مدیریت شهری

راهکارهای ارتقاء کیفی و عملکردی میادین ۱۰۰ گانه شرق پایتخت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حمید قربانی گفت: محله نارمک با محوریت یکصد میدان اگرچه به عنوان یکی از محلات مسکونی با اولویت بالای سکونت برای شهروندان تهرانی مطرح است اما به دلیل تحولات کالبدی و جمعیتی در چند سال اخیر، این میدان‌ها نقش و عملکرد مطلوب خود را به ویژه در خصوص فضاهای اجتماعی از دست داده‌اند.

 

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های محله نارمک تصریح کرد: محله نارمک تهران که به محله "صد میدان " معروف است، دارای ۱۰۰ میدان سرسبز می‌باشد. این محله حدود ۹۰هزار نفر جمعیت دارد و این در حالی است که در سال‌های اخیر، تراکم جمعیتی و ساختمانی تمامی جنبه های مطلوب محله پایدار نارمک از جمله سرزندگی، تنوع و دسترسی را تا حدودی متأثر ساخته و تأثیر منفی بر نقش و عملکرد میادین به عنوان هسته های اصلی محله بر جای گذاشته است.

 

مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور مناطق خاطر نشان کرد: به منظور دست یابی به کارکردهای محله از جمله بالا بودن امنیت، حس تعلق محله‌ای ، سرزندگی و … که از خواسته های اهالی محله نارمک می‌باشد، پروژه مطالعاتی تعریف گردید تا بر اساس آن راهکارهای اجرایی برای رسیدن به اهداف فوق بدست آید و از این طریق عملکردهای مطلوب میادین احیا گردد.

 

 

به گزارش ایسنا – به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، وی با بیان اینکه این پروژه در ۶ مرحله انجام شده، گفت: در نهایت، برای هر میدان یک شناسنامه در چهار بعد اجتماعی، زیست محیطی، کالبدی و عملکردی تهیه گردید و تمام موارد مربوط به هر میدان از قبیل مشکلات و ظرفیت‌ها در شناسنامه ذکر شده است. علاوه بر این، بعد از تهیه شناسنامه میادین دسته بندی گردید و مقرر شد ۱۰ میدان به انتخاب منطقه جهت عملیاتی نمودن راهکارهای پیشنهادی در راستای احیای میادین باز طراحی و طرح جدید آن اجرا شود.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور مناطق تاکید کرد: این پروژه بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری منطقه ۸و در قالب پروژه های مطالعاتی متوسط مقیاس توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران انجام شده است و امیدواریم دستاوردهای علمی این پژوهش کمکی در راستای افزایش هویت بخشی به این منطقه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا