سیاسی

تصمیم اعراب برای آغاز حمله زمینی به یمن

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حملات هوایی ائتلاف عربی علیه یمن روز جمعه نیز ادامه داشت و جنگنده‌های عربستانی به همراه جنگنده‌هایی از امارات مواضع نیروهای مردمی و نیروهای انصارالله را در مناطق مختلف این کشور بمباران کردند.

 

در همین راستا جنگنده‌های اماراتی مواضع حوثی‌ها در استان مارب را بمباران کردند و سایت‌های موشکی و رادارهای موجود در یک پایگاه پدافند هوایی را منهدم کردند.

 

مواضع حوثی‌ها در شهر عدن به ویژه در مرکز، شرق و شمال این شهر نیز هدف حملات هوایی قرار گرفت که گفته می‌شود در این حملات تلفاتی به حوثی‌ها وارد شده است. در پی این حملات و درگیری‌های خیابانی در عدن نیروهای انصارالله از مرکز شهر به سمت مناطق شرقی عقب نشینی کردند.

 

با ادامه حملات هوایی ائتلاف عربی به یمن و از هم پاشیدن نیروهای دولتی این کشور، القاعده که چندی پیش در استان حضرموت، بزرگترین استان یمن پیشروی‌های گسترده‌ای به دست آورده بود، توانسته مواضع خود را مستحکم‌تر کرده و تقریبا شهر مکلا، مرکز این استان را به طور کامل به تصرف درآورند. نیروهای دولتی مستقر در پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی مکلا در روزهای گذشته از این شهر پا به فرار گذاشته‌ بودند.

 

به گفته منابع نظامی در استان حضرموت با خروج نیروهای نظامی دولتی از پایگاه‌های مذکور، سلاح‌ها و ادوات نظامی موجود در این پایگاه‌ها بدون محافظت مانده و برخی از آن توسط مردم و بخشی دیگر به وسیله شبه‌نظامیان القاعده به غارت برده شده است.

 

ارتش یمن پادگان‌ها و مواضع نظامی شهر الشحر، دومین شهر استان حضرموت را نیز تخلیه کرده و این امر باعث شده تا مردم به این پادگان‌ها یورش برده و سلاح‌های سبک موجود در آنها را به غارت ببرند. در صورتی که شرایط به همین منوال پیش برود نیروهای القاعده باقیمانده تجهیزات موجود در این پایگاه‌ها به ویژه سلاح‌های سنگین را به کنترل در می‌آورند.

 

در شهر ضالع نیز که مهمترین پایگاه جدایی‌طلبان جنوب یمن محسوب می‌شود درگیری‌ها میان انصارالله و نیروهای وابسته به جدایی‌طلبان شدت گرفته و حوثی‌ها با استفاده از توپخانه و سلاح‌های سنگین مواضع این نیروها را هدف قرار دادند.

 

نیروهای انصارالله تجهیزات نظامی خود را به سوی ضالع به حرکت درآورده‌اند تا این شهر را از کنترل جدایی‌طلبان جنوب خارج کنند. زندان مرکزی این شهر در اختیار حوثی‌ها است و آنها در حال تلاش برای تصرف کامل شهر هستند.

 

از سوی دیگر نشست روسای ستاد نیروهای مسلح کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف علیه یمن که رئیس ستاد ارتش مصر نیز در آن حضور داشت، عصر روز جمعه پایان یافت و شرکت‌کنندگان در آن از نزدیک بودن آغاز مرحله دوم حملات خود به یمن خبر دادند.

 

به گفته سخنگوی ائتلاف عربی علیه یمن، در این نشست تحولات میدانی در یمن مورد بررسی قرار گرفت و توافق شد که مرحله دوم عملیات علیه نیروهای مردمی در یمن آغاز شود. یورش نیروهای زمینی به خاک یمن که از خواسته‌های ائتلاف است ممکن است در این مرحله به اجرا درآید.

 

گفته می‌شود نزدیک به ۱۰۰ هزار نظامی و شبه‌نظامی به همراه ۹۰ هلی‌کوپتر جنگی آپاچی برای حمله زمینی به یمن آماده شده‌اند. این نیروها متشکل از ۲۰ هزار نیروی نظامی از کشورهای عربی، ۶۰ هزار نیرو از قبایل یمنی و ۳۰ هزار نظامی از ارتش یمن که هنوز به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور وفا دارند، تشکیل شده است.

 

پیش‌بینی می‌شود حمله زمینی از دو محور، یکی از شمال و از استان صعده، در مرزهای عربستان یکی از جنوب و از سمت شهر عدن که مقر حکومت منصور هادی محسوب می‌شود، انجام می‌شود. علاوه بر ۹۰ هلی‌کوپتر آپاچی که پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی را برعهده خواهند داشت، جنگنده‌های ائتلاف عربی نیز همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند. عربستان به تازگی برای آغاز این حمله نیروهای نزدیک به منصور هادی در جنوب این کشور را به سلاح‌های سنگین تجهیز کرده است.

 

در همین حال آمریکا نیز که نقش زیادی در حمایت از کشورهای عربی برای تجاوز نظامی به یمن دارد، اعلام کرده برای سوخت‌رسانی هوایی به جنگنده‌های ائتلاف عربی در حمله به یمن آمادگی کامل دارد و در صورت چنین درخواستی پنتاگون جنگنده‌های عربی را حین انجام عملیات در یمن و در آسمان سوخت‌رسانی خواهد کرد.

واشنگتن پیشتر نیز حمایت سیاسی خود را از حمله به یمن اعلام کرده بود اما تاکنون کمک نظامی در این عملیات در اختیار ائتلاف عربی قرار نداده و تنها به مشاوره‌های اطلاعاتی و امنیتی بسنده کرده بود.

 

در سطح جهانی نیز قرار است امروز شورای امنیت نشستی را برای بررسی اوضاع یمن برگزار کند که در این نشست پیش‌نویس قطعنامه روسیه بررسی خواهد شد. قطعنامه پیشنهادی روسیه بر پایه "آتش‌بس با نیات انسانی" و بهبود وضعیت در این کشور تهیه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا