشتیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: ۹۰ بیمارستان از مجموع ۵۶۰ بیمارستان سیستم اتوماسیون اطلاعاتی داشتند که می‌توانستند اطلاعات را به سامانه ملی سپاس منتقل کنند. اما در این مدت توانسته‌ایم بیش از ۵۴۰ بیمارستان را به این سیستم مجهز کنیم.

آقاجانی ادامه داد: البته در زمینه سخت‌افزار و نیروی انسانی مناسب به طور نسبی امکاناتی وجود دارد اما از نظر نرم‌افزاری مشکلاتی داریم و این برنامه‌ریزی را دشوار کرده است اگر در گذشته آن را بهتر طراحی می‌کردیم طرح تحول سلامت بهتر اجرا می‌شد و جلوی اتلاف منابع گرفته می‌شد.

وی با اشاره به سیر تکامل سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی در دنیا گفت: انتظار می‌رفت با فاصله دو دهه فاصله‌ای بین این سیستم‌ها با کشور ما وجود نداشته باشد و از آن درس گرفته باشیم اما همان موانع و خطاهای دهه ۸۰ و ۹۰ را تجربه می‌کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: انواع نرم‌افزارها بدون وجود استاندارد ملی که تبیین شده باشد و نه بدون پذیرفتن استاندار بین‌المللی در بیمارستان‌ها وجود دارد به طوری که جنگلی از نرم‌افزارهای اتوماسیون اطلاعاتی رشد کرده که امکان تبادل اطلاعات نداشته و ساختار جامعی هم ندارند.

وی افزود: در چنین شرایطی اثری از پرونده سلامت کمتر می‌بینیم و امیدواریم هر چه زودتر نقشه راه ملی برای اتوماسیون اطلاعاتی طراحی شود و با اینکه روند توسعه‌ای داشته اما ما دچار عقب‌ماندگی جدی هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: ما در مورد جایگاه تشکیلاتی مدارک پزشکی و نوع ارتباط با پرسنل برای ثبت اطلاعات مشکل داریم اغلب این افراد که به ثبت اطلاعات می‌پردازند منشی بیمارستانی هستند و ارتباطشان با حوزه مدارک پزشکی تعریف نشده است.

آقاجانی با اشاره به اینکه نبض اداره بیمارستان‌ها اقتصاد آن است گفت: شکوفا شدن این عرصه در گرو ثبت دقیق اطلاعات است ما خدماتی را ارایه می‌دهیم و برای وصول هزینه آن نیاز به ثبت دقیق داریم اما چون مناسب ثبت نمی‌شوند نمی‌توانیم هزینه را وصول کنیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ درصد خدماتی که در بیمارستان‌های دولتی ارایه می‌شود به دلیل نقص در سیستم اطلاعاتی هزینه‌اش وصول نمی‌شود و پولش به بیمارستان برنمی‌گردد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به آغاز طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان وزارت بهداشت گفت: برای اجرای این طرح نیازمند ثبت دقیق اطلاعات هستیم.

آقاجانی ادامه داد: حوزه پذیرش بیمار ارتباط تنگاتنگی با ثبت اطلاعات دارد چرا که نوع برخورد ثبت، سرعت و دقت پذیرش اطلاعات در رضایتمندی مردم نقش اساسی دارد.

وی با انتقاد از اینکه در زمینه ثبت اطلاعات بیماری‌ها دچار نقص جدی هستیم گفت: به درستی نمی دانیم چه میزان سکته قلبی‌، مغزی و مجروح حوادث به بیمارستان می‌آید باید در این حوزه تجدیدنظر کنیم. بنابراین ثبت دقیق تشخیص بیماری ها در پرونده بیماران بستری به عنوان یک طرح دنبال می‌شود

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: اگر به عنوان کار اداری و رفع تکلیف به ثبت بیماری‌ها نگاه شود نظام آماری مناسبی نخواهیم داشت به همین دلیل سکته‌های مغزی، قلبی، سرطان‌ها و حوادث ترافیکی که ۷۵ درصد علت مرگ و میر مردم را تشکیل می‌دهد در برنامه تشخیص و درمان بیماری‌ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و قرار است الگوی ملی آن را مستقر کنیم چرا که نیاز اصلی به ثبت دقیق این اطلاعات داریم.

آقاجانی گفت: نبود ثبت دقیق اطلاعات، برنامه‌ریزی را مختل کرده و مجبوریم به تخمین‌ها اعتماد کنیم.

وی همچنین بر حفظ امانت پرونده‌های پزشکی بیماران تاکید کرد و گفت: طی سال حدود ۸ میلیون ایرانی بستری می‌شوند و ممکن است قصوری اتفاق بیفتند و بیماران ناراضی باشند و به محاکم مراجعه کنند بنابراین با حفظ مدارک پزشکی و دقت در آن می‌توانیم از حقوق پزشکان و پرستاران و همچنین بیماران حمایت کنیم.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا