شورای شهر

سنت‌های پایدار «دروازه غار» را احیا کنیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین احمد مسجد جامعی در تهرانگردان صبح روز جمعه (۱۸ اردیبهشت‌ماه)، در مراسم تجلیل از معلمان و استادان تهران‌پژوه که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، حضور پیدا کرده و برنامه تهرانگردی خود را به این مهم اختصاص دادند.

 

در این مراسم که چهره‌هایی همچون استاد عبدالله انوار، ناصر تکمیل همایون، رجبعلی خسروآبادی و تعدادی از تهران پژوهان حضور داشتند، عضو شورای اسلامی شهر بیان کرد: قرار بود که این هفته نیز طبق روال برنامه‌ها، تهرانگردی داشته باشیم. اما گفتیم خوب است به جای تهرانگردی، دیداری با اساتید و معلمان به مناسبت هفته معلم داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که به جای ارائه گزارش تهرانگردی، به بخشی از کتاب تهرانگردی که در دست چاپ است بپردازیم. گزارشی که اولین تهرانگردی ما بود و مربوط به محله دروازه غار است.

 

مسجد جامعی عنوان کرد: این گزارش نشان می‌دهد که چه روشی را در مطالعه شهر دنبال کردیم و کاری با آمار و ارقام نداشتیم. همچنین دنبال سیاه نمایی نبودیم و فقط به دنبال این بودیم که چه اتفاقاتی در شهر رخ می‌دهد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از قرائت بخشی از کتاب گزارش اولین تهرانگردی تاکید کرد: ما تعداد زیادی قهوه‌خانه در این محل داریم که تصاویر آنها را می‌توانید در آثار سینمای ایران مشاهده کنید. خیلی از کارگردانان بزرگ سینمای ایران در این منطقه و قهوه‌خانه‌های آن، فیلم‌هایشان را ساخته‌اند. پیشنهاد می‌کنم که بنای این محله را در توسعه قهوه‌خانه‌ها قرار دهیم. اما چیزی که امروز مشاهده می‌شود، بنا بر خراب کردن آنهاست.

 

وی با انتقاد از بی‌توجهی به این محله و میراثی که دارد خاطرنشان کرد: چه اشکالی دارد که شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی در قهوه خانه‌ها داشته باشیم؟ چرا روی سرمایه‌های بومی آنجا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم؟ همیشه راه‌هایی را جستجو می‌کنیم که هیچ نسبتی با تاریخ و سنت آن ندارد و در این راه دست مردم را نیز قطع می کنیم. ‎

 

مسجد جامعی پیشنهاد داد: سنت‌های پایداری در محله دروازه غار است که متاسفانه در محله‌های دیگر می‌توانند ادامه دهند و در آنجا اینگونه نیست. خواستگاه شاهنامه خوانی دروازه غار است و در مکان‌های دیگر اجرا می‌شود. پس بیاییم و این سنت‌های پایدار دروازه غار را احیا کنیم.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: راه توسعه آنجا همین است و محله رونق پیدا می کند. نکته‌ای که در آنجا وجود دارد، توجه به میراث آنجاست و انسان‌های دلسوزی که در این محل وجود دارند.

 

وی گفت: مردم محله ظرفیت این را دارند که منطقه را به محلی برای عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی امروزی و احیای پرده خوانی و شاهنامه خوانی آماده کنند و این کار به امنیت بیشتر در محل منجر خواهد شد.

 

در پایان این برنامه نیز از مصطفی بهزاد، پروانه شاه حسینی و علی اکبر محمودیان، از اساتید دانشگاه و تهران پژوه تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا