اجتماعی و فرهنگی

تحول در «لبنیات» و «نان» در راه است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر سید هدایت حسینی برنامه‌ریزیی‌های سال ۹۴ را براساس برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده دانست و گفت: در این راستا ما بر تولید داخل،‌ حمایت از آن و همچنین حمایت از صادرات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که می‌تواند تاثیر خوبی بر بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی داشته باشد توجه بسیار جدی‌تری داریم.

 

وی تاکید کرد: البته در زمینه واردات موادغذایی، آرایشی و بهداشتی سعی می‌کنیم تا حد امکان محدودیت‌هایی از لحاظ قانونی اعمال کنیم.

 

 

سهم قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در بازار ایران

 

 

وی در پاسخ به اینکه آیا سهم قاچاق با اعمال محدودیت واردات افزایش نمی‌یابد؟ افزود: مبنای قاچاق امری نادرست و مخفیانه است و به همین دلیل ثبت نشده و آماری از آن در دست نیست. البته در محصولات آرایشی و بهداشتی میزان قاچاق بیشتر بوده و حجم بیشتری از بازار را به خودش اختصاص می‌دهد. درحالیکه در حوزه مواد غذایی بویژه صنایع غذایی با میزان قاچاق بسیار کمتری مواجه هستیم.

 

 

اعمال محدودیت در واردات کالاهای آرایشی، بهداشتی و غذایی

 

 

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اعمال محدودیت‌ها در واردات مواد غذایی را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به خوداتکایی عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا باید بیشتر روی محصولات تولید داخل تکیه کنیم، ضمن اینکه باید زیرساخت‌ها و مبانی قانونی را هم زیرنظر داشته باشیم. بر همین اساس سعی می‌کنیم در زمینه واردات کالاهای با کیفیت متوسط و غیرضروری، با تامین نیازهای قانونی لازم، محدودیت‌های خود را اعمال کنیم که البته این قضیه از زمان ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به تدریج آغاز شده و امیدواریم امسال نیز تقویت شده و ادامه یابد.

 

حسینی همچنین تصریح کرد: در داخل کشور توان خوبی برای تولید محصولاتی مانند شیرینی و شکلات داریم، اما از نظر فردی که اقدام به قاچاق می‌کند توجیهی وجود ندارد که بخواهد کالای قاچاق این گروه را وارد کند بنابراین سهم قاچاق کالاهای ما در حوزه غذا بسیار محدود و در حوزه آرایشی و بهداشتی بیشتر است، اما از آنجا که میزان محصولات قاچاق در جایی ثبت و ضبط نمی‌شود در واقع آماری هم در این زمینه ممکن است در دست نباشد.

 

 

شیرینی و شکلات نقطه قوت ایران در صادرات موادغذایی

 

 

وی با تاکید بر قوی بودن ایران در تولید برخی صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات اظهار کرد: یکی از نقاط قوت ما در صادرات مواد غذایی در ارتباط با صنایع شیرینی و شکلات است و ما صادرات بسیار خوبی در این زمینه داریم. همچنین در صادرات صنایع لبنی به کشورهای دیگر نیز فعالیم. در ارتباط با پودرهای شوینده و صنایع آرایشی بهداشتی صادرات خوبی را داریم و حتی اخیرا در زمینه برخی فراورده‌های آرایشی نیز شروع به صادرات کرده‌ایم.

 

حسینی با تاکید بر لزوم استفاده از پتانسیل ایجاد شده در زمینه صادرات و با ابراز امیدواری نسبت به تقویت صادرات در زمینه‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی، گفت:‌ امیدواریم تا با حمایتی که انجام می‌دهیم، تسهیلاتی که ارائه می‌کنیم و روان‌سازی‌هایی که ایجاد می‌کنیم بتوانیم صادرات در این زمینه‌ها را تقویت کرده، توسعه داده و ضمن تامین نیازهای داخلی خود در کشور بتوانیم پوشش خوبی را در بخش صادرات در سایر کشورها فراهم کنیم.

 

 

صادرات شیرینی و شکلات ایران به اروپا

 

 

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ صادرات ما به روسیه روند خوبی داشته. صدور کالا به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و کشورهای شمالی دریای خزر نیز انجام می‌شود و در ارتباط با شیرینی و شکلات حتی به کشورهای اروپایی و قاره آمریکا هم صادرات داریم؛ این پتانسیل خیلی خوبی است که باید بتوانیم از آن استفاده کنیم.

 

 

اجرای چراغ راهنمای تغذیه در تعدادی از محصولات از ابتدای امسال

 

 

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در حوزه تغذیه، از اجرای چراغ راهنمای تغذیه از ابتدای امسال خبر داد و اظهار کرد:‌ برنامه‌های ما طبق شعار سازمان بهداشت جهانی با محوریت ایمنی و سلامت غذاست. امیدواریم که برنامه چراغ راهنمای تغذیه در اوایل سال ۹۴ در خصوص تعدادی از محصولات اجرا شود. البته داشتن چراغ راهنمای تغذیه که در نیمه دوم سال ۹۳ ابلاغ شد بر همه صنایع بعد از گذشت یک سال و نیم از زمان ابلاغ ضابطه الزامی‌ست.

 

وی افزود: با این وجود صنایعی که داوطلب داشتن چراغ راهنمای تغذیه هستند احتمالا از اوایل سال ۹۴ می‌توانند آن را اجرا کنند تا به تدریج مردم چراغ راهنمای تغذیه را در سطح محصولات غذایی و در برچسب گذاری‌ها بینند و در طول سال بر تعداد صنایعی که از این چراغ راهنما استفاده می‌کنند افزوده شود.

 

 

تحول در «لبنیات» و «نان» در راه است

 

 

حسینی در پایان چند طرح عمده در سال ۹۴ را تحول در حوزه لبنیات، تحول در حوزه برچسب‌گذاری مواد غذایی و تحول در حوزه نان عنوان کرد و آن‌ها را در حال بررسی‌های کارشناسی نهایی دانست و گفت: شروع عملیاتی این طرح‌ها در سال ۹۴ خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا