اجتماعی و فرهنگی

افزایش شدید قاچاق دارو باوجود کنترل واردات

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت به صورت اجمالی درباره گذشته، حال و آینده واردات دارو، گفت: درسال ۱۳۸۷ واردات دارو به طور کلی حدود ۶۷۰ میلیون دلار بود. از این رقم حدود ۵۰۰میلیون دلار مربوط به داروهای بدون جایگزین داخلی و ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار نیز مربوط به داروهای دارای مشابه تولید داخل بود.

 

وی با بیان اینکه سیاست کنترل واردات تنها متوجه داروهای دارای مشابه تولید داخل یعنی همان ۱۷۰میلیون دلار می‌شود، افزود: چهارسال بعد و در سال ۱۳۹۱ واردات داروهای مشابه تولید داخل به ۶۵۰ تا ۶۶۰ میلیون دلار رسید و واردات داروهای فاقد مشابه تولید داخل فقط ۱۵۰میلیون دلار افزایش یافته و به ۶۵۰ میلیون دلار رسید. این درحالی بود که در تمام این چهارسال مردم به دنبال حل مشکلات کمبود دارو بودند. یعنی شرایطی به وجود آمده بود که واردات دارو به یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده بود، اما مردم هنوز احساس آرامش نمی‌کردند.

 

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: درسال ۱۳۹۲ موفق شدیم با چند عمل ساده، بازار داروی کشور را از بحران خارج کنیم. درسال گذشته هم به جای اینکه به حل مشکلات ناشی از کمبود دارویی بپردازیم، بازار آشفته ناشی از چند قیمتی، واردات فوریتی و … را مدیریت می‌کردیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مکرر گفته‌ام اگر قرار است در صنعت داروسازی به جایی برسیم، نباید نگاه صنعت صرفا به بازار محدود داخلی باشد. از آنجا که اعتبار و بودجه بخش سلامت در کشور محدود است طبیعتا توان دولت در پرداخت هزینه‌های سلامت نیز محدودیت دارد. به همین دلیل هم رشد هزینه‌های دارویی امکان پذیر نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه بازار دارویی ما باید سقف داشته باشد، بیان کرد: بازار داروی کشور ۴میلیارد دلار است و پذیرش افزایش این سقف نیز وجود ندارد. نمی‌توانیم اجازه دهیم که این سقف از حد مجاز بیشتر شود و سهم واردات از یک میلیارد دلار عبور کند.

 

رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح این مطلب افزود: با احتساب میزان بودجه، واردات دارو نمی‌تواند از حدود ۸۰۰ میلیارد دلار هم بیشتر شود. بر اساس اینکه برای بخش صنعت نیز با احتساب بودجه، سقف بازار دارو حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین شده است؛ لذا اگرچه در قانون برنامه پنجم ممنوعیت واردات مطرح نیست، اما در سیاست‌های کلان ابلاغی به روشنی و صراحت درمورد محدودسازی واردات سخن گفته شده است.

 

دیناروند برآیند کلی واردات داروهای غیرمشابه تولید داخل در سال ۱۳۹۴ را ۶۰۰میلیون دلار و واردات داروهای دارای مشابه تولید داخل را درحدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرد و گفت: اگر چه می‌توان واردکنندگان را کنترل کرد اما این امر در مورد پزشکان به این راحتی‌ها شدنی نیست. معلوم نیست بتوانیم خواسته مذکور را عملیاتی کنیم.

 

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی درپایان سخنانش با بیان اینکه با توجه به رویکرد سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، به هرحال داروهای قاچاق نیز وارد می‌شوند تا به نیاز نسخه‌های پزشکان پاسخ دهند، عنوان کرد: به همان میزانی که سال گذشته واردات را کنترل کردیم، متاسفانه قاچاق نیز به شدت افزایش یافته است. اکنون در اندیشه آن هستیم که درمورد رویکرد مان نسبت به این سقف چه کارهایی باید انجام دهیم تا مردم به زحمت نیفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا