شورای شهر

گزارش جلسه یکصد و پنجاه و پنجم شورای شهر تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین و به نقل از  مرکز ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران، اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، ضمن تبریک روز پاسدار و اعیاد شعبانیه، به موضوع مطرح شده در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در روزنامه همشهری مطلبی از جانب یکی از اعضای شورا منتشر شده بود مبنی بر اینکه برخی از اعضای شورا مخالف ورود بسیجیان، ائمه جمعه و خانوداه شهدا در جمع شورایاران هستند. 

 وی تاکید کرد: من این سخنان را ظلم در حق اعضای شورا میدانم چرا که بحث ما در جلسه هفته گذشته مخالفت با ورود خانواده ایثارگران و بسیجیان به جمع شورایاران نبود، بلکه بحث ما دفاع از رأی مردم است.

 دوستی یادآور شد: هم اکنون نیز اگر افرادی را که برای شورایاری محله رأی آورده‌اند بررسی کنید، خواهید دید که از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر عضو شورایار، ۴۰۰ نفر آن‌ها جزء خانواده شهدا هستند و تعداد زیادی نیز ایثارگرند، بنابراین کسی در شورای شهر با حضور خانواده شهدا، ایثارگران و یا ائمه جمعه در جمع شورایاران  مخالفتی ندارد.

 دوستی در پایان تاکید کرد: من از تمام دوستان همکار خودم در شورا می‌خواهم کمک کنند، تا انتخابات شورایاری‌ها که جز دستاوردهای شورای چهارم است به چالش کشیده نشود.

 

حکیمی‌پور: بحث‌های جنجالی جایگاه شوراها را متزلزل می‌کند

عضو شورای شهر تهران با اشاره به سابقه حضور خود در شورای دوره اول، گفت: مردم حوصله بحث‌های جنجالی را ندارند و این بحث‌ها بیشتر باعث تزلزل جایگاه شوراها می‌شود.

احمد حکیمی پور عضو شورای شهر تهران در تذکرات قبل از دستور، جلسه یکصد و پنجاهم شورا به موضوع جنجالی هفته گذشته شورا اشاره کرد و گفت: در خصوص بحث شورایاران موضع ما کاملاً کارشناسی بود و ما بحث سیاسی نداشتیم که دوستان در مصاحبه خود طوری وانمود کردند که ما می‌خواهیم کار سیاسی کنیم

حکیمی پور ادامه داد: من تجربه شورای اول را دارم بنابراین به شما گوشزد می‌کنم، که مردم به عنوان صاحبان این شهر حوصله بحث‌های جنجالی ما را ندارند و این گونه بحث‌ها بیشتر جایگاه شوراها را متزلزل می‌کند. بنابراین از شما می‌خواهم که مواظب اظهار نظرهای خود باشید.

حکیمی پور در ادامه به مبحث دریافت حق بیمه کارگران ساختمانی در زمان صدور پروانه ساختمانی اشاره کرد و افزود: اکنون شیوه دریافت این عوارض بر گردن شهرداری افتاده است و تا این بدهی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشود، شهرداری پروانه ساختمانی را صادر نمی‌کند.

وی اضافه کرد: دریافت این عوارض خصوصاً در شهرهای کوچک مشکل ساز شده است و من از رئیس شورا می‌خواهم تا این موضوع را در شورای عالی استان‌ها و یا دولت و مجلس پیگیری کنند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به تذکر حکیمی پور گفت: موضوع دریافت عوارض بیمه کارگران ساختمانی چند ساله است که باعث چالش در ساخت و ساز شده است و در شورای عالی استان‌ها و دولت این مضوع را پیگیری کردیم و این عوارض را از ۳۰ برابر به ۱۰ برابر کاهش دادیم.

 چمران با اشاره به اینکه این موضوع باید در مجلس شورای اسلامی حل شود، اظهار داشت: متاسفانه در شهرستان‌ها مبلغ این عوارض بیمه از میزان عوارض شهرداری بیشتر می‌شود که این موضوع باعث روی آوردن مردم به ساخت و ساز غیرمجاز شده است. و در نهایت ساخت و سازهای ناپایدار جای ساخت و سازهای با نظارت را گرفته است.

چمران تاکید کرد: این موضوع به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است که هر چه زودتر باید در مجلس شورای اسلامی حل و فصل شود.

 

چمران: آزاد سازی خرمشهر زیباترین وجه دفاع مقدس بود/ سوم خرداد روز عطف دفاع مقدس بود

رییس شورای اسلامی شهر تهران در سالروز آزاد سازی خرمشهر با گرامی داشت یاد و نام شهدای دفاع مقدس گفت: امیدوارم ما توفیق حفظ این انقلاب را به یاری خداوند داشته باشیم.

مهدی چمران در ابتدای یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورا با اشاره به سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: امروز سوم خرداد روز فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس ما است. روزی که روز عطف دفاع مقدس بود چرا که بعد از آزاد سازی خرمشهر استراتژی دشمن در قبال ما عوض شد و دریافتند که ایران در مسیر پیروزی گام بر می‌دارد و از همین رو راه و روش خود را در جنگ با ما تغییر دادند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: آزاد سازی خرمشهر زیباترین وجه دفاع مقدس و پیروزی بزرگ ما بود، عمیلاتی که از ۹ اردیبهشت آغاز شد و تا سوم خرداد به طول انجامید.

چمران همچنین خاطر نشان کرد: روز دوم خرداد مقرر شد تا سرود عملیات قطع شود چون ما نتوانستیم به دژ خرمشهر راه پیدا کنیم، تا قبل از آن خبرنگاران خارجی می‌گفتند برای ایرانی‌ها تسخیر دژی که بعثی‌ها به وجود آورده بودند غیر ممکن است ولی در صبح روز سوم خرداد با یک تصمیم خرمشهر آزاد شد و ما ساعت ۱۰ صبح در خرمشهر بودیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یاد آور شد: آن روز صف کلاه خودهایی که کنار رود کارون رها شده بود از یاد رفتنی نیست، کلاه‌هایی که سربازان بعثی آن‌ها را رها کرده بودند و به کارون زده بودند تا فرار کنند.

چمران افزود: آن روز شهید صیاد شیرازی گفت عکاس‌ها و خبر نگاران را خبر کنید تا از صف طولانی اسرا گزارش بگیرند، البته می دانید که صدام تا ۳ روز سقوط خرمشهر را اعلام نکرده بود و برای همین خبرنگاران کمی آنجا بودند ولی به هر ترتیب خبرنگاران هم آمدند و این تصاویر حماسی را ثبت و ضبط کردند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین یاد آور شد: همانطور که دیروز مقام معظم رهبری اشاره فرمودند حنجره ای که به تشتت و اختلاف بین مسلمانان بپردازد صدایی است که از دشمن برخاسته، از اینرو جا دارد تاکید کنم که ما همه مسلمانیم و در مسیر انقلاب آماده جانفشانی برای انقلاب هستیم

چمران افزود: امروز همه کسانی که این جا هستند باز هم آماده جانفشانی برای انقلاب خواهند بود.

وی گفت: امیدوارم به یاری خداوند ما شایستگی این پیروزی را داشته باشیم و قدر آن را بدانیم و توفیق حفظ این انقلاب را داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود درگذشت مهران دوستی گوینده رادیو را تسلیت گفت.

چمران همچنین به سوم خرداد، سالروز درگذشت شاعر گرانقدر محمد رضا آغاسی اشاره کرد و یاد و نام این شاعراهل بیت را گرامی داشت

وی همچنین به ۴ خرداد سالروز خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان اشاره کرد و گفت: امروز روزی است که اسراییلی‌های با خفت و خواری از جنوب لبنان خارج شدند و به جای آنان نیروهای مردمی و حزب الله در جنوب لبنان مستقر شدند.

چمران همچنین افزود: ۴ خرداد سالروز مقاومت و پایداری دزفول است، در این شهر حدود ۶۵۰ موشک فرود آمد ولی مردم غیور این شهر مقاومت کردند و این روز روز مقاومت دزفول نام گرفت.

 

نام گذاری معبری به نام مهران دوستی

مجتبی شاکری: مهران دوستی روایت گر پیروزی‌های دوران دفاع مقدس بود به پاس زحماتش نام گذاری یکی از معابر شهر را به نام وی تدارک خواهیم دید.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورا در جریان یکصدو پنجاه و پنجمین جلسه شورا با اشاره به سالروز آزاد سازی خرمشهر اظهار داشت: شگفتی فتح خرمشهر یک عنایت الهی بود که اگر توانستیم در آن سال‌ها آن عزمت را خلق کنیم حتماً با همان مؤلفه‌ها امروز می‌توانیم بر سر مذاکرات هسته ای فتح بزرگ دیگری را خلق کنیم.

وی در ادامه با اشاره به درگذشت مهران دوستی گوینده رادیو اظهار داشت: مهران دوستی روایت گر پیروزی‌های دوران دفاع مقدس بود یادش را گرامی می‌داریم.

شاکری یادآور شد: به پاس گرامی داشت زحمات این هنرمند نام گذاری یکی از معابر شهر را به نام وی تدارک خواهیم دید.

رییس کمیته فرهنگی شورا در ادامه با اشاره به بازخوردهایی که از شهروندان در ارتباط با اجرای طرح " گالری به وسعت یک شهر" اظهار داشت: در این خصوص سوالاتی برای شهروندان به وجود آمده؛ از جمله اینکه اگر قرار بود اجرای این ۱۷۰۰ تابلو را به یک پیمانکار می‌دادند چه میزان هزینه داشت؟ و یا اینکه صرف دو یا سه ثانیه برای درک معنایی این تابلوها برای شهروندان کافی نبوده است چراکه خلق این آثار قطعاً برای هنرمند زمانهای طولانی را صرف کرده است.

بر همین اساس از سازمان زیباسازی خواست تا پاسخ گوی برخی از سؤالات باشد.

وی یادآور شد که سؤالات را به صورت کتبی به هیات رییسه ارائه خواهد کرد تا برای دریافت چگونگی پاسخ سؤالات تصمیم گیری شود.

 

استیضاح شهردار توسط استاندار یا وزیر کشور رأی نیاورد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورا با اشاره به حضور خود در جلسه کمیسیون خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز کمیسیون فرعی کلان شهرها گزارشی از تصمیمات این جلسات را ارائه کرد.

دنیا مالی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: اگر صدام و بعثی‌ها جلوی رزمندگان ما مقاومت می‌کردند به خاطر امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود که اطلاعات تحرکات نظامی ما را به آن‌ها می‌دادند و یا سلاح‌های شیمیایی در اختیارشان می‌گذاشتند و یادمان نرود عرب‌ها آن روزها چه کردند.

وی ادامه داد: این پیروزها باعث شده که امروز ما از نقطه قوت با غربی‌ها مذاکره کنیم و آنان می‌دانند اگر تفکری در مورد ایران داشته باشند که ایران از نقطه ضعف مذاکره می‌کند مشت محکمی بر دهانشان فرود خواهد آمد.

رییس کمیسیون عمران سپس به جلسه ای که در کمیسیون خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: در این جلسه یکی از اعضا دو پیشنهاد داد که یکی از آن‌ها حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: در این پیشنهاد آمده است که هر گونه در آمد که از محل فروش تراکم و تغییر کاربری و یا از محل جرائم واصله از کمیسیون ماده ۱۰۰ که توسط شهرداری اخذ می‌گردد باید به حساب در آمد های عمومی واریز شود.

دنیا مالی ادامه داد: در آن جلسه گفتیم دوستان فکر می‌کنند در کمیسیون ماده ۱۰۰ درآمد فراوانی وجود دارد و وزیر راه و شهر سازی عنوان کرده بود که در آمد های شهرداری از محل اخذ جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید بیش از یک درصد از در آمد های کلان باشد این در حالی است که در سال گذشته در آمد کمیسیون ماده ۱۰۰ که زیر ۳۰ میلیارد تومان هم می‌شده کمتر از ۳ دهم درصد نسبت به درآمدهای کلان بوده است. بنابراین این پیشنهاد محلی از اعراب نداشت.

وی افزود: این پیشنهاد در کمیسیون‌های فرعی رأی آورد اما در کمیسیون اصلی رأی نیاورد.

دنیا مالی همچنین گفت: در کمیسیون فرعی کلان شهرها نیز بحث لایحه درآمدهای پایدار شهری از سوی وزارت کشور و نیز اصلاح قانون انتخابات شوراها و عزل واستیضاح شهردار مطرح شده بود.

وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده این بود که به واسطه حضور شوراها ثبات مدیریت در شهرها وجود ندارد از اینرو استیضاح شهردار توسط استانداران و یا وزارت کشور صورت گیرد.

دنیا مالی اضافه کرد: در این طرح آمده بود که شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر توسط استانداران و در شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر وزارت کشور مسئول استیضاح شهردار باشد.

وی اظهار داشت: در تبصره این طرح آمده بود که حتی اگر شوراها در مورد شهردار مسئله ای نداشتند ولی استاندار یا وزارت کشور شهردار را قبول نداشت می‌توانند استیضاح شهردار را به شورا بدهند که خوشبختانه این طرح نیز رأی نیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا