اجتماعی و فرهنگی

تمامی برنامه‌های اجتماعی باید از دریچه سلامت عبور کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی در مراسم افتتاحیه نشست مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت، با بیان اینکه تحقق عدالت نه تنها کاری انسانی بلکه وظیفه دینی است، گفت: سلامت به عنوان یکی از اولویت‌ها میان مردم و دولت‌ها جایگاه خود را یافته است. محرومیت در برخورداری از سلامت موجب تشدید نابرابری‌های اجتماعی و تخریب سلامت روانی، به ویژه برای طبقات پایین جامعه می‌شود.

 

وی با اشاره به قشربندی در سلامت، اظهار کرد: همانطور که در جامعه از نظر دسترسی به منابع، تفاوت وجود دارد در سلامت نیز دو قشر غنی و فقیر وجود دارد و در این میان زنان، کودکان و سالمندان آسیب‌پذیرترند و علاوه بر آسیب‌های جسمی در معرض آسیب‌های روانی نیز قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه در گذشته معنای سلامت فقدان بیماری بود، اما امروزه علاوه بر فقدان بیماری سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی نیز مدنظر است، افزود: تغییر مبنای تعریف سلامت منجر به تغییر شناخت، رویکرد و راهبردهای ما در این حوزه می‌شود. هدف ما آموزش سلامت و ارتقای سطح سلامت جامعه و پیشگیری است.

 

امرودی با بیان اینکه در شهرداری تهران به عنوان نهادی اجتماعی به دنبال تامین سلامت اجتماعی جامعه هستیم، ارتقای کیفیت زندگی و ارتقای حقوق شهروندی از از اهداف شهرداری تهران خواند که تحقق آنها منوط بر کاهش نابرابری‌هاست.

 

وی در مورد اقدامات سلامت‌محور شهرداری تهران گفت: در ۳۷۴ سرای محله خانه‌های سلامت تاسیس شده است که این خانه‌ها دارای ۱۰ کانون شامل کانون سالمندان، جوانان، معلولان و… هستند. همچنین تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در کانون‌های سلامت شهرداری عضو شده‌اند که این امر مصداق مشارکت مردم در اداره و تلاش برای رفع نابرابری در سلامت است.

 

وی با بیان اینکه عواملی مثل وضعیت آب و هوا، میزان تحرک و… بر سلامت شهروندان تاثیرگذار است، گفت: حفاظت از سلامت را نمی‌توان وظیفه یک ارگان یا سازمان قرار داد و ضروری است که تمام برنامه‌ها از دریچه سلامت عبور کنند.

 

معاون امور اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح سنجش عدالت در شهر، گفت: دو دوره از این طرح را در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ در شهر اجراکردیم و سومین دوره این طرح را نیز در حوزه‌ سلامت روان در دستورکار داریم.

 

به گفته امرودی، نخستین گام شهرداری تهران در زمینه سلامت ارتقای سیاست‌های اجتماعی بوده است به نحوی که افراد آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب را تحت پوشش قرار دهیم. براین اساس برای هر خانه سلامت یک شورای سلامت محله تعریف و تشکیل شده که در سال ۲۰۱۴ از ۸۰۰۰ مصوبه آن، ۵۰۰۰ مصوبه اجرا شده است.

امرودی گام دوم شهرداری در زمینه سلامت را بهره‌گیری از سیاست‌های پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: برای آگاهی‌بخشی و آموزش، خانه‌های سلامت در شهر مستقر شده و اقدامات عملی در راستای اصلاح سبک زندگی شهروندان انجام می‌دهند. معتقدیم ارتقای سلامت حاصل نمی‌شود مگر اینکه مردم خودشان توانمند شوند.

 

معاون شهرداری تهران در ادامه ارتقا و توسعه زیرساخت‌های شهر را گام سوم در زمینه سلامت شهر دانست و گفت: در این زمینه اقداماتی مانند افزایش فضاهای ورزشی، اصلاح وسایل حمل و نقل عمومی و… را انجام دادیم. مساله سلامت در کشور ما پیچیدگی‌های خاصی دارد، از همین رو از سازمان‌های بین‌المللی انتظار همکاری داریم و حداقل انتظار ما این است که در زمینه‌های مختلف مسوولان ما احساس تنهایی نکنند. عدالت در سلامت نباید به اصلاح ملی و منطقه‌ای محدود شود بلکه این موضوع باید جهانی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا