مدیریت شهری

قوه قضاییه در برخورد با فروش سیگار در روزنامه‌فروشی‌ها، شهرداری را محکوم کرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  رضا قهرمانی، معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران در نشست خبری هفته بدون دخانیات که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، برخی اقدامات شهرداری درخصوص کاهش مصرف دخانیات را ذکر کرد و گفت: شهرداری تهران به عنوان نهادی عمومی در کنار وزارت بهداشت احساس مسوولیت کرده و سلامت شهروندان برای ما بسیار مهم است. اقدامات شهرداری تهران در ۱۴ برنامه کلی و ۳ برنامه ویژه برای هفته بدون دخانیات برنامه‌ریزی شده است که برپایی نمایشگاه‌های سلامت، برگزاری دوره‌های آموزشی در مورد دخانیات، اجرای نمایش‌های خیابانی و میدانی با موضوع دخانیات و… را در دستور اجرا داریم. همچنین افتتاح کلینیک‌های ترک را در ۱۶ منطقه تهران در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

 

وی درخصوص بحث ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی گفت: ۱۲۰۰ دکه در شهر تهران داریم که پنجره فروش محصولات فرهنگی و مطبوعاتی هستند و عرضه و فروش مواد دخانی در آنها ممنوع و غیرقانونی است. البته صنف جراید کمی با این موضوع مخالفت کرده، اما شهرداری در مرحله اول برنامه‌های آموزشی را برای این ۱۲۰۰ مرکز قرار داد.

 

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران افزود: اما از آنجایی که ۵۰ درصد درآمد این دکه‌ها از فروش مواد دخانی است، در زمینه اجرای این قانون مقاومت می‌کنند، اما در مرحله اول گفتیم که این دکه‌ها باید سیگار را از دید عموم خارج کنند که این اقدام انجام شد.

قهرمانی ضمن گلایه از برخی احکام قوه قضاییه در این زمینه گفت: ناچار شدیم از برخی از این دکه‌ها که عرضه سیگار را انجام می‌دهند به مراکز قانونی شکایت کنیم، اما در جلب حمایت حوزه قضایی موفق نبودیم.

 

وی با بیان اینکه در زمینه ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی قوه قضاییه باید به شهرداری تهران کمک کند، گفت: ما برخی برخوردهای قهری را مانند پلمپ کردن داشته‌ایم، اما قوه قضاییه رای به بازگشایی آنها داده و بعضا عوامل ما محکوم شدند. چاره این است که وزارت بهداشت، شهرداری، قوه قضاییه و رسانه‌ها با هم تفاهم کرده و این کار را سامان دهند.

 

وی درخصوص عرضه قلیان در پارک‌ها گفت: اماکنی که در خود پارک وجود دارند، مانند کافه‌ها و رستوران‌ها نمی‌توانند قلیان عرضه کنند؛ چراکه عرضه قلیان در این مکان‌ها ممنوع است. اما در فضای پارک هنوز موفق نشده‌ایم که مصرف قلیان را کاهش دهیم. در این زمینه مشارکت خود مردم باید وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا