اجتماعی و فرهنگی

تهیه ۱۲ اولویت برای تقویت شوراها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین غلامرضا بصیری‌پور در همایش تجلیل از شوراهای شهر و روستای لرستان با اشاره به اینکه تفکر ناب معمار انقلاب باعث تشکیل شوراهای اسلامی شد، افزود: در ۹ اصل از قانون اساسی به شوارها اشاره شده که چگونه هستند و چه نقشی دارند و در اصل هفتم آمده است که مجلس شورای اسلامی و شوراها از ارکان تصمیم‌گیری اداره امور کشور هستند و بر این اساس جایگاه شوراها بسیار مهم و حساس است و تنها مرجعی که می‌تواند طرح به مجلس ارائه دهد شورای عالی استان‌هاست.

 

وی یادآور شد: در اصل ۱۰۲ قانون اساسی آمده است که "شورای عالی استان‎ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‎هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند. این طرح‎ها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد". متأسفانه هنوز رکن شورای عالی استان‎ها خودش را نشان نداده است.

 

بصیری‌پور با تأکید بر "شوراباوری و شورایاوری" اضافه کرد: ملاک ارزیابی و ارزش‎گذاری ما شوراباوری است، بزرگترین شوراباور امام راحل بود و امروز هم مقام معظم رهبری بزرگ‎ترین شوراباور هستند.

 

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه شوراها ظرفیتی مناسبی هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود، خاطرنشان کرد: ۱۱۷ هزار عضو شورا در ۳۸ هزار شورای شهر و روستا فعالیت دارند.

 

وی در ادامه صحبت‎هایش گفت: تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت با شورای عالی استان‎ها بسیار مفید است. چند روز پیش با آقای لاریجانی رئیس مجلس جلسه داشتیم و همین صحبت‎ها را مطرح کردم و گفتم قانون اساسی ملاک ماست.

 

بصیری‌پور تأکید کرد: شوراها تأثیرگذار هستند، بعضی از کلان شهرها مثل مشهد ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار یک ساله دارند که این مقدار در توسعه شهر، استان و کشور خیلی حائز اهمیت است. اعتبار سالانه شهرداری تهران ۱۷ هزار میلیارد تومان است و با چنین مبالغی می‌توان شهرها را متحول کرد.

 

رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به شوراهای اسلامی گفت: ما باید نقش خودمان را به‎خوبی ایفا کنیم و نشان دهیم که شوراها در بخش‎های مختلف تأثیرگذار هستند و باید از این فرصت‎ها استفاده شود.

 

وی در پایان بیان کرد: برای تقویت شوراها ۱۲ اولویت تهیه و مکتوب شده که امید می‎رود به سرانجام خوبی برسد و در بحث بیمه شوراها نیز تلاش می‎کنیم که آن را اجرایی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا