ورزشی

جام قهرمانی در دوراهی تبریز و اصفهان

/شورا آنلاین،حامد امینی/لیگ چهاردهم برتر فوتبال جمعه هفته جاری به پایان می رسد و تکلیف قهرمان، تیم های سقوط کننده و نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص خواهد شد. طبق اعلام سازمان لیگ همه دیدارهای این هفته به جز دربی پایتخت ساعت ۱۹:۳۰ آغاز خواهد شد. بدون شک حساس ترین بازی هفته به میزبانی ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار می شود. جایی که تراکتورسازی و نفت تهران برای کسب عنوان قهرمانی رقابت سخت و نفسگیری با هم خواهند داشت. تراکتور و نفت برای کسب اولین عنوان قهرمانی در لیگ برتر نیاز به سه امتیاز این مسابقه دارند و در صورت تساوی فرصت قهرمانی را در اختیار سپاهانی خواهند گذاشت که به مصاف سایپا می رود. اگر سپاهانی ها سه امتیاز را بگیرند و نبرد حساس تبریز برنده ای نداشته باشد، جام قهرمانی به اصفهانی ها می رسد. البته در صورتی که سپاهانی موفق به شکست سایپا نشوند، حتی یک تساوی هم می تواند تراکتور را قهرمان لیگ چهاردهم کند و رکوردی بی نظیر را برای سرمربی پرتغالی این تیم رقم بزند. تونی اولیویرا که تراکتور را در جایگاه پنجم لیگ تحویل گرفت در یک روند کاملا صعودی، این تیم را به مدعی اول قهرمانی تبدیل کرده و در آستانه کسب جام است. در مقابل منصوریان هم در اولین سال مربیگریش در نفت تهران نتایج درخشانی گرفته و رقیب جدی تراکتور برای کسب عنوان قهرمانی محسوب می شود.این دو تیم ۹ بار تاکنون در لیگ مقابل هم صف آرایی کرده اند که تاکنون ۴ بار تراکتور به برتری رسیده؛ ۲ بار نفت سه امتیاز را دشت کرده و ۳ مسابه هم برنده نداشته است. تراکتور در آخرین بازی خود پیش از جدال با نفت، موفق شد با نتیجه دور از انتظار ۴-۱ استقلال را از پیش رو بردارد و شانسش برای قهرمانی را بیش تر از قبل کند. نفت هم در تهران و در دیداری سخت و نفس گیر و البته جنجالی، صبا را با تک گل وحید حمدی نژاد از روی نقطه پنالتی شکست داد و به قهرمانی امیدوار ماند. بازی رفت این دو تیم با نتیجه ۲-۱ به سود نفت خاتمه یافت. این دیدار که در ورزشگاه تختی به انجام رسید؛ سه گل داشت. غلامرضا رضایی هر دو گل نفت را زد و دیتمار بیکای هم تک گل آذری ها را به ثمر رساند.

*دربی بی خاصیت

پرسپولیس و استقلال که نمایش پر انتقادی در لیگ چهاردهم داشتند و حتی از کسب سهمیه آسیایی هم بازماندند، دربی هشتادم را در ورزشگاه آزادی برگزار می کنند. سرخابی های پرمدعا حالا باید این فصل وحشتناک را که در آن هوادارانشان را دلخون کرده اند، با دربی به پایان برسانند. دربی برای هر دو تیم حکم تیر خلاص را دارد. برنده با برد رستگار خواهد شد و بازنده با باخت سرافکنده. دو تیم شرایط بسیار بدی دارند. پرسپولیس تازه دو هفته است که خیالش بابت سقوط نکردن راحت شده و از شر متلک ها در امان مانده است. استقلال هم که در سال ۹۴ هنوز برد در تهران را تجربه نکرده و آنقدر بی رمق و بی جان است که حتی دستش از سهمیه کوتاه ماند. هر دو تیم در فصل اخیر به شدت هوادارانشان را آزرده خاطر کرده اند و حالا آخرین فرصت برای جبران پیش روی آنهاست. امیر قلعه نویی به خوبی می داند اگر دربی را ببرد می تواند در پایان فصل سرش را بالا بگیرد و باز هم با غرور و افتخار از تیمش حرف بزند. بردن دربی می تواند التیام زخمهای هواداران سرخورده استقلال باشد که همین چند روز پیش در آزادی به بدترین شکل ممکن تحقیر شدند و با بغض و فریاد برای اولین بار از امیر قلعه نویی خواستند از استقلال برود. حالا دربی تنها مسکن برای آنها است. استقلال که نیم فصل اول هم قافیه را به پرسپولیس واگذار کرد باید این بار برنده شود تا بعد از ۱۲۵۲ روز که می شود ۳ سال و ۵ ماه و ۷ روز باز هم طعم برد را بچشد. آخرین برد استقلال در دربی ۱۸ آذر سال ۹۰ بود که آبی ها با درخشش مجتبی جباری با نتیجه ۳ بر صفر پرسپولیس را در هم کوبیدند. در آن سوی میدان پرسپولیس هم خیلی حال و روز خوشی ندارد. آنها آنقدر بد نتیجه گرفتند که در نیم فصل دوم هول و هراس سقوط داشتند. برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس در لیگ فقط یک برد به دست آورده و خیلی دوست دارد در اولین تجربه دربی پایتخت افتخاری بزرگ برای خودش رقم بزند. هواداران پرسپولیس هم دل خوشی از تیمشان ندارند و برد در دربی می تواند تنها دلیل آنها برای کری خوانی مقابل رقیب دیرینه باشد. آمار نگران کننده برای قرمزها این است که هر وقت دربی را با نتیجه ۲ بر یک برده اند در بازی بعد نتوانسته اند طعم برد را بچشند. سرخپوشان پایتخت تاکنون ۴ بار در دربی با نتیجه ۲ بر یک برنده شده و در دربی های بعد ۴ بار باخته و ۲ بار هم مساوی کرده است. قرمزها امیدوارند این بار این طلسم را بشکنند و با دو برد پی در پی در دربی تا بازی سال بعد برای رقیب کری بخوانند. طعنه آمیز است که برد در این بازی حساس برای هر دو تیم فقط یک پله صعود در جدول خواهد داشت. به همین دلیل دربی امسال یکی از بی خاصیت ترین دربی ها خواهد بود. دربی ای که غولهای نفرین شده پایتخت باید برای حفظ آبرو با هم دیدار کنند.

 

*فرار از سقوط

در حساس ترین بازی تیم های پایین جدولی استقلل خوزستان و پیکان در اهواز به مصاف هم می روند تا چهره دومین تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول نیز مشخص شود. استقلال خوزستان با برد می تواند از سقوط فرار کند اما پیکان در بهترین شرایط هم کاملا خیالش از ماندن راحت نخواهد شد و به پلی آف خواهد رفت. راه آهنی ها که با کسب برد ارزشمند مقابل پیکان تا حدود زیادی شانس خودشان را برای بقاء در لیگ برتر افزایش دادند، برای اینکه کارشان به بازی پلی آف کشیده نشود نیاز به برد مقابل گسترش فولاد دارند که هفته گذشته بقائش را در لیگ برتر قطعی کرد. ملوانی ها که دیگر کاندیدای حضور در پلی آف هستند نیز در خانه به مصاف نفت مسجد سلیمان سقوط کرده می روند. شاگردان فیروز کریمی که نیاز به سه امتیاز بازی دارند تا همچنان لیگ برتری باقی بمانند، بعید به نظر می رسد کار سختی مقابل حریف بی انگیزه جنوبی خود داشته باشند.

/حامد امینی/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا