سیاسی

افخم تماس تلفنی ظریف و کری را تایید کرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مرضیه افخم در نشست خبری صبح روز چهارشنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع همکاری‌ها میان ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: بارها با شروع مذاکرات اعلام کردیم که همکاری‌های ایران و آمریکا تنها پیرامون مذاکرات هسته‌ای است و متناسب با تحولات منطقه گفت‌وگوهایی انجام می‌شود که برخی از آن‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری تماس تلفنی ظریف با جان کری را در پی انتشار برخی اخبار در این باره تایید کرد و درباره این‌که گفته شده این تماس درباره موضوع یمن بوده است سکوت کرد و به جزییات بیشتر اشاره نکرد.

 

وی در عین حال گفت که در آستانه مذاکرات هسته‌ای و با توجه به برخی موضوعات مطرح شده در بحث هسته‌ای این گفت‌وگو صورت گرفته است.

 

افخم در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در آتش‌بس یمن و خبری که پیش از آن در این زمینه توسط امیرعبداللهیان اعلام شد خاطرنشان کرد که این امر با توجه به تحولات یمن قابل پیش‌بینی بود و افزود: حملات عربستان در یمن طی ۲۸ روز گذشته با کشتار انسان‌های بیگناه ، خرابی تاسیسات و زیربناهای یمن همراه بود. همه تحلیلگران وقتی این وقایع را دنبال می‌کردند شاید به این جمع‌بندی رسیده بودند که آتش‌بس اجتناب‌ناپذیر بود. در عین حال جمهوری اسلامی ایران از همان ساعت اولیه‌ شروع حملات تحرکات سیاسی خود را به همراه رایزنی با کشورهای دیگر منطقه در سطح دیپلماسی دو و چند جانبه پیگیری می‌کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که «جمهوری اسلامی ایران مخالف اقدام نظامی در یمن بوده است» گفت: ما راهکار یمن را در انجام گفت‌وگو می‌دانیم؛ بنابراین بر همین اساس گفت‌وگوها و رایزنی‌ها با کشورهای مختلف را آغاز کردیم.

 

وی ادامه داد:‌طرح ۴ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس ارائه شد و این دیدگاه منطقی جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه معقولی بوده است که برای حل این بحران ارائه شد و بخشی از آن متکی بر نگاه واقع بینانه ما به مسائل منطقه بوده و بخش دیگر آن مربوط به این می‌شود که ایران به طور جدی مخالف راهکار نظامی است.

 

افخم تاکید کرد: دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه حل موثر برای بحران‌های منطقه است. همچنین مجموعه رویکردها باعث شد پیش‌بینی‌ها در رابطه با اجتناب‌ناپذیر بودن توقف حملات قوت بگیرد و بخشی از این اظهارنظرها نیز در همین چارچوب صورت گرفت؛ اگرچه رایزنی‌های بین منطقه‌ای هم در جریان بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «توقف حملات در یمن و توقف کشته شدن مردم بیگناه اقدام مثبتی است» افزود: امیدواریم که در اولین زمان امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه فراهم شود. وزارت امور خارجه و هلال احمر در کنار سازمان‌های مرتبط همگی تلاش دارند تا راه‌های ارسال کمک‌ها به یمن را بررسی کرده و بتوانیم کاری کنیم تا امکان ارسال این کمک‌ها در سطح جمهوری اسلامی ایران و حتی بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم شود؛ چراکه این اقدام بسیار ضروری بوده و مردم یمن امروزه به شدت نیازمند دریافت این کمک‌ها هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا