اجتماعی و فرهنگی

دریافت مجوز برای استخدام ۵۰۰۰ نیرو در آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی اصغر فانی سه شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گردهمایی فرهنگیان شهرستان رزن با گرامیداشت فرارسیدن سالروز معلم اظهار کرد: نیروی انسانی عامل اصلی توسعه پایدار هر کشورری محسوب می شود به طوریکه هر کشوری که ادعای توسعه یافتگی دارد باید از سهم سرمایه انسانی بالایی برخوردار باشد.

 

وی افزود: نیروی انسانی متخصص و متعهد عامل اصلی توسعه یافتگی است و دستگاه بزرگ آموزش و پرورش زیرساخت هر کشوری برای توسعه محسوب می شود.

 

وی در ادامه دانش آموزان را آینده سازان کشور و مدیران آینده برشمرد و تصریح کرد: معلمان و آموزش و پرورش امانت دار انسانهایی هستند که آینده کشور را می‌سازند.

 

فانی با بیان اینکه معلم امانتداری است که انسان امانت اوست، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش تامین کننده زیرساخت نیروی انسانی است که این نیروی انسانی دارای شش رکن است به طوریکه معلم، مدیریت، برنامه ها، کتب درسی، فضای آموزش، تجهیزات، بودجه و امکانات از ارکان زیرساختهای نیروی انسانی آموزش و پرورش محسوب می شوند.

 

فانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه معلم نقش منحصر به فرد و کلیدی به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت دارد، عنوان کرد: آموزش و پرورش به موجب تربیت اسلامی در ساحت آموزشی عهده دار تعلیم و تربیت آینده سازان کشور است.

 

وی به نخستین ساحت آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: ساحت علمی و فناورانه نخستین ساحت است که عهده دار تربیت علمی دانش آموزان بوده و تربیت اخلاقی و دینی نیز به عنوان دومین ساحت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش مدنظر است.

 

فانی سومین ساحت تعلیم و تربیت آموزش و پرورش را تربیت اجتماعی و سیاسی دانست و تاکید کرد: دانش آموزان در مدرسه با تربیت سیاسی و اجتماعی فرامی گیرند که چگونه در جامعه زندگی کنند.

 

وی تربیت هنری و زیبایی شناختی دانش آموزان را چهارمین ساحت تعلیم و تربیت دانست و افزود: پنجمین ساحت بحث تربیت بدنی و جسمانی است که باید به جد به این مقوله توجه و تقویت کرد.

 

وی ششمین ساحت تعلیم و تربیت را آموزش اقتصادی و فکری دانست و گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان برای آینده تربیت می شوند بنابراین باید حرفه و مهارتی را در مدرسه به آنها آموخت که در آینده در خدمت جامعه قرار گیرند.

 

فانی در ادامه با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید فضا برای اظهار نظر و انتقاد معلمان باز شده است، تصریح کرد: مشکل معیشتی فرهنگیان مشکلی نیست که در دو سال اخیر ایجاد شده باشد بلکه تفاوت در پرداخت حقوق بین معلمان با سایر کارمندان ریشه دار بوده و برای رفع تدریجی این تبعیض‌ها و تفاوت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و پیگیری مجدانه هستیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بودجه آموزش و پرورش ۲۶ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: برای اولین بار در دولت یازدهم شاهد هستیم که بودجه آموزش و پرورش نسبت به دولت بیش از دو برابر افزایش یافته چراکه بودجه دولت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ فقط ۱۱ درصد رشد داشته است.

 

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۴ بخش آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۳ بیش از ۲۳ درصد رشد داشته و این در حالیست که بودجه دولت فقط در سال جاری ۱۱.۵ درصد رشد یافته و افزایش بودجه وزارتخانه علاوه بر آن ۲۳ درصد در مجلس شورای اسلامی در بودجه دولت نیز پیش بینی شده است.

 

وی یکی دیگر از سیاستهای دولت در خصوص آموزش و پرورش را بحث بومی گزینی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم بحث استخدام نیرویهای غیربومی است چراکه هر ساله با حجم زیادی از درخواست همکاران برای انتقال و جابجایی روبرو می شویم.

 

 

توزیع نامناسب جغرافیایی یک میلیون نفر معلم در سطح کشور

 

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش توزیع بیش از یک میلیون نفر به لحاظ جنسیت، رشته و جایگاه جغرافیایی مناسب نبوده و وزارتخانه به جد پیگیر متوازن سازی توزیع نیروها است.

 

فانی ادامه داد: سال ۹۳ برای اولین بار کشور به بوم‌هایی تقسیم شد و دانشگاه فرهنگیان از هر بوم مشخص شده در منطقه جغرافیایی پذیرش داشته که در واقع تحت بومی گزینی اجرایی شده است.

 

 

استخدام فرزندان فرهنگیان و مربیان پیش دبستانی در اولویت استخدام

 

 

وی در بخش دیگری از اخذ مجوز استخدام ۵۰۰۰ نیرو در آموزش و پرورش از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در روز دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه جاری خبر داد و بیان کرد: طبق این دستورالعمل، استخدام فرزندان فرهنگیان در اولویت قرار دارند چراکه این اقدام در راستای مطالبه فرهنگیان است.

 

وی عنوان کرد: مربیان پیش دبستانی که در سالهای گذشته در آموزش و پرورش خدمت کرده اند نیز جزو اولویتهای وزارتخانه برای استخدام هستند.

 

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش براساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اینکه از طریق این دانشگاه نیرو جذب می کند می تواند از طریق برگزاری آزمون استخدامی نیز نیرو جذب کند که نیروهای جذب شده از این طریق باید یک دوره یکساله تربیت معلمی و مهارتی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند.

 

 

افزایش فوق العاده حقوق کارکنان دوره ابتدایی

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش فوق العاده حقوق کارکنان دوره ابتدایی پرداخت و تصریح کرد: سال گذشته موفق شدیم افزایش فوق العاده معلمان دوره ابتدایی را به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار نفر عملیاتی کنیم.

 

 

صرفه جویی یک هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال گذشته

 

 

فانی به صرفه جویی یک هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: صرفه جویی یک هزار میلیارد تومانی را باید یک فرصت دانست نه تهدید چراکه افزایش فوق العاده حقوق معلمان ابتدایی از همین محل تامین شده است.

 

وی به بحث رتبه بندی معلمان نیز اشاره کرد و گفت: رتبه بندی یک حلقه از مجموع حلقه‌هایی است که در راستای ارتقای کیفیت معیشت معلمان دیده شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه بندی معلمان دو هدف عمده دارد، خاطرنشان کرد: نخستین هدف رتبه بندی معلمان افزایش شایستگی ها و مهارتهای معلمان است که براساس آن معلمان بر مبنای یکسری شاخص‌ها ارزیابی می شوند که این شاخص‌ها از وظایف معلمان منبعث می‌شود.

 

وی دومین هدف اجرای رتبه بندی را افزایش انگیزه در معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح پرداختی ها به معلمان براساس سه رتبه پایه، ارشد و پایه عالی خواهد بود که به افزایش رضایتمندی کمک می کند.

 

 

بار مالی اجرای نظام رتبه بندی معلمان برای دولت یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان است

 

 

فانی در ادامه با بیان اینکه اجرای نظام رتبه بندی در سال ۹۴ برای دولت یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بار مالی دارد، افزود: اجرای نظام رتبه بندی در سال ۹۵ نیز به اعتباری افزون بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که در راستای افزایش معیشت، انگیزه و مهارتهای علمی معلمان خواهد بود.

 

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری به لایحه خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: امتیاز معلمان در لایجه خدمات کشوری سال گذشته ۷۰۰ بود که در سال ۹۴ به ۱۳۰۰ افزایش یافت که دولت این افزایش امتیاز را در حقوق معلمان اعمال کرد.

 

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه رویکرد اصلی وزارت ارتقای کیفیت آموزشی است، خاطرنشان کرد: در ذیل ارتقای کیفیت آموزشی اجرای سندعالی آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۹۴ آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا