مدیریت شهری

تشریح واکنش‌های پل طبقاتی به زلزله

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مازیار حسینی در خصوص حوادث طبیعی در تهران گفت: یکی از نگرانی های همیشگی من این است که افکار عمومی آن گونه که باید نسبت به لزوم آمادگی در مقابل حوادث طبیعی به خصوص زلزله حساس نیست.

معاون سابق شهردار تهران با اشاره به اینکه طی روزهای بیست و هشتم تا سی ام اردیبهشت ماه سال جاری هفتمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد؛ گفت: کنفرانسی با مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و همچنین حضور برترین دانشمندان مهندسی زلزله جهان.

مجری پروژه صدر نیایش ادامه داد: نکته جالب توجه آنکه این کنفرانس در هفتمین دوره خود شاهد برگزاری یک پنل اختصاصی به منظور بررسی لرزه ای پروژه های عمرانی شهرداری تهران خواهد بود و طی آن پروژه هایی نظیر پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر به بوته نقد و بررسی گذاشته می شوند.

به گفته حسینی، نکته ای که در مورد پروژه احداث بزرگراه طبقاتی صدر باید مورد توجه قرار گیرد آن است که در ساخت این بزرگراه طبقاتی، مطلقا از مصالح چینی استفاده نشده است بلکه بر اساس فاینانس پروژه مصالح موردنیاز همانند نئوپرن ها از اروپا خریداری شده و از طریق چین به کشور بارگیری و حمل شده است.

معاون سابق شهردار تهران اظهار داشت: به این ترتیب با تلاش و ابتکار پیمانکار پروژه، بهترین مصالح مورنیاز در سخت ترین شرایط تحریم به کارگاه پروژه منتقل شد. حتی نئوپرن هایی که در این پروژه مساله ساز شد نیز از یکی از برندهای مطرح اروپایی و ساخت کشور ایتالیا بود که با سیستم کنترل پروژه از مدار خارج شد. البته این مساله باعث شد که  برای فراگیری نحوه تولید نئوپرن به اروپا بروم تا جزئیات تولید این محصول را به منظور انتخاب یک برند مناسب به دقت بررسی کنیم.

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که در مورد مقاومت لرزه ای پل بزرگراه طبقاتی صدر وجود داشت، شباهت آن به پلی در کوبه ژاپن بود؛ پلی که در زلزله سال ۱۹۹۵ تخریب شد. وقتی پل به صورت تک پایه احداث می شود و فضای عرشه روی آن قرار می گیرد، این سازه شبیه به یک پاندول وارونه خواهد بود چرا که در اصطلاح بازی عرشه آن در زمان زلزله به صورت "لانگ پریود" است. در زلزله کوبه هم همین امر باعث تخریب طول زیادی از پل شد. پس در جریان طراحی و اجرای بزرگراه طبقاتی صدر باید کاری می کردیم که بار زلزله اصلا به عرشه پل وارد نشود.

حسینی اضافه کرد:‌ در نتیجه با لاستیک هایی (نئوپرن) که کار گذاشته شد این قابلیت فراهم شد که وقتی پایه پل می لرزد، عرشه نلرزد و صرفا جابجا شده و در جای خود بازی کند.

معاون سابق شهردار تهران گفت: ۲۰۰ سال پیش پلی در استرالیا با استفاده از پلاستیک خام مقاوم سازی لرزه ای شد و تاکنون هیچ اتفاقی برای آن نیفتاده است. چنین قطعاتی قابل تعویض هستند و حتی پس از فرسودگی می توان با استفاده از جک آنها را تعویض کرد. بنابراین با اعمال این روش در بزرگراه طبقاتی صدر، پل در هنگام وقوع زلزله فقط شروع به بازی کردن و جابجایی می کند. طبق محاسبات، پل صدر در زلزله ای با دوره بازگشت ۲۵۰۰ سال به ۳۶ سانتیمتر فضا برای جابجایی نیاز دارد. این در حالی است که فضای تعبیه شده برای این جابجایی، یک متر و ۴۰ سانتیمتر است. بنابراین هرچقدر زلزله احتمالی از آنچه که در محاسبات در نظر گرفته شده است مهیب تر باشد بازهم این سازه عظیم پابرجا خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا