اجتماعی و فرهنگی

کاهش ۳۰ درصدی جرایم زیست‌محیطی در نوروز

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سرهنگ حمیدرضا فیلدار با اشاره به اجرای اقدامات جهادی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه در عرصه‌های تحت حفاظت محیط زیست گفت: علی‌رغم افزایش ۵۰ درصدی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در استان‌ها، افزایش ۵۰ درصدی نیرو در طرح نوروزی برای کمک به محیط‌بان را داشته‌ایم لذا آماده‌باش صددرصدی بوده است.

 

وی از دستگیری ۱۲۸ متخلف شکار صید در طرح ۲۰ روزه نوروزی خبر داد و افزود: شکار پرندگان با ۲۸۵ قطعه، ۶۹ مورد کشف و ضبط اسلحه، ۲۷ راس شکار غیرمجاز پستانداران و کشته شدن سه قلاده پلنگ نیز گزارش شده است.

 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایران درخصوص کشته شدن سه قلاده پلنگ گفت: ۲ قلاده از این پلنگان به دلیل تصادف با خودرو غیرعمدی در استان‌های فارس و کهگیلویه از بین رفتند و دیگری نیز به صورت عمدی در استان کرمان توسط یک چوپان کشته شد.

 

وی درخصوص مجازات این افراد اظهار کرد: پرداخت جریمه نقدی برای افرادی که به صورت غیرعمدی باعث کشته شدن قلاده‌های پلنگ شدند مجازات است، اما افرادی که به شکل عمدی اقدام به کشتن اینگونه کنند حبس به مدت یک تا سه سال و در صورت سوءسابقه تا پنج سال حبس در انتظار این افراد خواهد بود.

 

فیلدار در ادامه اظهار کرد: در ایام نوروز نوجوان ۱۵ ساله‌ای که برای تهیه گیاهان دارویی در پارک ملی دنا رفته بود مورد حمله یک پلنگ قرار گرفت و زخمی شد اما با توجه به فرهنگ‌سازی صورت گرفته همچنان دوستدار گونه پلنگ است.

 

وی با بیان اینکه امسال جرایم زیست‌محیطی ۳۰ درصد کاهش داشته است گفت: در سال گذشته چالش بزرگی در خصوص سمندر لرستانی داشتیم که در استان‌های خوزستان، تهران و مرکزی، خرید و فروش می‌شد اما امسال با اقدامات یگان حفاظت حتی یک مورد قاچاق از اینگونه در معرض انقراض نیز نداشتیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا