مدیریت شهری

تولید سالانه ۱۷۰ میلیون تن پسماند کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن پسندیده با اشاره به اهمیت نقش مدیریت پسماندها در دستیابی به زمین پاک در کشور اظهار کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۴۸ هزار تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود که ۳۸ هزار تن آن شهری و ۱۱ هزار تن سهم روستاها است.

 

وی با بیان این‌که ۶۰۰ مرکز دفن زباله کشور نیز به روشهای سنتی فعالیت می کنند، گفت: موضوع ساماندهی و اصلاح روش دفن مهندسی و بهداشتی زیست محیطی به صورت ویژه به دلیل اهمیت ویژه آن، از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور دنبال می شود.

 

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست از فعالیت ۳۱ واحد کمپوست و بیوکمپوست در کشور خبر داد و افزود: این واحدها با ظرفیت کامل فعال نیستند، اما با توجه به سهم ۷۰ درصدی بخش آلی از ترکیب پسماندهای شهری و خانگی، با اجرای صحیح و کامل طرح تفکیک از مبداء می توان بخش اعظمی از پسماندهای آلی را بازیافت و تبدیل به کود مناسب و کمپوست کرد.

 

پسندیده با بیان این که سالانه ۱۷۰ میلیون تن پسماند کشاورزی ناشی از فعالیت‌های شیلات و آبزیان، دامداری‌ها و پرورش طیور و جنگل‌داری و باغبانی و زراعت تولید می‌شود، گفت: بخش اعظمی از این حجم پسماند قابل بازیافت و استفاده مجدد برای تولید خوراک دام، مصارف صنعتی، مصارف دارویی، مصارف صنایع دستی هستند وهمچنین ۳۱ میلیون تن پسماند صنعتی تولید می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که روزانه ۴۰۰ تن پسماند بیمارستانی تولید می‌شود که ۲۵ درصد آن پسماند پزشکی ویژه است، افزود: ۹۰ درصد بیمارستان‌ها مجهز به سیستم بی‌خطر‌سازی پسماند هستند که این امر بسیار مهم است.

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با دفع پسماند به روش زباله سوزی گفت: در حال حاضر تنها یک زباله سوز فعال برای پسماندهای شهری در تهران با ظرفیت ۲۰۰ تن در روز فعال است که فعالیت آن منطبق با استانداردهای زیست محیطی و ضوابط مربوط سازمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا